Sova ensam i skogen

Fantasi

jo ens fantasi kan spela en spratt ibland...

Jag låg i tält i Luleå skärgård efter en hundspannstur och hörde ett knakande, krunchande och slickande i förtältet. Vi kom snabbt på att vi hade lämnat två köttbullskonservburkar efter maten i förtältet och det var det 'odjuren' var efter. Vi försökte logiskt fundera vad det var, hundarna var ju fastkrokade i kedjor, björnar sover, vag eller räv var vår 'logiska' förklaring.

Nåja, en ficklampa och upp med blixtlåset och där stig två glada risenschnausrar, som hade lyckats få upp blixtlåset på ett av innertälten lockade av den smaskiga lukten från konservburkarna!

så det hade en förklaring, men i våra hjärnor så var varg eller räv mycket mer logiska;-)

Men man har vaknat av mycket annat konstigt: en get som knaprar på ett frigolitlock till en kylväska (när man hör de ljudet så kan ens fantasi inte ens gissa vad det är;-), en ko som råmade rakt in i vårt vindskydd kl 5 på morgonen (ganska otäck väckning), en mus som åt sig in i en matpåse i förtältet!

Men det är ju lite av charmen, man avtrubbas som sagt ganska fort av de vanliga ljuden, sover numera med hund och så länge de är intresserade och vill ut så är det lugnt!
 
Läskiga skogen historier brukar alltid bli ett roligt inslag när man berättar om sina äventyr för folk där hemma =) (även om det inte kändes så lustigt just då)

Mitt tips är att försöka slå upp tältet (gärna långt bort från vägar och stigar) när det fortfarande är ljust ute. Då kan man laga mat, tvätta sig, mm innan det blir helt kolsvart. Ofta är man rätt slut efter en dags lekande så man hinner somna innan "mind-fucksen" sätter igång. Detta förutsätter dock att man är ute under sommarsäsongen. Funkar inte riktigt lika bra under en lucia tur norr om polcirkeln...
 
Första gången jag sov ensam hände två saker:

1. En stor älg brakade genom lägret.
2. En skogsmus hade party på överbliven mat i absiden.

Ja, jag var lite halvnervig efter det.. Men andra gången är man "van" vid att det händer saker. Numera vaknar jag inte ens om någon kör bil utanför tältet och försöker knacka på ;) Det var en jägare jag mötte dagen efter som hade försökt prata med mig utan att lyckas.

// Jocke
 
Jag brukar ha en bra bok med och avsluta dagen med den, och nu när jag sover hängande så ligger jag ju ännu bättre och skönare än i tältet och har utsikt runt omkring. Tarp och hammock is the shit! :)
 
Numera vaknar jag inte ens om någon kör bil utanför tältet och försöker knacka på ;) Det var en jägare jag mötte dagen efter som hade försökt prata med mig utan att lyckas.

// Jocke
Haha, känner igen det där. En gång tältade jag på ett militärt övningsfält i den ände som inte skulle användas för veckans övning (jag hade fått tillstånd att övernatta där) men när en grupp befäl tyckte att dom skulle ha lite extra kul så skickade dom ut grabbarna att leta efter ev. spioner över hela fältet och jag har ju samma tält som dom så dom trodde att jag var med i övningen som "spion". F*n vad befälen garvade när dom fick höra att dom hittat mig men knappt lyckats väcka mig. :)
 
Kom just hem efter den första natten i tält! Hörde mycket mindre än jag trodde att jag skulle göra, eftersom jag hade varit och skrämt upp mig i dem här tråden innan. Det blåste ganska mycket så det kanske är förklaringen. Vid ett tillfälle hörde jag dock något väldigt svagt ljud, det lät som om någon vaggade fram och tillbaka utanför tältet med små steg. Trodde att det var något ljud tältet gjorde i blåsten men efter att ha kikat ut (och inte sett något) slutade ljudet, så det måste ha varit något nyfiket litet djur.

Vid 03:30 tiden vaknade jag av underbar fågelsång, vackrare än jag tidigare hört. Flera gökar hördes också under hela natten.

Alla ljud kändes dock ovant så jag sov nog inte mer än 3,5 timmar, men förhoppningsvis har hjärnspökena lagt sig till nästa gång!
 
Att stänga ute syn- och hörselintryck när man sover ute är åtminstone för mig en stor förlust - då kan jag ju lika gärna sova hemma.

Problemet är väl bara att man ofta har ganska långt hem när man är ute på tur... Jobbigt att åka hem på kvällen och tillbaka till lägerplatsen igen på morgonen... ;) :)
 
Grattis till dig Melody :)

Nu ser du hur skönt det är att vara ute själv, man växer så mycket som människa när man gör solo turer själv. Tycker iallafall jag ;) ju mer man gör det, mindre "nervöst" blir det, en klar fördel om man inte är mörkrädd ;)

Med vänlig hälsning, Nicklas
 
Jättebra, Melody, att du tog mod till dig och gjorde det. För mig finns inget bättre ställe att sova på än skogen - oavsett årstid! För var gång du sover ute kommer du att sova bättre och bättre.
 
Bra gjort! Förra helgen vaknade jag vid 4-tiden av att en stor korp kom inflygandes och landade alldeles utanför tältet. Då var det nära att ja kissade på mig. Tog ett tag å somna om efter det :).
 
Kom just hem efter den första natten i tält! Hörde mycket mindre än jag trodde att jag skulle göra, eftersom jag hade varit och skrämt upp mig i dem här tråden innan.

Alla ljud kändes dock ovant så jag sov nog inte mer än 3,5 timmar, men förhoppningsvis har hjärnspökena lagt sig till nästa gång!

Bra jobbat. Hjärnspöken suger, de motas bäst bort av att, i detta fall, smaka på verkligheten. Hör man mer ljud i naturen än i sitt sovrum? Ja, oftast. Störs jag av dem? Varierar efter person och situation. Själv har jag alltid med mig öronpluggar. Vill jag sova men störs av ljud så pluggar jag in dem, svårare än så är det inte. Skit i vad andra tycker är rätt eller fel, bilda din egen uppfattning. Detta betyder inte att strunta i goda råd, lyssna på dem men bilda efter hand din egen uppfattning genom erfarenhet. Erfarenhet bygger säkerhet.

Personligen har jag nyligen gått över till hammock+tarp vilket för mig ger en ökad närhet till naturen jämfört med tält. Trots det känns det lite mysigare att stänga myggnätet även när det inte finns mygg. Nätet hindrar inte utsikten men skapar ändå lite "kokongkänsla". Mitt liv, mitt val. :D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
cc22 Sova i sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
Mullemek Sova med (ytter-) kläderna på? Allmänt om friluftsliv 24
Jim23 Sova utomhus. Allmänt om friluftsliv 19
friluftaren Sova ute i vildsvinsland Allmänt om friluftsliv 53
Morgan Sova i kyla? Allmänt om friluftsliv 25
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
turep Rör med lock i skogen Allmänt om friluftsliv 3
friluftsbruden Känna sig säker i skogen? Allmänt om friluftsliv 36
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
Jimsson Toalett i skogen med barn Allmänt om friluftsliv 24
TROY GARNER Gamla bilvrak i skogen Allmänt om friluftsliv 51
Börner Filmporträtt om att flytta ut i skogen Allmänt om friluftsliv 61
Mirke komma ut i skogen Allmänt om friluftsliv 8
krokben Bo i skogen under sommaren Allmänt om friluftsliv 4
Still Alive Terrängkörning i skogen Allmänt om friluftsliv 177
onegear Frukost i skogen Allmänt om friluftsliv 17
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
tobbe_sunnewald_hotmail.com Den perfekta skogen efterlyses Allmänt om friluftsliv 2
pellepellepelle Allemansrätten i skogen Allmänt om friluftsliv 67
mikael108 Övervakningskameror i skogen Allmänt om friluftsliv 45
Skogstoker Hur torka ved i skogen bäst? Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.