Sova ensam i skogen

Har inte läst alla svar nu...

Men om du störs mycket av dom nattliga ljuden så använd öronproppar. Man missar kanske lite av själva känslan, men sover däremot otroligt gott. Väger inte mycket så skadar inte att ha med ett par.

Vill du mjukstarta så sov en natt i trädgården och flytta sen längre bort lite åt gången.
 
Föregående krämerier kan man ignorera, eftersom med många är det inte ensam.

Men att börja på gräsmattan och flytta längre bort efterhand är en väg. Invid havet eller en större sjö blir det sällan helt tyst men ljudet är vanligen rytmiskt.
Ute i skogen brukar ego slå läger sådär en 300 m från närmaste stig bakom ett litet snår, gamla ovanor sitter gärna i.
go tur
 
Just skannat genom alla inläggen i tråden och blir lite full i skratt. Dels för att det tidvis handlade mycket om björnar och andra farliga djur. Vill minnas att TS först och främst tänkte sig en kortare tur på egen hand i Göteborgs närområde. Inga björnar.... Sedan slås jag också av att de flesta skribenterna är anonyma även för medlemmar. Rädda... för vad? Andra medlemmar?
Men till saken: Visst kan det kännas otäckt att sova ute alldeles på egen hand men det kan det ju också göra i ett hus eller i en lägenhet. Jag minns så väl första gången jag skulle sova i ett rum i ett nytt hus utan mina syskon i samma rum. Det var jättehemskt och jag grät mig till sömns. Då var jag 13 år. Tilläggas bör att jag hade varit hemifrån många gånger och sovit både i tält och vindskydd men alltid med andra. Senare lärde jag mig att uppskatta både en och flera nätter i naturen på egen hand. Jag gillar också vindskydd bättre för att man kan se ut. Inte mest för trygghet utan för att man ser naturen eller stjärnhimlen. Men jag föredrar tält i myggtider. Nu senast när jag var ute (slutet av maj i Västergötland) så höll kattuggleungarna mig vaken en stund. Jag var uppe och kollade in dem och de var hur söta som helst! Jag tror att man behöver öva på att sova ensam var det än är. Öva nära hemmet på en plats du har varit många gånger i dagsljus där du känner dig trygg. Rädslan är bara din egen och bara du kan övervinna den. Den är inte logisk men väldigt verklig ändå. Ta makten över den! Tänk så många tjejer/kvinnor som begränsar sitt liv för att de är rädda för att gå ut när det mörkt. Visst kan saker hända men det är rent statistiskt större risk att råka ut för en trafikolycka på väg till jobbet. Man måste utmana sina rädslor vilka de än är.
 
Föregående krämerier kan man ignorera, eftersom med många är det inte ensam.

Men att börja på gräsmattan och flytta längre bort efterhand är en väg. Invid havet eller en större sjö blir det sällan helt tyst men ljudet är vanligen rytmiskt.
Ute i skogen brukar ego slå läger sådär en 300 m från närmaste stig bakom ett litet snår, gamla ovanor sitter gärna i.
go tur
Det finns "flera" som behållit den ovanan, eller under en gran nånstans i skyl och skydd på nån ö. Som sagt, gamla "krigsskador". :)
 
Ligger just nu själv mitt ute i djupa skogen för en liten träningsnatt med mitt nya tält.
Har sovit rätt mycket i skogen men inte själv vilket gör det lite spänt, men ändå fridfult. Hör mycket ljud som jag ej kan uppfatta vad de kmr ifrån. Såg nyss en råbock bröla o hade jag ej sett den hade nog ljudet skrämt mig lite :)

Får se om jag klarar natten utan att helt avsräcka mig själv från denna typen av camping men just nu fö.r tillfället känns de bra
 
Kämpa på ;)

Viktigaste (och svåraste) är att slappna av. Ligga och lyssna på alla ljud kan vara mysigt... Men med lite fantasi så kan man jaga upp sig duktigt. Fick lära mig någon gång av en äldre herre att det farligaste i skogen var...ens fantasi.
 
Kämpa på ;)

Viktigaste (och svåraste) är att slappna av. Ligga och lyssna på alla ljud kan vara mysigt... Men med lite fantasi så kan man jaga upp sig duktigt. Fick lära mig någon gång av en äldre herre att det farligaste i skogen var...ens fantasi.

håller helt med. Klarade mig dock väldigt bra enligt mig själv.
ok man sov väl inte lika mycke som hemma men jag kände att jag var avslappnad hela tiden o jagade inte upp mig själv en enda gång.
Så efter denna lyckade gång så blir det helt klart fler solo campingar framöver
 
.....................
Kriterier:
- en bit från vägar och stigar
- gärna en bit från vattendrag och sjör (för att slippa mygg och törstiga djur?)
- boningshus inom ett par hundra meter (i alla fall första nätterna, för att känna en smula trygghet i närvaron av andra människor, men ändå avskildhet)
- ett relativt öppet område (förre skumma ljud och djur på en äng/gräsplätt än i djup skog)
....................

Mygg beror på var du tältar, du behöver inte tälta i sankmark. Törstiga djur väljer annan plats att dricka på, du kan undvika att tälta nära en upptrampad djurstig ner till vattnet. Själv tältar jag gärna nära vattnet, perfekt för kvälls och morgondopp, hämta diskvatten osv. Men du bör inte diska direkt i sjön, utan hämta vatten och diska längre upp på land.

Lycka till med frilufsandet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
cc22 Sova i sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
Mullemek Sova med (ytter-) kläderna på? Allmänt om friluftsliv 24
Jim23 Sova utomhus. Allmänt om friluftsliv 19
friluftaren Sova ute i vildsvinsland Allmänt om friluftsliv 53
Morgan Sova i kyla? Allmänt om friluftsliv 25
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
turep Rör med lock i skogen Allmänt om friluftsliv 3
friluftsbruden Känna sig säker i skogen? Allmänt om friluftsliv 36
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
Jimsson Toalett i skogen med barn Allmänt om friluftsliv 24
TROY GARNER Gamla bilvrak i skogen Allmänt om friluftsliv 51
Börner Filmporträtt om att flytta ut i skogen Allmänt om friluftsliv 61
Mirke komma ut i skogen Allmänt om friluftsliv 8
krokben Bo i skogen under sommaren Allmänt om friluftsliv 4
Still Alive Terrängkörning i skogen Allmänt om friluftsliv 177
onegear Frukost i skogen Allmänt om friluftsliv 17
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
tobbe_sunnewald_hotmail.com Den perfekta skogen efterlyses Allmänt om friluftsliv 2
pellepellepelle Allemansrätten i skogen Allmänt om friluftsliv 67
mikael108 Övervakningskameror i skogen Allmänt om friluftsliv 45
Skogstoker Hur torka ved i skogen bäst? Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.