Sot

Metanol vs Tenol/Etanol (T-röd)

Boludo; sa:
Jag tycker att Tenol sotar! Mindre än T-röd, men ändå. När jag använder spritbrännaren brukar jag ha ren metanol, det sotar absolut ingenting.
Om det ska följa med barn på vandringen så slår jag i en liten skvätt T-röd, för att det ska smaka illa. Kanske blir det en halv deciliter i en liter metanol, det räcker bra.
Svårt att få tag på metanol är det. Här i Mora sa två färghandlare att de inte hade alls, och en tredje kunde ta hem i femlitersdunk. Men, faktiskt, Intersport i centrum hade enlitersflaskor!
På längre vandrin blir det gas, både lättare och snabbare. Men ska jag bara vara ute ett par dagar så är packningen ändå så lätt att det blir spritbrännaren, för tystnadens skull.

Nyss hemkommen från en fjällvandring i Kirunafjällen kan jag bara instämma med det som sägs ovan. Tenolen sotar definitivt mindre än T-röd men är långtifrån sotfri. Jag blev något besviken på Tenolen då jag hade fått uppfattningen att den skulle sota minimalt.

Jag börjar mer att luta över till förmån för metanol i mitt Trangia. Jag minns att jag testade det för många år sedan och blev imponerad över att det inte sotade alls samt att man ej kunde se någon låga som brann i köket. Det skulle vara intressant om någon kunde delge sina erfarenheter av att bruka metanol i sitt Trangia.

- Är det ett problem att lågan inte syns? (Jag utgår ifrån att det förhåller sig så att lågan inte syns)

- Energieffektiviteten är väl sämre med metanolen i jämförelse med etanolen (T-röd)? Ungefär hur stor är skillnaden vid praktisk andvändning ute på turen sommartid?

- Är det mer optimalt, ur energieffektivitetssynpunkt, att blanda etanol (T-röd) och metanol? Vilken blandningsgrad är mest lämplig? Kan man helt undvika sotning även om man blandar T-röd och metanol?

Avslutningsvis kan sägas att metanol fanns att köpa på en av bensinstationerna i Kiruna.

Tacksam för svar.
--
 
Re: Metanol vs Tenol/Etanol (T-röd)

fredana; sa:
- Är det mer optimalt, ur energieffektivitetssynpunkt, att blanda etanol (T-röd) och metanol? Vilken blandningsgrad är mest lämplig? Kan man helt undvika sotning även om man blandar T-röd och metanol?

Brukar blanda en del metanol i tre delar T-röd, tyckar att det sotar väldigt lite. Men jag har aldrig använt Tenol så jag kan jämföra.

/Ulf
 
Vatten!

Gammalt Armé knep...du blandar 1dl vatten till 9dl rödsprit så blir det sotfritt!!

//Anders
[Ändrat av andy69 2006-09-14 kl 02:38]
 
Myter...

andy69; sa:
Gammalt Armé knep...du blandar 1dl vatten till 9dl rödsprit så blir det sotfritt!!

//Anders

Själv trodde jag en gång på dylikt, men verkligheten kommer ikapp, det sotar oxså. Ren sprit sotar minst i spritkök men ge rätt miljö och även den sotar. Gas sotar inte, går att reglera, spisljudet kan man stänga av, svårare är det med stadens buller...
Det brukar tom låta om mina små eldar....
Kan bara berätta att avsaknaden av sot är för min del vida mera avkopplande än det lilla ljud som PR ger. Dessutom är ju köksljud till för att sprida doften av värme, mat och dryck samt de är kontrollerbara.

Go tur
 
Ingen rök utan eld..

Om man envisas med att använda sprit så är vattenblandningen bland det bättre i syfta att få sotfritt-eller näst intill!

Men varför använda sprit när det finns gas...?
 
många här bajjar på gas eftersom det "låter" o man skall inte stressa.. (eftersom bensin/fotogenköken är så tysta) vill man ha riktig ro så skall man väl laga mat över eld.. läs eld, flamor och samisk eldkonst av Yngve Ryd så lär ni er riktig fjälleldning.. elda med t-dojja i olika former känns bara konstigt..
 
-PaTRiC-; sa:
många här bajjar på gas eftersom det "låter" o man skall inte stressa.. (eftersom bensin/fotogenköken är så tysta) vill man ha riktig ro så skall man väl laga mat över eld.. läs eld, flamor och samisk eldkonst av Yngve Ryd så lär ni er riktig fjälleldning.. elda med t-dojja i olika former känns bara konstigt..
Dessutom skall man ju inte bära på något som inte minst har två funktioner. T-röd = kräkmedel, vad skall man med det till...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.