Sot

Undrar hur man undviker att få sot på kastrullerna? Har ett vanligt Trangia och har använt T-röd, det blir dock sotigt..även om jag blandar ut det med vatten. Fick ett tips på nåt som hette Tenol som ska innehålla metanol också..ska säljas på mackarna. Nån som vet om det är bra? Jag vill inte gå över till gaskök.
 
serenade; sa:
Undrar hur man undviker att få sot på kastrullerna? Har ett vanligt Trangia och har använt T-röd, det blir dock sotigt..även om jag blandar ut det med vatten. Fick ett tips på nåt som hette Tenol som ska innehålla metanol också..ska säljas på mackarna. Nån som vet om det är bra? Jag vill inte gå över till gaskök.

Jo,Tenol funkar fint,sotar ingenting och har lite högre effekt/temp än
T-dojjan.Säljs nog på de flesta utebutiker.


peter
 
ping; sa:
serenade; sa:
Undrar hur man undviker att få sot på kastrullerna? Har ett vanligt Trangia och har använt T-röd, det blir dock sotigt..även om jag blandar ut det med vatten. Fick ett tips på nåt som hette Tenol som ska innehålla metanol också..ska säljas på mackarna. Nån som vet om det är bra? Jag vill inte gå över till gaskök.

Jo,Tenol funkar fint,sotar ingenting och har lite högre effekt/temp än
T-dojjan.Säljs nog på de flesta utebutiker.


peter

Tenol är en specialblanding av i huvudsak etanol och metanol och den fungerar mycket bra i spritkök. Visst metanolen är giftig, men i blanding med etanol kan kroppen hantera mindre mängder eftersom kroppen prioriterar nedbrytningen av etanol, vilket skyddar kroppen mot metanolens giftverkan.

Vad det gäller effektivitet har du fel Peter. Etanol har ett högre förbränningsvärme alltså har T-röd bättre värme än Tenol.

Etanol (outspädd): -23400 kJ/l
Metanol: -17900 kJ/l

(Värden från NIST via tråden
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=5114&pagenumber=2 )

Datablad Tenol
http://www.kemetyl.se/Produkter/filer/Sverige/Konsument/Fritid/Tenol/Tenol - Säkerhetsdatablad.pdf

Datablad T-röd
http://www.kemetyl.se/Produkter/filer/Sverige/Konsument/Fritid/T-Röd/T-Röd - Säkerhetsdatablad.pdf
 
-PaTRiC-; sa:
öringen; sa:
serenade; sa:
Nån som vet om det är bra? Jag vill inte gå över till gaskök.

Varför undrar en nyfiken?

hehe.. ja det kan man undra.. hade fattat om det handlade om ett skitbra fotgen/bensin kök men en spritbrännare..hmmm.. gas e mycket trevligare
Han kanske vill lyssna på fåglarna, vinden och vattendragen. Funderar själv på att gå tillbaka till sprit, det är så tyst och skönt.
 
Vandrare; sa:
Han kanske vill lyssna på fåglarna, vinden och vattendragen. Funderar själv på att gå tillbaka till sprit, det är så tyst och skönt.

Björn.. Har du nallat i kiruna-Frazze's pipa? (du vet att det inte e vanlig tobak i den va?)
 
-PaTRiC-; sa:
Vandrare; sa:
Han kanske vill lyssna på fåglarna, vinden och vattendragen. Funderar själv på att gå tillbaka till sprit, det är så tyst och skönt.

Björn.. Har du nallat i kiruna-Frazze's pipa? (du vet att det inte e vanlig tobak i den va?)

Aha, den sotar mindre antar jag?'



Beträffande Trangiat har jag förståelse för trådstartaren, med reservation för att jag inte prövat gastillsats. Tycker dock om Trangiakonceptet, och brännaren är okomplicerad och gör jobbet tyst och fint på sommaren, för den som inte är alltför stressad.
 
Mezzner; sa:
Tycker dock om Trangiakonceptet, och brännaren är okomplicerad och gör jobbet tyst och fint på sommaren, för den som inte är alltför stressad.

Själv tycker jag att gastillsatsen är ännu mer okomplicerad och gör användaren ännu mindre stressad.
Men den susar ju såklart mer än spritbrännaren.
Jag tycker dock att naturens tystnad finns mer i våra stadsskallar än i verkligheten.
 
OK, låt mig då säga att jag föredrar skogens buller framför gasbrännarens väsande. Förvisso har jag nog aldrig stört mig på väsandet, men för det konceptuella delen av diskussionen så...

Fast samtidigt förknippar jag ju gasolljud med kaffe som snart ska koka, och det är ju inte fel!
 
Metanol

Jag tycker att Tenol sotar! Mindre än T-röd, men ändå. När jag använder spritbrännaren brukar jag ha ren metanol, det sotar absolut ingenting.
Om det ska följa med barn på vandringen så slår jag i en liten skvätt T-röd, för att det ska smaka illa. Kanske blir det en halv deciliter i en liter metanol, det räcker bra.
Svårt att få tag på metanol är det. Här i Mora sa två färghandlare att de inte hade alls, och en tredje kunde ta hem i femlitersdunk. Men, faktiskt, Intersport i centrum hade enlitersflaskor!
På längre vandrin blir det gas, både lättare och snabbare. Men ska jag bara vara ute ett par dagar så är packningen ändå så lätt att det blir spritbrännaren, för tystnadens skull.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.