Sot - Varför bry sig?

När det talas om spritkök eller matlagning över öppen eld så klagas det alltid över hur svårt det är att få bort soten från kastrullerna. Men varför bry sig?

Är det sant att sotet försämrar värmeledningsförmågan tillräckligt mycket för att det i praktiken skall göra någon skillnad? Eller är det tvärt om? Har någon gjort något test och jämfört? Om sotet inte går att skrubba bort behöver man inte vara rädd för att det ska smutsa ner andra grejer heller, ifall det är vad som oroar.

Eller är det bara utseendet som folk bryr sig om? Själv tycker jag en använd sotig kastrull ser mycket trevligare ut än en som är blank! :) Det är självklart en smaksak, men är det då värt allt slit och gnäll?
 
Vi som varit i naturen vet att sot skitar ner resten av packningen och dig själv. Men naturen med grus och sand har oxså medlet för att lätt få bort det, snabbt. Ditt om sotet sitter fast verkar väl teoretiskt.
Det är inte bara trevligare med rena grejor, det är hygieniskt oxså!
 
Anledningen till att rengöra kokkärlet är den att sotet smutsar ner resten av packningen.
För värmeledningens skull är det bättre om kokkärlet är nedsotat, så länge det inte sitter FÖR mycket, eftersom en mörk yta leder värme bättre än en blank. Denna skillnaden är, enligt mig, dock försumbar.
Har du ditt kokkärl i en påse som gör att du inte riskerar att smutsa ned resten av packningen, så visst... Varför bry sig?!
//Peter
 
om man kör med gasolbrännare så skadar det inte med en tunn hårt sittande sot på grytan då gasollågan strålar ganska mycket IR-värme som annars inte tillgodogörs utan reflekteras bort om grytan är blank.
 
Jag menar självklart inte att man ska lämna kärlen odiskade! Det jag pratar om är det som finns kvar efter att man diskat normalt. Det som folk sitter och sliter bort med stålull och svett. Går det inte av med en tvättsvamp så överförs det väl inte heller av misstag till en t-shirt i ryggsäcken? (Om den inte ligger klämd och gnuggar under en dags vandring kanske...) I vilket fall som helst, en påse till kokkärlen är för mig lika självklart som en till smutstvätten! (Helst två olika...) ;)
 
Varför använda bränsle som sotar??..när det finns bränsle som inte gör det. Sot har en tendens att lösa upp sig med tiden(om det utsätts för lite fukt) även om det inte svärtar när det är nydiskat..tycker jag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.