Sommarlöfte - Rollen ska sitta

Hm... och jag som trodde att, rolla det kunde alla som paddlade kajak, annars så drunknar man... Det är just det som instinktivt har hållt mig lite tillbaka från just kajakandet... dämpat lusten typ...

...men det är alltså långt ifrån alla som kan... hur gör ni då när kanoten välter? Ramlar man lätt och ledigt i vattnet? Är det tekniken att komma tillbaka i kanoten från vattnet som är svår? Kan tänka mig det...

Har fått för mig att man sitter fast/kan fastna i kanoten och på så sätt dränktas om man inte kan rolla... fel tydligen...

Jaja... får väl testa ändå...

//Thomas
 
jamo; sa:
I sommar ska jag baske mig lära mig rolla.

Klokt beslut! Och gör som Hasse m.fl. föreslår, ta gärna hjälp åtminstone av kompis, börja på grunt vatten så du kan "fuska" med stöd i botten, använd cyklop i början, börja gärna med att träna högt stöd och sculling, köp en bok eller en video...

Man kan även träna på gräsmattan! Forskajak lämpligt. Du kan där få in det nödvändiga rörelsemönstret och skapa ett "kroppsminne" av hur rörelsen ska göras.

Och när du fått det att fungera under övningsomständigheter, träna in en bra "combat roll" i surfen eller gå en forskurs!

Simma lugnt..
Jens
 
Nästan tokigt rollroad? Ja kanske det, men det är som med det mesta här i livet – ju mer man kan om något desto roligare blir det. Och det är nog där någonstans ribban bör läggas - att lära sig så mycket att det blir riktigt roligt.

Några egna erfarenheter: Risken för axelskador eller sträckningar är minimal till obefintlig om man gör rätt. Men lär man sig fel från början finns naturligvis alltid en risk. Vanligast är, som redan nämnts i diskussionen, att man håller armbågen ovanför axelhöjd i den felaktiga förhoppningen att det ger bättre hävstångsverkan. Armbågen nära midjan ger bättre kraft och är utan risk.

Många nybörjare är rädda för att fastna i kajaken. Men problemet för den som skall lära sig rolla är snarare att hålla sig kvar så att kajaken följer med. Man ramlar ur alla kajaker, utom möjligen små trånga eskimåkajaker. Risken att fastna kan man bortse helt ifrån i sådana kajaker som ovana paddlare kan komma i kontakt med.

Många som lär ut roll använder forsrollar som modell. En duktig rollare fixar det, men det är just detta som är orsaken till de flesta av de axelskador som det pratas om – en havskajak bär sig helt annorlunda åt än en lite forskajak.

Att rolla är ingenting som är nödvändigt för att paddla. De flesta som paddlar (även på Grönland sägs det) kan inte rolla. Det är ett val man gör, och handlar om hur man vill bli behandlad – om man accepterar att bli slängd i vattnet mot sin vilja eller bestämma själv om och när det skall ske.
 
btd; sa:
Nästan tokigt rollroad? Ja kanske det, men det är som med det mesta här i livet – ju mer man kan om något desto roligare blir det.
Såklart! :)

btd; sa:
Att rolla är ingenting som är nödvändigt för att paddla. De flesta som paddlar (även på Grönland sägs det) kan inte rolla.
Amen!
En säker beprövad roll är EN bra säkerhetsstrategi. Det finns andra. Många har inget... :)
 
jodå!

thomalin; sa:
Hm... och jag som trodde att, rolla det kunde alla som paddlade kajak, annars så drunknar man... Det är just det som instinktivt har hållt mig lite tillbaka från just kajakandet... dämpat lusten typ...

...men det är alltså långt ifrån alla som kan... hur gör ni då när kanoten välter?

//Thomas


Kolla på vitudden.com så hittar du en metod som av många anses mycket säker och är lättare att lära och underhålla än rollen. Jag har träffat många som du, som skräms av kajakpaddling just pga vanföreställningen om att kajakpaddling är farligt, svårt och kräver extraordinära kunskaper som måste tränas och nötas år efter år. Många av de som sedan provat inser genast hur enkelt det är att paddla. Sedan är steget ganska långt till att paddla i extrema förhållanden men det är inte vad de flesta vill. Hitta en kanotklubb eller uthyrare nära dig, be om lite råd, sen är det bar o åk.
 
Re: jodå!

jumpalärarn skrev:
... underhålla ... rollen.

(...)

... kräver extraordinära kunskaper som måste tränas och nötas år efter år.
Nåja. Såja. Sans och balans är svårt.

Skulle nog dels säga att det kanske är lika viktigt att öva på alla sorters säkerhetsstrategier (gärna rimligt lika de riskfyllda situationerna, dvs med vind & vågor), och dels fortsätta med att konstatera att jag inte har provat min roll på ett par år men att den satt som en smäck när jag provade i februaris iskalla vatten i våras.

Bäste herr Magister, hur känns den vinklingen? Icke Godkänd? ;)

Notera; därmed har jag ingalunda kastat något grus i det Vituddska maskineriet. De har väl tagit fram EN tämligen lysande säkerhetstrategi som sannolikt hjälpt en och annan. Bra så!
 
Re: jodå!

...vanföreställningen om att kajakpaddling är farligt, svårt och kräver extraordinära kunskaper som måste tränas och nötas år efter år...

---

Det som kallas "extraordinära kunskaper" förmodar jag är eskimåsväng och andra tekniska manövrar.

Kanske som att hoppa när man åker skidor, inte nödvändigt men väldigt roligt. "Onödig" teknik som ligger över grundkursnivå ger ofta massor för vanlig paddling/skidåkning. Den nya ekniken ger ett mindre ensidigt utövande.

När verktygen väl finns där börjar man ofta använda gilla dem. I en extraordinär situation kan den extraordinära kunskapen betyda skilnaden mellan "oh shit!" och "oh yes!".

Det finns väl få aktivieter där det tränas så förfärligt lite teknik som i (havs)paddlingen. I vilket annat sammanhang blir man förvånad över att det krävs en träningsinsats för att få ny kunskap?

/Johan
 
Visst är det som Johan säger. En golfare kan tillbringa timmar på en driving range för att nöta in detaljer i slagen, en tennisspelare lägger massor av tid på träna grundslag, en skidåkare övar teknik med eller utan assistans av proffslärare etc – ofta bara för tillfredsställelsen att kunna.

Vad är det som får så många paddlare att tro att kajaken och lite köpepinaler gör hela jobbet?

Och har någon hört en golfare sucka över sin skicklighet som måste tränas och nötas år efter år…

Måste?
 
förklaring!

Vad jag menade vara bara att man inte skall känna att man måste slå eagel på par 5 hål på sin allra första golfrunda.

bada är kul, tycker jag med. var ute i blåsten med en seabird north sea idag. lättrollad!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
PS-VKF Freya Hoffmeister ska runda ny kontinent Paddling allmänt 1
Magnus_74 Ska en instruktör/ledare kunna rolla? Paddling allmänt 137
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
robrox Ska paddla i Tresticklans nationalpark Paddling allmänt 2
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
torger Plask! Gamla gubbar ska int paddla racers. Paddling allmänt 26
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Erik Barkefors Vad ska klubben stå för och till vem? Paddling allmänt 13
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
sb_stefan Var ska jag paddla? Paddling allmänt 4
UmeåAnna Vad ska en nybörjartjej satsa på för kajakmodell? Paddling allmänt 33
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
nisse_ Var ska vi paddla? Paddling allmänt 5
Jocka Vart ska vi paddla? Paddling allmänt 2
Lock-Kulla Vilka kajaker ska vi köpa? Paddling allmänt 5
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
Ska jag byta Hillebergmodell..? Paddling allmänt 13
Okej..vilket liggunderlag ska jag nu välja..? Paddling allmänt 15
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
skorpion Jag ska köpa ny padel, var ,vilken? Paddling allmänt 4
sidpatel Vilken 1:a havskajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
esra Vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 4
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.