Sommarlöfte - Rollen ska sitta

mycket klokt sagt

Eskil är aldrig fel att lära sig. Största fördelen som jag ser är just att man blir mer trygg och avslappanad i kajaken när det inte längre är en stor grej att gå runt.

Ang axelskador finns det som sagt rollar där man hela tiden håller armarna framför sig och med armågarna i midjehöjd och därigenom minimerar riskerna.
Man skall inte behöva styrketräna för att kroppen skall klara en eskimåsväng!

Hur lång tid det tar beror mycket på hur lätt du har att utföra rörelse enligt instruktion. Jag har sett folk klara den på första försöket efter att de blivit instruerade, just för att de gjort precis som de tänkt.

En annan sak som påverkar är hur bekväm du är i att sitta upp och ned under vattnet. Min erfarenhet är att största hindret att lära sig är att man vill komma upp fort. Ofta med resutat att huvudet kommer upp först med tillbakatipp ned i vattnet som följd. Näsklämma eller cyklop är som sagt ett mycket bra hjälpmedel.

Lär dig åt ett håll först. När den sitter är det enkelt att träna in åt andra hållet eftersom du då kan ta dig upp efter ett par missöyckade försök åt "fel" håll.

Sen är det som sagt en sak att göra det när man är förberedd. Be en kompis att knuffa dig under tur när du inte är beredd :)
 
Det är mycket snack om (o-)nödvändigheten av att kunna rolla. Men höga och låga stöd, sculling, balans och liknande pratas det mycket lite om, trots att detta egentligen är mycket viktigare (dvs. mer användbart) att kunna.

(Men jag förnekar förstås inte att rollen innehåller flera viktiga tekniska moment, och kan vara en bra övning. Och man måste förstås ha nån räddningsteknik inövad, omutifallatt.)

/micke
 
amatörkurs??

kajakmicke; sa:
Det är mycket snack om (o-)nödvändigheten av att kunna rolla. Men höga och låga stöd, sculling, balans och liknande pratas det mycket lite om, trots att detta egentligen är mycket viktigare (dvs. mer användbart) att kunna.

(Men jag förnekar förstås inte att rollen innehåller flera viktiga tekniska moment, och kan vara en bra övning. Och man måste förstås ha nån räddningsteknik inövad, omutifallatt.)

/micke

Jag håller fullständigt med Micke! Träna mer på stöden än på rollen, så slipper du använda rollen. Ja iofs, om du vill svalka av dig är förstås en roll helt OK;)

Sedan är det förstås roligt att kunna rolla rent allmänt...och jag kan tänka mig att försöka lära ut roll om någon är intresserad. Gratis alltså, och utan några garantier. Då har jag tänkt mig inplanering av soligt väder, kajakhyra Brunnsviken och en liten paddeltur med fika etc.

Har inte funderat så mycket på detta, men om intresse finns, som sagt. Som tips tills vidare: träna sidoförflyttningar medelst sculling.

(Mike, skulle du vara intresserad av att haka på som 'instruktör'? Fast du har ju inte kajaken i Brunnsan...)

:) Kalle G
[Ändrat av Kalle G 2007-06-12 kl 21:59]
 
Ställer upp med hyra, fika och en kropp som vill träna in en roll. Kan dock inte garantera sol, finns bara en Pohlman.
Kommer erbjudandet att vara öppet i Augusti också? Fram till dess fullt upp med jobb och semester. Men då är det ju varmare i vattnet också.
Skulle kunna EM/kväll v.26 iofs också.
Bor ett par minuter från Brunnsviken och egen företagare så kan malla in tid med kort varsel.

Har nog en par kompisar som också kunde vara intresserade.

/Peter
 
Re: amatörkurs??

Det är mycket snack om (o-)nödvändigheten av att kunna rolla. Men höga och låga stöd, sculling, balans och liknande pratas det mycket lite om, trots att detta egentligen är mycket viktigare (dvs. mer användbart) att kunna.
Jag håller med, men just därför är rollen användbar. Kan du rolla så kan du tänja gränsarna vid just stöd, sculling och balans övningar. Trillar du runt så är det inte ett jätteprojekt att komma upp igen. Rollen har gjort mig till en bättre paddlare (rent teknisk) eftersom det inte spelat ingen roll om jag gått över gränsen när jag övat paddel o plask. Jag har ännu behövt rolla 'skarpt', det säger sig självt att det är betydligt svårare att samla sig och göra rollen rätt om man har tippat runt utan att vara beredd på det i dåligt väder med en fullastad kajak. Jag antar att ingen vet att rollen verkligen sitter tills något liknande händer.

(Mike, skulle du vara intresserad av att haka på som 'instruktör'? Fast du har ju inte kajaken i Brunnsan...)
Jodå, det skulle vara kul att se om jag kan hjälpa till :) Däremot så är jag ingen vidare påläst om ev axelskador som det nämns i tidigare inlägg. Jag har aldrig ens reflekterat över att det skulle kunna vara en risk. Jag ser en betydligt större risk att paja axeln vid höga stöd övningar.
Blir det aktuellt så hojta till i god tid, jag har en del resor med jobbet framför mig.
 
Ändras till sensommarlöfte/höstlöfte..

Kul att många är taggade! Och att folk är intresserade av att ge råd och hjälp.

Jag som startade tråden kommer nu tyvärr inte kunna sitta i en kajak på länge, knappast före augusti i alla fall. Hade en ganska oturlig och svårartad olycka på mountainbike den 2:a Juni och åkte på en fraktur i bäckenet+lårbenshalsen gick helt av (har 2 titanskruvar inopererade där nu..).

Nåväl, hoppas på att sensommaren och hösten blir fin, påtvingad landkrabba till dess, hoppar på kryckor..
 
Bland forspaddlare är detta med rollar ingen stor sak, trots att det är här som en säker roll verkligen är viktigt. I början kan man inte rolla, ganska snart blir det tröttsamt att simma nerför forsar och man blir motiverad att lära sig.Sen blir man bättre och bättre (förhoppningsvis). Bland havspaddlare är detta ständigt en het potatis, ett evigt diskussionsämne och ibland till och med ett trätoämne. De flesta havspaddlare går aldrig runt men självklart är det skönt att behärska ett antal räddningstekniker. Nu börjar det bli varmt i vattnet så det är bara att träna:)

Lycka till!!
 
Bruten länk fixad :)

Har själv varit i samma tankar. Provade förra sommaren med våtdräkt och cyklop. Gick inget bra. Dock så har jag hittat en kurs på nätet. Inte gratis men kan de garantera en roll så kan det vara värt det.

http://www.paddlingstockholm.se/aktiv_sidor/eskimo_privat.htm

/Peter

Upptäckte att länken i Peters inlägg är bruten. Här kommer en fungerande:

http://www.paddlingstockholm.se/aktiv_sidor/eskimasvang.htm

Mvh, Tobias
 
Att rolla är enkelt!

Att rolla är inget magiskt utan ganska lätt att lära sig, men du behöver en bra instruktör för att det just skall vara lätt. Nästan alla klarar av att sätta en roll på en två timmars kurs. Det största problemet är att det är så många som tror att det är något märkvärdigt att rolla, och gärna vill att den uppfattningen skall råda. För fors/surf och vildvattenpaddlare är det en del i paddlingen. En roll är egentligen inget annat än ett högt stöd... hmm ja som du gör upp o ner, och det kan ju vara lite förvirrande.

Att rolla är helt odramatiskt, att sitta upp o ner i kajaken kan vara jobbigt i början, men när du vant dig kan du koma in i ditt "shi", det blir alldeles tyst och det är bara du och havet, du är helt inne i dig själv. Magiskt!!!...
Jo det tar ett tag att komma dit och även duktiga rollare missar rollar ibland...
(läs: jag, fast jag anser mig egentligen inte att vara en duktig rollare)

Någon nämnde axlar och forspaddlare, det är nog tvärtom, har aldrig hört en forspaddlare klaga över att han fått ont i axeln för att han rollat. Däremot är detta vanligt hos havskajakrollare, men egentligen beror det på fel rollteknik och det går ju att träna bort. En "normal" havskajak är mycket lätt att rolla, och en grönlandskajak är en barnlek. Alla kajaker går att rolla (även VKV)...

Hans nämnde Erik Jacksons film. Ja där är en superbra instruktion över hur enkelt detta med rollande är. Inget krångel, bara en enkel roll som sitter när det gäller!
Så här enkelt är det: vurpa, titta på bladet(hela tiden) lägg ut paddeln och gör en höftknyck. Now ready for some big water again! ;-)

PS: Hur sätter man på pontoner i en meters brytande vågor?

Kör hårt,
leif
Aterra
 
Senast ändrad:
Att rolla är inget magiskt utan ganska lätt att lära sig, men du behöver en bra instruktör för att det just skall vara lätt. Nästan alla klarar av att sätta en roll på en två timmars kurs. Det största problemet är att det är så många som tror att det är något märkvärdigt att rolla, och gärna vill att den uppfattningen skall råda. För fors/surf och vildvattenpaddlare är det en del i paddlingen. En roll är egentligen inget annat än ett högt stöd... hmm ja som du gör upp o ner, och det kan ju vara lite förvirrande.

Att rolla är helt odramatiskt, att sitta upp o ner i kajaken kan vara jobbigt i början, men när du vant dig kan du koma in i ditt "shi", det blir alldeles tyst och det är bara du och havet, du är helt inne i dig själv. Magiskt!!!...
Jo det tar ett tag att komma dit och även duktiga rollare missar rollar ibland...
(läs: jag, fast jag anser mig egentligen inte att vara en duktig rollare)

Någon nämnde axlar och forspaddlare, det är nog tvärtom, har aldrig hört en forspaddlare klaga över att han fått ont i axeln för att han rollat. Däremot är detta vanligt hos havskajakrollare, men egentligen beror det på fel rollteknik och det går ju att träna bort. En "normal" havskajak är mycket lätt att rolla, och en grönlandskajak är en barnlek. Alla kajaker går att rolla (även VKV)...

Hans nämnde Erik Jacksons film. Ja där är en superbra instruktion över hur enkelt detta med rollande är. Inget krångel, bara en enkel roll som sitter när det gäller!
Så här enkelt är det: vurpa, titta på bladet(hela tiden) lägg ut paddeln och gör en höftknyck. Now ready for some big water again! ;-)

PS: Hur sätter man på pontoner i en meters brytande vågor?

Kör hårt,
leif
Aterra

Jag tror det viktiga här är grundinställnngen att rollen inte är något mystiskt, det är en intränad rörelse. Sedan finns det många som inte klarar den på två timmar, eller 4 timmar träning. Det kan finnas många skäl. Ett är att försöka en roll som inte passar en, eller att rolla på den sidan man inte är bäst på. Ett annat kan vara att få för lite hjälp, då tar det längre tid. Men också tror jag att rädsla för att hänga upp och ner är ett problem.

Så som jag ser det, varje gång man missat en roll, har man blivit bättre på att göra en wet exit, så det finns ingen förlust i att träna. Tränar man, och får lite hjälp, kommer den troligen att sitta. På de utlovade 2 timmarna, eller på 4, eller på 8 kvittar, därför att träningen i sig är nyttig.

Det tog mig två timmar att lära mig rolla på ena sidan. Men jag tror det tog mig ytterligare 10 timmar att få rollen att sitta på den andra sidan. Det sista lärde mig hur svårt det ka vara, trots att man vet att man kan, och trots att man vet hur det skall göras. Det bara var någonting som var fel.

En del föredrar en sorts roll, andra en annan. En del föredrar en långsam roll, andra en annan. Det är med det som med så mycket annat, det finns inga rätt eller fel, det finns bara olika tekniker. Som sägs i inlägget, det är inget mystiskt, men det kan vara en ganska liten skillnad mellan att lyckas och missa.

--- Mats ---
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
PS-VKF Freya Hoffmeister ska runda ny kontinent Paddling allmänt 1
Magnus_74 Ska en instruktör/ledare kunna rolla? Paddling allmänt 137
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
robrox Ska paddla i Tresticklans nationalpark Paddling allmänt 2
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
torger Plask! Gamla gubbar ska int paddla racers. Paddling allmänt 26
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Erik Barkefors Vad ska klubben stå för och till vem? Paddling allmänt 13
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
sb_stefan Var ska jag paddla? Paddling allmänt 4
UmeåAnna Vad ska en nybörjartjej satsa på för kajakmodell? Paddling allmänt 33
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
nisse_ Var ska vi paddla? Paddling allmänt 5
Jocka Vart ska vi paddla? Paddling allmänt 2
Lock-Kulla Vilka kajaker ska vi köpa? Paddling allmänt 5
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
Ska jag byta Hillebergmodell..? Paddling allmänt 13
Okej..vilket liggunderlag ska jag nu välja..? Paddling allmänt 15
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
skorpion Jag ska köpa ny padel, var ,vilken? Paddling allmänt 4
sidpatel Vilken 1:a havskajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
esra Vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 4
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.