Sommarlöfte - Rollen ska sitta

I sommar ska jag baske mig lära mig rolla. Till höger å vänster, tom eller lastad kajak, oavsett väder.. Känns lite tramsigt att inte kunna trots att jag paddlat många år.

Antar att en dagskurs med bra instruktör är bästa starten, sen är det väl "bara" att öva, öva, öva på egen hand. I Stockholmsområdet, vilkas kurser tyckte ni var bra, vad kostar det ungefär?

Vill använda egen kajak och slipper gärna hålla till i bassäng men om det är absolut bäst får det väl bli i en sån.
 
Och sen när du "kan" efter kursen, ut och öva i stor sjö och annan busig miljö. Så att du verkligen kan när du behöver.

Björn Thomasson har tänkt en del kring det där, hos honom kan man inspireras. :) [Även om han nästan är tokigt rollroad :) ]
 
Det ser ut på din inlägg att du vill gå en kurs enbart för att lära dig rolla. Nu vet jag inga om det finns sådanna kurser, men känner du ingen som kan rolla och har lite tid över? Jag upplever att det enda man verkligen behöver någon annan till är för att tala om vad man gör för fel.
 
MicColli; sa:
känner du ingen som kan rolla och har lite tid över?
Näe, då skulle jag ju inte fråga efter kurser. Känner bara några icke-rollande paddlare hehe. Kamraträddning är väl bra kanske men jag paddlar rätt ofta solo å vill ha lite mer säkerhet då. Plus kunna leka lite mer..

Annars blir det att försöka på egen hand; med lite neoprenkläder & cyklop i långgrund vik kanske jag kan få ordning på saken när jag har några dagar över vid midsommar på Öland. Hittade några filmer på skimkayaks.se som jag studerar noga. :)
 
Jag är fel person att komma med adekvata råd och anvisningar, men det som jag föreställer mig kan gå snett vid egna försök är om axelleden tar skada.

Tror det fanns en artikel i Paddling för inte så länge sedan om hur detta skulle undvikas. Det har även varit uppe här på forumet.

Ett annat problem kan ju vara att man inte tar sig upp, men det är ju inte hela världen, eller anledning till att inte försöka.
 
Har du vägarna förbi Reimersholme med kajaken någon dag så kan jag se om jag kan hjälpa. Paddel och plask sessioner med våtdräkt är altid kul med lite sällskap :)
 
Shoulder dislocation.

Mezzner; sa:
Jag är fel person att komma med adekvata råd och anvisningar, men det som jag föreställer mig kan gå snett vid egna försök är om axelleden tar skada.
Just så, jag har tre polare som numera har justerade axlar, och en anings oro för om "det skall hända igen". Jag tror dock att man mycket väl kan lära sig fel på en kurs också... :)
 
jamo; sa:
Antar att en dagskurs med bra instruktör är bästa starten, sen är det väl "bara" att öva, öva, öva på egen hand.

Jag tror inte man klarar öva rollar hela dagen. När jag gick på bassängkursen så var vi två stycken for en kajak och två timmar kändes nästan för mycket. Att lära sig rolla kräver bland annat väldigt mycket koncentration. Efter ett tag blir man så trött att ingenting funkar. Jag skulle rekommendera att börja med max två timmar med instruktören. Lycka till!
 
Re: Shoulder dislocation.

Ska tänka på det, låter inte kul alls! Läst att man ska akta sig för att ta i med paddeln när armbågarna är ovanför axeln eller nåt sånt. Regelbunden styrketräning som jag pysslar med under veckorna är kanske bra också, lite muskler på och runt axlarna lär väl vara en viss fördel.
 
Lär dig principerna bakom rollen först (antingen via kurs eller någon video) innan du börjar träna på egen hand. Det är kvalite som gäller och inte kvantitet.

Här är en bra sida

http://www.exchile.com/KayakSchoolRollIdentifier.htm

Jackson kayaks har också en bra video.

Jay Babina har också en bra video. Bra tips från Babina är att börja på grunt vatten man tippar kajaken mot en strand. Och rör sig sedan stegvis ut på djupare vatten.

Att rolla eller inte rolla är mest psykiskt. Människan är inte gjord för att hänga uppochner i vatten fastklämd i en kajak. Därför är det väldigt bra att inte öva själv tillenbörjan. Kompisen kan också komma med tips om vad man gör för fel.

Man kan också lära sig väldigt mycket av att träna ihop med folk som kan rolla. Att träna ihop med någon forsklubb är ett bra tips

Att rolla är väldig individuellt en del lär sig nästan direkt medans det kan ta betydligt längre tid för andra.

Rätt utförd skall rollen vara en mjuk rörelse utan större kraft. Blir det mer brottarroll eller att man får ont i axlarna gör man fel någonstans

Andvänd näsklämma (och cyklop tillenbörjan) att dra in klorvatten eller badvatten i hjärnan under ett träningspass kan aldrig vara bra.

Hans Friedel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
PS-VKF Freya Hoffmeister ska runda ny kontinent Paddling allmänt 1
Magnus_74 Ska en instruktör/ledare kunna rolla? Paddling allmänt 137
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
robrox Ska paddla i Tresticklans nationalpark Paddling allmänt 2
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
torger Plask! Gamla gubbar ska int paddla racers. Paddling allmänt 26
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Erik Barkefors Vad ska klubben stå för och till vem? Paddling allmänt 13
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
sb_stefan Var ska jag paddla? Paddling allmänt 4
UmeåAnna Vad ska en nybörjartjej satsa på för kajakmodell? Paddling allmänt 33
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
nisse_ Var ska vi paddla? Paddling allmänt 5
Jocka Vart ska vi paddla? Paddling allmänt 2
Lock-Kulla Vilka kajaker ska vi köpa? Paddling allmänt 5
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
Ska jag byta Hillebergmodell..? Paddling allmänt 13
Okej..vilket liggunderlag ska jag nu välja..? Paddling allmänt 15
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
skorpion Jag ska köpa ny padel, var ,vilken? Paddling allmänt 4
sidpatel Vilken 1:a havskajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
esra Vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 4
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...