Sommar kök

Är det fortfarande farliga ämnen i bensinen efter att blyet togs bort som motiverar att man i normalfallet bara använder kemisktren bensin?

avslutad210712; sa:
Tid och tid - en del av oss är i fjällen för att koppla av och då spelar det ingen roll om det tar 5 eller 7 minuter att montera ihop köket och koka upp vattnet till maten. Och med tanke på att en del av oss tar en ordenlig vila efter maten så innebär det egentligen bara att vilan blir 2 minuter kortare :)

olika saker får olika människor att koppla av, att kladda med ett söligt bensinkök och med allt vad det innebär är inte avkoppling för mig, däremot blir jag väldigt avkopplad av ett kök som levererar utan kladd, förvärmining och annan dynga.. vi är alla olika och triggas av olika saker..

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nedar; sa:
Är det fortfarande farliga ämnen i bensinen efter att blyet togs bort som motiverar att man i normalfallet bara använder kemisktren bensin?
Statistiskt sätt bör man ju inte lägga sig då huvuddelen av dödsfallen sker i sängen...
VV jämför med vedeldningsförbuden...
Köp din bensin på apoteket den är bäst där, i pris...

Använder Trangia med gas sedan några år men det är stort och tungt som f-n, så jag köpte ett Optimus Crux för en tid sedan, fungerade kanonbra för en tvåpersonerstur i sommar. Säg den lycka som varar, nu har Optimus återkallat köket... man får väl vara glad att man inte brann upp eller nåt. Nån som vet varför Crux återkallats? Jag tyckte PocketRocket verkade "vingligare" än Crux i butiken, är det någon som provat båda? Jag ska för övrigt försöka ta reda på varför eländet återkallats, men någon här kanske redan vet.

titantomten; sa:
Jag tyckte PocketRocket verkade "vingligare" än Crux i butiken, är det någon som provat båda? Jag ska för övrigt försöka ta reda på varför eländet återkallats, men någon här kanske redan vet.
PR ser vingligare ut där det stårän vad Crux gör, men efter att ha använt båda köken så tycker jag inte att det är någon stabilitetsskillnad. Som jag sagt tidigare förstår jag inte kritiken mot instabilitet hos PR. Om man lagar mat som måste röras mycket så håller man bara i kastrullen med tången/hanskar. Sedan ska det mycket till för att välta ekipaget.

titantomten; sa:
Använder Trangia med gas sedan några år men det är stort och tungt som f-n, så jag köpte ett Optimus Crux för en tid sedan, fungerade kanonbra för en tvåpersonerstur i sommar. Säg den lycka som varar, nu har Optimus återkallat köket... man får väl vara glad att man inte brann upp eller nåt. Nån som vet varför Crux återkallats? Jag tyckte PocketRocket verkade "vingligare" än Crux i butiken, är det någon som provat båda? Jag ska för övrigt försöka ta reda på varför eländet återkallats, men någon här kanske redan vet.

Läs recensioner här på Utsidan, Crux 2006 har inte alls samma kvalitet som föregångaren, alla möjliga sorts fel har hittats.

Bytte själv mot ett PocketRocket när jag reklamerade mitt och det är som en klippa i jämförelse.

Tycker ändå att PR/motsvarande småkök som skruvas på flaskan lämpar sig bäst för anspråkslös matlagning åt en person. Villa man laga större portioner och röra och blanda finns det bättre val.

//J

Jag kör med Trangia 25 med gas. Skulle jag ge mig ut vintertid så skulle jag nog skaffa en fotogenbrännare till köket.

Eftersom jag vandrar med vilda barn vill jag att köket är så stabilt som möjligt. Trangian tycker jag uppfyller det önskemålet.

Gick jag själv skulle jag däremot kunna tänka mig en lättare lösning.

Gasen upplever jag som smidig. Tänk att kunna värma 2msk diskvatten, utan att förbruka onödigt mycket t-sprit.

avslutad210712

Gäst
-PaTRiC-; sa:
avslutad210712; sa:
Tid och tid - en del av oss är i fjällen för att koppla av och då spelar det ingen roll om det tar 5 eller 7 minuter att montera ihop köket och koka upp vattnet till maten. Och med tanke på att en del av oss tar en ordenlig vila efter maten så innebär det egentligen bara att vilan blir 2 minuter kortare :)

olika saker får olika människor att koppla av, att kladda med ett söligt bensinkök och med allt vad det innebär är inte avkoppling för mig, däremot blir jag väldigt avkopplad av ett kök som levererar utan kladd, förvärmining och annan dynga.. vi är alla olika och triggas av olika saker..

Kan väl inte direkt tycka att det är speciellt kladdigt att köra på heptan. Dessutom är väl kemiskt ren bensin ett rengöringsmedel och inte ett nerkladdningsmedel :)

Fast å andra sidan får man räkna med att folk är lite avunds på oss som kör med "kungen av kök" *flinar*

Om förlängarfaktorer

-PaTRiC-; sa:
avslutad210712; sa:
Fast å andra sidan får man räkna med att folk är lite avunds på oss som kör med "kungen av kök" *flinar*

visst, o mercedes e en bra bil..

På en mission jag var på åkte vi som vanligt helikopter till en station, i det här fallet inhyrda civila helikotrar, som låg i en vanlig villa med strandtomt. När vi var färdiga och skulle åka åter visade det sig att vår heliopter var defekt. Nya glada radiomedelande och en halv timme före det tropiska mörkrets inträdande landade helikopter två, medförande nödig reservdel och mekaniker framför den lilla villan. Nästa morgon fixade mekanikern felet och efter tack o farväl samt fotograferingar flög vår lilla helikopterrote åter mot huvudbasen.
Veckan efteråt fick jag ett tjusigt inramat fotografi med posten, där var åkanten, villan, den frodigt blomstrande trädgården, helikoptrarna och undedrtexten: Det är häftigt med en Mercedes, men slås lätt av två helikoptrar på gräsmattan....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips