Sommar kök

Basköket är mitt Omnifuel ... bensin på höst, vinter och vår och antingen bensin eller gas sommartid ... beroende på aktivitet och humör. Gas är enkelt och smidigt sommartid, men alla dessa halvfulla behållare ... ! Med bensin kan jag bestämma hur mycket bränsle jag behöver ta med. Stadigt och relativt kompakt, flexibelt och har alltid varit tillförlitligt ... ett kök jag gillar rackarns bra (förutom den gamla AGA-spisen hemma men den väger i iofs bortåt tonnet :).

Ett pocket-rocket med en liten trangiakastrull används vid kortvandringar eller långvandringar där vikten och utrymmet är av betydelse ... eller som ett lätt och kompakt extrakök vid paddling. Lätt och otroligt smidigt men det blir ofta ostadigt.

Trangiat med gasbrännare luftas numera inte så ofta ... annat än vid lite lyxigare paddlingar med en lite större grupp där jag vill ha möjlighet till mer vidlyftig matlagning. Bra och stadigt men tungt och skrymmande.
[Ändrat av tiddelipom 2006-09-04 kl 09:53]

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jetboil PCS. Kompletterat med kastrull och lock från ett primus gaskök när behov funnits.

Vid två tillfällen också försvarets jägarkök (då jetboilet var utlånat till en kompis).

Raskesven; sa:
joru; sa:
.....
Jag är van vid fotogenkök på långtur och gillar den lösningen...stabiliteten gör att man kan använda stor bytta och även enkelt röra om och växla mellan byttor utan att köket står och svajar... F*n vet om gasköket inte kommer att förpassas till högen sällan använd utrustning just av det skälet...

Men lätt är det förstås...

//J
[Ändrat av joru 2006-09-03 kl 15:09]
Det är anledningen till att vi använder Primus Easyfuel när vi vandrar två stycken. Händer att jag tar det när jag går ensam också. Det är ett spindelkök, dvs. det finns alltså lika stabila gaskök som bensin/fotogenkök.

Men, du har väl ett Omnifuel? Duger inte det med gas?

Raskesven

Näj, har inget Omni utan har gått tillbaka till XGK (förra modellen med stelt rör) efter att ha använt Nova några år. XGK är väldigt lätt, faktiskt så lätt att skillnaden mellan komplett kök med pump och ett spindelkök med vindskydd blir liten...Annars skulle
t ex Optimus Stella eller MSR Windpro kunna vara intressanta sommaralternativ...

//J

Trangias gasbrännare, som beroende på sällskapets storlek placeras antingen i ett Trangia 25 (dvs det stora) eller i en Biltema-kopia av Försvarets Jägarkök. Det sistnämda är byggt i tunnaste snikaluminium man kan tänka sig... snål-LK? Stekpannan är monumentalt kass och köket är buckligare än Ivanhoes sköld, men det är lätt och vindskyddande.

Re: Re: Totalvikten det intressanta

Inte så akademiskt kanske men så här räknar jag:

Två personer, en sommarfjällvecka, tre varma mål mat per dag och så lite kokkaffe.

Bensin:
Köket väger ca 450g
Bränslet ca 820g
Summa: 1270g

Gas:
Köket: 150g
Bränslet ca 1000 (tre små behållare)
Summa: 1150

Differens: 120g.

Jag väljer därför bensinköket då det är effektivare, stabilare och har ett fungerande vindskydd.

Uffe

2004-06-16; sa:
Schneeberger; sa:
Något som ibland kommer bort i "köksdiskussionerna" är totalvikten av brännare, kastrull och framförallt bränsle.

Med våra matvanor har jag räknat fram att viktbesparningen för två personer under en vecka är knappt 100g med ett miinigaskök jämfört med bensinkök.

Men är man ensam eller gör en kortare tur blior givetvis kökets egenvikt mer betydelsefull.

Uffe

>>>>
Detta skulle jag vilja få en akademisk utredning om.

Re: Re: Re: Totalvikten det intressanta

Schneeberger; sa:
Inte så akademiskt kanske men så här räknar jag:

Två personer, en sommarfjällvecka, tre varma mål mat per dag och så lite kokkaffe.

Bensin:
Köket väger ca 450g
Bränslet ca 820g
Summa: 1270g

Gas:
Köket: 150g
Bränslet ca 1000 (tre små behållare)
Summa: 1150

Differens: 120g.

Jag väljer därför bensinköket då det är effektivare, stabilare och har ett fungerande vindskydd.

Uffe
.....
[/QUOTE]
Låter lite mycket med 1000 gram för gasen. Tar du istället en stor, c.a. 650 grams gasbehållare, vilket täcker för en vecka åt två personer, blir differensen nära halvkilot. Även med ett vindskydd på säg 70 gram, blir diffen 400 gram, till gaskökets fördel.

Stabilitetsaspekten är dock en annan femma, så jämförelsen är lite orättvis för bensinköket. Vill man ha ett stabilt gaskök, och inte bara ett par stödjeben på gasburken, blir viktskillnaden mot ett stabilt bensinkök liten. T.ex ingen större viktskillnad mellan mitt Primus MFS och mitt Primus Easyfuel (gas).

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips