Solotält

Nöjd med Akto

M3tess; sa:
Jag ska bara ha det till en "vanlig" fjällvandring :) Men jag vill förstås bära så lätt som möjligt, kan bli jobbigt för ett litet(?) flickebarn att släpa på en tung packning, så jag försöker finna det lättaste och bästa tältet. Man vill ju inte sova i nåt allt för trångt dock :)

Har tidigare använt den gamla modellen av Akto och har nu den nya med bättre ventilation. Tältet tål hårdväder bra, jag har legat vid Helags i 27 sekundmeter utan problem (gamla modellen).

Det finns några andra intressanta rescensioner på

http://www.outdoorreview.com

som gäller den nya modellen med lättare väv. Den verkar också tåla bra med vind :).

Akto ger bra utrymme om man inte är längre än ca 175 cm. Jag kan sitta upp mitt i tältet utan att stöta i tälttaket. Man stöter inte heller i tältväggarna när man ligger eftersom innertältsgavlarna är så gott som lodräta.

Jag hade en 3-veckorpackning i absiden förra sommaren men fick ändå rum att laga mat och ställa undan leriga stövlar utan problem, så även absidutrymmet får anses vara väl tilltaget.

Däremot gillar jag inte tältet i snö och kyla, det blir för trångt med tjocka kläder och man drar in snö alldeles för lätt. Men som barmarkstält tycker jag att det ger mest för vikten.

J
[Ändrat av joru 2003-03-17 kl 08:25]
 
Min slant skulle jag sätta på...

Jag skulle ta de extra grammen och köpa ett lättlätt tvåmanstält, typ Nallo 2 (1,7 kg).
Har man inte tokmycket pengar är det ju inte så kul att behöva köpa nytt tält om man skulle råka bli två istället för en. Sånt brukar ju inträffa med tiden.
Dessutom är det ju grymt lyxigt att ha tvåmansutrymme när man är ensam.

De få hekton som tex ett Nallo väger mer kan man ju lätt spara in på sånt som man har nytta av oavsett om man är en eller fjorton som vandrar; tex sovsäck (Dewline är som sagt ett bra tips, t.o.m en smula varm för sommarbruk), kläder och kök (lätt gasbrännare + folievindskydd).

Annars finns ju i och för sig försvarets knäppetält :)


[Ändrat av Nordesjo 2003-03-17 kl 10:12]
 
Akto är mycket bra och praktisk.

M3tess; sa:
Jag ska bara ha det till en "vanlig" fjällvandring :) Men jag vill förstås bära så lätt som möjligt, kan bli jobbigt för ett litet(?) flickebarn att släpa på en tung packning, så jag försöker finna det lättaste och bästa tältet. Man vill ju inte sova i nåt allt för trångt dock :) det där Supáir såg ju spännande ut (fast lysande lila?!). Någon som testat?

Hej,
bara för ett år sedan stod jag inför samma val och kval som du. Jag går ofta själv och vill därför vandra lätt som möjligt. Jag valde Akto och har varit jättenöjd med det sedan dess. Jag är 186 cm lång men trivs bra ändå i tältet. Det bästa med Akto är att man kan ligga kvar i sovsäcken och laga frukost vid absiden på morgonen. Jag kör med gas och använder absiden som vindskydd när jag lagar mat. Praktiskt.

Årets Akto är ju ännu förbättrad, väven är nu Kerlon 1200 och fortfarande lätt (1,5).

Jonas
 
har testat

Jag köpte ett sådant för ett par år sedan för att ha med som backup-tält på en långresa med fru. Vi fick aldrig användning av det då boendet löste sig billigt efter vägen. Men vi har använt det i Jämtlandsfjällen. Det är inget "rubust" tält. Enkelduk och svajiga tältpinnar i blåst. Mycket kondens trots att det drar i tältet. Men det skall mycket till innan det blåser iväg. Det är inte ett tält att fastna i oväder i. Regn i ett par dagar, så lessnar man nog. Har ensamvandrar med hunden i fjället med detta tält. då kommer det väerkligen till sin rätta. Lätt (800g), och enkelt att sätta upp. Hunden jagade lämlar genom tältgolvet. Höll för det också :). Men att ha detta som enda tält skulle jag inte rekomendera tyvärr. Vi har ett fjällräven AKKA till familjen i övrigt. men den skall man def vara två om att bära.
Mvh Tony
 
Re: Min slant skulle jag sätta på...

Nordesjo; sa:
Jag skulle ta de extra grammen och köpa ett lättlätt tvåmanstält, typ Nallo 2 (1,7 kg).
Har man inte tokmycket pengar är det ju inte så kul att behöva köpa nytt tält om man skulle råka bli två istället för en. Sånt brukar ju inträffa med tiden.
Dessutom är det ju grymt lyxigt att ha tvåmansutrymme när man är ensam.

De få hekton som tex ett Nallo väger mer kan man ju lätt spara in på sånt som man har nytta av oavsett om man är en eller fjorton som vandrar; tex sovsäck (Dewline är som sagt ett bra tips, t.o.m en smula varm för sommarbruk), kläder och kök (lätt gasbrännare + folievindskydd).

Annars finns ju i och för sig försvarets knäppetält :)



[Ändrat av Nordesjo 2003-03-17 kl 10:12]

Kanske ovidkommande men var finns de att köpa? Finns de ens i handeln?
 
Akto o supair

..har testa båda i samband med bergsmarathon...

Supair skulle jag vilja ha endast för en natt... den verkar osäker att ha med sig på en längre vandring..

Akto är ett "riktigt" tält... den föredrar jag på längre turer..

ps. Akto funkar även för två pers... man får visserligen ligga skavföttes.. och med packningen utanför.. men det går..:)
 
Re: Min slant skulle jag sätta på...

Zaijdan (Marcus Söderberg) skrev:
Kanske ovidkommande men var finns de att köpa? Finns de ens i handeln?

Hmmm
Jag har länge klurat på att knåpa ihop ett likadant, fast i lättare tyg. Modellen är ju genialiskt enkel.
 
Saunders Jetpacker (Brittiskt tält)

väger 1,2 kg .. skall funka för två personer :)

Vet ej om de går att få tag på längre. Sök på evreka eller nått.
 
Lätt som en plätt!

Hej där,
har haft ett Supáir-tält och kan bara hålla med om att jag inte skulle ta det upp på högfjället (ovanför videgränsen) utan att vara säker på väderutsikterna (ingen hård blåst).

Har tidigare här i forumet rekommenderat ett annat tält för ändamålet, nämligen Black Diamonds Betamid (med golv). Det är ett "gammaldags" ryggåstält som kostar runt 1500:- och väger dryga kilot. (Du använder dina vandringsteleskopstavar (jättelåångt ord!) som tältpålar vilket spar vikt.)
Vet ej om någon återförsäljare finns här i Sverige, annars hittar du det på http://www.backcountrygear.com/catalog/tentdetail.cfm/BD150

Jag ska själv köpa ett nu i vår!

Keep up the good pace!

/ Gunnar
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.