Solotält

Går i planer på att köpa ett solotält.
Tips på något bra?
Har någon testat The Nortch Face Mountain Marathon? Kan det vara något istället för ett Hilleberg Akto?
 
Kanske Niak?

Hej. Jag brukar använda ett Hilleberg Niak under mina soloturer. Väger 2,7 kg mot Aktos 1,5 kg, men du får mycket för mellanskillnaden på 1,2 kg. Bra med utrymme både inne i tältet och i absiden, samt lite starkare golvväv och tältväv. Och själva tältet är suveränt. Enda nackdelen jag har funnit är att det i början kändes lite pilligt att få tag i dragkedjan och öppna ingången inifrån, eftersom absidens vinkel mot marken är liten. Men om inte de 1,2 kilona är avgörande så rekommenderar jag Niak. Ett plus mot Akto är också att det finns möjlighet att vara två i Niak, men det blir bara två liggplatser.
 
Nallo 2

Nallo 2 är lättare än vissa solotält. Brukar själv använda Nammatj 2 när jag är själv, bra med plats. Känns onödigt att slänga ut 4000:- för att spara ett kilo och få det trångt. Det finns billigare sätt att spara vikt.
 
Nallo 2

Hej,använder själv ett nallo2 2,1 Kg. Ett mycket bra tält, gott om plats, en tillräckligt stor absid för matlagning packning mm. dessutom lätt att bära! Vill man vara två någon gång så går det också bra.
Rekommenderas!
Mvh/Ulf
 
Personligen anser jag att du borde köpa The Nortch Face Mountain Marathon. Speciellt om du tänker göra riktigt hårda soloäventyr. Detta tält klarar det mesta. Är väldigt bra vid bergsklättring.
 
Nu är det så att jag inte vill att det ska väga mycket mer än 1,5 kg :) Därför är inte ett Nallo 2, Niak eller dyl. intressant. Men tack för tipsen ändå :)

[Ändrat av M3tess 2003-03-16 kl 20:40]
 
Re: Lätt tält?

Graip; sa:
Var går gränsen för vad som kan kallas tält?
http://www.thetentstore.com/slumberjack_bivy_shelter_tents.htm
Lätt blir det i alla fall.;)
Man måste säga att tältfabrikanterna är fantasifulla. Det är lite av "alien" över en del tält. Det de kallar "Slumberjack Bivy Shelter" måste vara som att ligga i en puppa. Noll utrymme för grejor, men det smiter ju undan bra och säkert lite känsla att ligga själv inpuppad mitt ute i skogen.
 
Jag ska bara ha det till en "vanlig" fjällvandring :) Men jag vill förstås bära så lätt som möjligt, kan bli jobbigt för ett litet(?) flickebarn att släpa på en tung packning, så jag försöker finna det lättaste och bästa tältet. Man vill ju inte sova i nåt allt för trångt dock :) det där Supáir såg ju spännande ut (fast lysande lila?!). Någon som testat?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.