Solotält för fjällvandring

Tja, blir galen av det här med tältköp.

Jag har läst mycket här i forumet, många som har bra erfarenhet och många bra tips.
Jag är ute efter ett Solo-tält, eftersom jag ska fjällvandra ensam.

Först kollade jag på Akto, sen blickade jag åt Soulo, kastade en snabbtitt på FR LW1 och sen var jag bestämd på Akton. Sen märkte jag Nallo 2 i samma prisklass som Soulo, men lättare vikt för 2 pers. Nån som kan guida mig rätt? Jag har sett några av dessa i butik, men jag vill veta mer om hur de fungerar där ute av folk som testat.

Vad kan ni rekommendera? Gärna nåt under 5000 kr, men efter att ha tittat runt i över 1 år nu har man blivit "prisblind" känns som att jag skiter i priset nu :p
Hittar många tält under 2000 och över 5000 spänn, allt där emellan verkar vara en saknad marknad?

Kommer inte bli så mycket tältande under snöförhållanden, då blir det hammocken istället, som jag för övrigt kör med. Jag är ute efter ett stabilt tält som kommer fungera bra i fjället, men som även kommer användas framöver.
Snälla säg inte Veloce tältet, jag vill gärna veta hur den klarar starka vindar innan den blir aktuell igen.

Lite rörigt kanske...

Sammanfattning:
Tält för 1 person, 1,5 - 2,5 kg
Ska vara stabilt/säkert i fjället
Pris: max 6500 (gärna billigare)
Tunnel eller kupol spelar ingen roll

Peace
 
HB är fina tält, kolla också på Arctic Alpine Veloce...

Kupoltält blir tyngre för samma yta men kan förstås stå själv. Personligen vill jag gärna ha lite mer volym och yta så jag skulle hellre gå på Nallo än Akto men det är jag det. Är man i fjällen och det blir riktigt skitväder två dagar i rad är varje kubikdecimeter extra rymd/utrymme för matlagning etc guld värd.

Tycker jag alltså, andra tycker annat. :)
 
Helsport Ringstind Superligth 1-2

Finns en ordentlig recension om det nya Ringstind Superligth här på utsidan.
Tältet är under 1 kg ink allt, är stabilt i hård vind och rymligt åt en ensam människa.
Ligger inom din budget också.

Jag är själv sugen på detta tält pga dess vikt. Annars hade jag sattsat på HB Akto eller Arctic alpine veloce.
 
Jag förstår din vånda. Mina alternativ är HB Unna och Nallo. Min tanke är att jag ska tälta vissa nätter men bo i stuga andra.
 
jag har ett golite shangri la 3 som går att använda utan innertält eller med ett enmansmyggnät för att få ner vikten som då ligger på drygt 1kg med mycket plats för 2.
mitt gamla The North Face Mountain Marathon som jag använt vid vandring i alaska skulle jag kunna sälja mycket billigt om det finns intresse. väger ca 1,5kg
 
Helsports ringstind serie kan du ju kika på. Finns i lite olika vikt/materialval.
Hade snöat in på Hilleberg i nästan ett år med fokus på just Nallo och började fundera kring Akto också.
Slutade med ett Ringstind 2. som jag fick för 3,5k från Tyskland.

/alex
 
Ringstind superlight 1-2 verkar trevligt,
men känns inte direkt prisvärt med dom svenska priserna,

Exped Spica II UL, verkar intressant, nytt för i år,
2 mans tunneltält, väger 1,7 kg (maximalt)

Men är inte vikten nåt problem så
skulle jag satsa på Soulo eller Nallo 2,

Trevligt med Hilleberg är att andrahandsvärdet är bra,
 
Senast ändrad:
Jag använder ett Tarptent Moment (finns numera bara i dubbelväggad version, tror jag). Det är smidigt och bra för mina ändamål, men kanske inget för hårda förhållanden.

Ett ganska intressant tält i kategorin är Abisko Lightweight 1, som jag tror finns recenserat på utsidan. Det är relativt billigt och verkar stabilt och rymligt.
 
Såg att du skrev "inte veloce", men jag tycker att du ska ta en till titt på det. Jag har använt det i väldigt hård vind, och det stod emot helt smärtfritt. Det kändes knappt när jag väl satt i tältet.

Det var dock ett helvete att ta ner tältet i vinden, men det kan också bero på att jag är ganska oerfaren. Jag förlorade min tältstångpåse den dagen, men den klarar jag mig utan. :)

Jag rekommenderar veloce starkt, mest pga priset.
 
Jag har ett Hilleberg soulo. Använt det mest stationärt och alltså inte burit runt på det.
Fördelar: Kvalite. Enkelt att slå upp och riva. Tar liten plats. Rymmer det nödvändigaste. Känns skönt att sova i då regnet öser ned.
Nackdelar: Tja egentligen endast beroende på just storleken. Absiden rymmer ryggsäck men inte så mycket mer, för någon som vandrar och inte behöver ett tält för snö tror jag att det kan finnas bättre alternativ.

Kontenta: Kvalite och mycket användarvänligt. Tungt och kanske ibland, lite litet.

Trots att jag endast själv använder det så kanske jag nu i efterhand skulle kikat på ett 2-manna ändå. Det pga jag använder det stationärt, för vandring så är ändå soulo värt att titta närmre på.
 
Hilleberg Unna använder jag på sommaren.
Har både sina för- och nackdelar;
+ det är både stabilt, lätt (2,1 kg) och väldigt allround (går att öppna hela långsidan om man vill elda utanför tältet eller sova med mer "split vision", har även använt bara yttertältet som tarp).

- absid saknas men stövlar och regnkläder ryms mellan innertält och yttertält.
 
Knyter du fast packsäcken i tältet blåser den inte bort och det är bara att knöka in tältet när du ligger på det i vinden, bottenpinnarna tar du sist.
go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.