Solceller till Garmin 500

Hej på er!
Jag skall cykla i Europa nästa år och skall använda mig av en Garmin Edge 500 cykeldator. Jag undrar om någon vet vilka portabla solceller som är bäst för att ladda upp den. Tacksam för alla tips!
Marcus

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Små solpaneler brukar ladda väldigt långsamt. Gillas inte.

Jag har använt en vikbar solpanel av tyg och tunnfilmspaneler vid paddling (Powerfilm 12 V, 5 W). Den fungerar bara till att ladda telefon (via billaddare) och AA-batterier med 12 V-laddare. En iPhone kan dock vara lite kinkig om inte solen är stark. Vissa laddare slutar fungera vid låg effekt, andra börjar pulsa så laddningen tar längre tid men fungerar fortfarande.

Ett alternativ till att ladda telefonen direkt, är att ladda en ”Powerpack” (kolla kjell.com). Då kan man ladda powerpacken på dagtid från solen och ladda telefonen från powerpacken på natten. Sämre verkningsgrad, men smidigare.

power

Har en powermonkey och tycker att den fungerar bra ! Har laddat den även när det har varit mulet så jag är nöjd med den både med pris och prestanda.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips