Samekniv: återställa renhorn och knivblad

Har en samekniv som har stort personligt värde för mig. Skulle vilja "återställa" den då den har cirka 20 år på baken. Undrar om någon vet bästa sätt att fräscha upp renhorn och knivblad?

Bifogar bild. Tacksam för tips.
 

Bilagor

  • IMG_8557.JPG
    IMG_8557.JPG
    1.1 MB · Visningar: 176
Knivbladet gnider du med blötlagd Svinto och sen slipar du den supervass. Funkar inte det så använder du ett blötlagt 6-800 korn slippapper för metall, med mycket vatten.
Renhorn har jag inte en aning om hur man restaurerar.

Personligen tycker jag inte att du ska fräscha upp den alls och förstöra 20 år gammal patina på en så fin kniv.
Den kniven med den patinan har högre värde än en helt ny och blank oanvänd samekniv.

På sin höjd torka av den med en såpalösning utan tensider - ex.vis Gysingesåpa.
Det finns många fler fabrikat som är 100% såpa utan tensider.
 
Har en liknande. Trä och renhorn i skaftet, trä/bark i slidan. Oljade in med olivolja, blev mkt frächare. Obs - bara ett amatörtips.
 
Lagom fint.(y)

Jag instämmer om olja, brukar använda kallpressad rå linolja men har inte testat på just samekniv dock många andra verktyg och material. Det tränger in och skyddar bra i organiska material som trä och läder samt ger en mycket fin lyster i trä. Skyddar också stålet mot korrosion. Oljar då in ett par ggr under några dagar och sedan ev. torka av överflöd med T-sprit.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aragorn Återställa svarta knivblad Gör det själv 2
AnnaMaja Rengöra renhorn? Gör det själv 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...