sörmlandsleden vindskydd/raststuga

Jag funderar att vandra Sörmlandsleden för första gången och har tankar om sovplatser.

Min tanke är att använda vindskydd alt. raststuga. Är de platser som kallas raststuga alltid öppna?

Jag brukar dagsvandra nästan varje helg men vill nu göra en weekend i naturen med övernattning helst den delen nära sthlm då jag åker kommunalt.

: )

Jag funderar att vandra Sörmlandsleden för första gången och har tankar om sovplatser.

Min tanke är att använda vindskydd alt. raststuga. Är de platser som kallas raststuga alltid öppna?

Jag brukar dagsvandra nästan varje helg men vill nu göra en weekend i naturen med övernattning helst den delen nära sthlm då jag åker kommunalt.

: )

Jag har vandrat hela Sörmlandsleden inom Stockholms län. Säg var du har tänkt vandra så kan jag lättast ge tips.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
På etapp 5:3, Paradiset - Hemfosa, passerar du Orrkojan. Detta är en öppen raststuga med plats för 4 personer. Kamin + utlagd ved finns. Veden kan dock vara slut. Det finns inget vatten eller toalett. Kojan ligger 1,5 km från Paradiset. Vid Transjön finns ett vindskydd.
På etapp 5:2, vid Muskan, finns ett vindskydd.
På etapp 5 passerar du Ugglekojan. Här finns kamin, ved, TC och sjön Trehörningen ligger alldeles intill. Det finns också flera vindskydd i området.
På etapp 3, vid Årsjön, finns ett vindskydd med utlagd ved.

Jag kom på en fråga till:

Klarar man att gå leden med goretexskor eller behöver man stövlar?

Rent generellt är det ganska torrt i skogen just nu, men det kan ju snabbt ändras. Leden passerar ibland blöta partier, men där är det oftast spångar. Dessa kan ju dock vara trasiga på vissa ställen. Vid REJÄLA regnväder kan ibland spångarna befinna sig under vatten. En vandring jag gjorda i Tyresta i sep förra året fick jag vada i upp till 2 dm. vatten, men då hade det kommit 50 mm. regn på ett dygn - så det var exceptionellt. Det handlar mycket om hur "rädd" eller ovillig du är att bli blöt om fötterna kontra den extra vikt ett par stövlar medför. Själv vandrar jag mycket sällan i gummistövlar sommartid, då blöta fötter inte lika ofta är synonymt med kalla fötter som det är på hösten.
Jag har nyligen vandrat Sörmlandsleden Hemfosa - Segersäng och där är ett blött parti där spången är trasig, men det var inte jätteblött.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips