Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs -

Har kollat lite på
Exped Outer Space II och Fjällräven Abisko View 2. Vet att det egentligen är två olika tält men
som jag fattar det kan Abisko View släppa in en del väta vid hårt väder eftersom innertältet har en stor del mesh.
Däremot ser det ut som ett riktig fint tält annars.

Outer Space II har en sinnesjukt stor absid som ser riktigt fin ut på bilder och nåt videoklipp jag kollat.
Däremot kanske det är för mycket chansning att köpa det tältet. Vill att den ska tåla en del starka vindar.
Höjden kan nog tala emot?

Krav:
Budget är absolut max 7000:-.
Nytt (Har lite halvbråttom att få tältet)
Max 3kg
Självstagande

Svårt att ge råd när du inte berättat när/var du planerar att använda tältet.
Hursom, det finns ett antal trådar om tältval där man diskuterar faktorer att tänka på. Tyvärr hinner/orkar jag inte hjälpa till med att söka upp några just nu, men det handlar om antal ingångar/absider, om de ligger parallellt med liggriktning eller ej, höjd innertält, myggnät, meshpartier, ventilationslösning m.m.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips