Söker en tröja för fjällvandring

Söker en tröja för fjällvandringen. Underställströjor i ull har jag redan så det är en mellanlagerströja som även funkar som enda plagg när det är lite varmare jag söker. När det är kallare eller blåsigt har jag en lätt softshelljacka som jag kan ha utanpå. För rasterna har jag en tunn dunjacka. Är ull att föredra? Har ni några förslag på bra tröjor?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ja att den försvårar för myggen är givetvis bra. Det glömde jag skriva. Några fler önskemål jag har: Inga knappar, hatar knappar. Gärna dragkedja i halsen eller kanske hela vägen. Vill inte heller ha fantomentajt passform. Snabbtorkande är givetvis viktigt också.

Håller också på flanellsskjorta. den kan man ha som skydd mot eld och mygg, knyta runt skallen som mössa, ha ist för handduk.

Är inne på min tredje tröja från Intersport, märke Pro Touch(tror jag), brukar finnas bland löparkläderna.
Den modell jag fastnat för har lagom lös passform, inte massa sömmar som skaver och det som jag gillar bäst av allt: polokrage med en kort dragkedja. Dessutom hyfsat billig, har köpt utgående färg för 120 spänn tror jag.

Jag använder en lite vindtätare fleece väldigt mycket.

Min har tyvärr utgått, men denna är nästan likadan (min har hellång dragkedja, men annars extremt lik)
https://www.norrona.com/nb-NO/Products/0954-10/2305/trollveggen-warm2-stretch-pullover-m/

Lite varmare än en tunn underställströja, men itne så mycket. Andas väl, men tar udden av lite svagare vindar på ett sätt en vanlig fleece inte klarar av. Passar perfekt i nästan alla torra väder, och blir det blött eller alltför kallt drar man bara över softshell eller regnställ (den är ju gjord som bas- eller mellanlager i första hand).

Långärmad syntettröja

Jag använder en långärmad syntettröja med kort dragkedja, "pösig". Fungerar bra på ett underställ (ylle/polyester)när det är lite kyligare, vid kallt väder som mellanlager under skaljackan. Vid riktigt varmt väder enbart denna med öppen dragkedja och upphasade ärmar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips