Snöläget

Tack PeterAntman för bra rapport! Vi tänker oss samma väg om ett par dagar. Därför blir jag lite nyfiken - kan du möjligen precisera följande?! Menar du "bara" att man sjunker ner, eller att det t ex är rasrisker etc? Eller att vaden, tex över jokken från Alep Basstajiegna, kommer bli tuffa/omöjliga?

Jag kan tänka mig att Basstavágge under en period när snön inte längre håller kommer vara svår.
 
Tackar, jag menade egentligen två saker:
  1. När snöbryggorna och snöfälten blir för svaga att bära, men det ännu inte finns bra vadställen kan det bli svårt under en period.
  2. Det är mycket snö som ska bort och då blir vattendragen fulla.

Avsmältningen gick dock väldigt fort när vi var där, så det kan se helt annorlunda ut nu. Som vanligt bör man ha lite extra tid och beredskap att gå en alternativ väg. Det var flera som valde att gå upp innan glaciärerna Lulep och Alep och ta den höga vägen till Rappadalen.

//Peter
Tack PeterAntman för bra rapport! Vi tänker oss samma väg om ett par dagar. Därför blir jag lite nyfiken - kan du möjligen precisera följande?! Menar du "bara" att man sjunker ner, eller att det t ex är rasrisker etc? Eller att vaden, tex över jokken från Alep Basstajiegna, kommer bli tuffa/omöjliga?
 
Snöläget i Abiskofjällen nu i mitten av juli?

Hej!
Har någon information om hur snöläget är i Abiskofjällen nu i mitten av juli? För tre veckor sedan var det ju fortfarande rätt mycket snö (Tjäktjapasset på Kungsleden, samt mycket snö i t.ex. Nallo). Har snösmältningen tagit fart mer ordentligt sedan dess? Någon som har en färsk rapport om detta, vattenrapporter o dylikt? Ska upp första veckan i augusti..
 
Kom hem från Abisko/Kirunafjällen i dag. Det var lite snö kvar i Tjätjkapasset, men absolut inga problem att komma över. På norra sidan var det väldigt mycket vatten, men inte djupt. I torsdags kväll började det regna och regnet tillsammans med snösmältningen gjorde att Alesjaure och Abiskojaure svämmade över rejält. Mellan Alesjaurestugorna och Abiskojaure var det galet mycket vatten lördag-söndag, vattnet forsade längs med fjällsidorna och vi fick göra några riktigt jobbiga vad, inte minst precis efter bron alldeles nedanför Kironbacken där jåkken förgrenade sig i strida småjokkar. Vandrare som kom från Abisko till Abiskojaurestugorna hade vadat flera hundra meter med vatten upp till midjan. Men när det slutat regna i söndags blev det bättre. Det ligger dock mycket snö kvar på fjällen och marken är totalt mättad av vatten, så vid regn blir det riktigt blött... Vi var upp en sväng till Tarfala och där låg isen fortfarande på Tarfalasjön och det var en hel del snö kvar. Men det hinner ju hända mycket på två veckor!
 
Sarek

Sätter mig på tåget upp till Sarek med imorn med start i Änonjalme på torsdag. Vi har tänkt att gå till Saltoluokta via treparksmötet-Skarja-Pielaslätten-Kukkesvagge. Någon som varit uppe o kan ge lite färska raporter?
 
Tack för svaret pjhiller. Det är nästan svårt att föreställa sig att det kan vara sådana mängder! Har gått Abisko - Abiskojaure tidigare i sommar utan några som helst problem. Nåväl, bra att det rinner på nu då för min del, så ska det säkert vara lite torrare om ett par veckor..
 
Kort rapport Sarek

Gick i Sarek 6-13 juli Rinim-Ähpars östsida, söder om Bierikjaure, Snavvavagge, Rapadalen, Öster om Skierfe, Sitojaure, Saltoluokta. Det var strålande väder nästan hela turen. Mycket snö kvar, naturligtvis mest på högre höjder där vi inte gick, men isen på Snavvajaure hade inte gått upp. Inget problem med vaden, kändes ganska torrt i markerna. Myggen hade inte alls kommit igång, några fanns det dock i Rapadalen. Inga lämlar och knappt några rovfåglar. Även dåligt med övrig fågel i fjällen. Mycket av växterna tyvärr inte utslagna.
 
Värdefull information är alltid relevant, det tackar jag ödmjukast för. Jag och min sambo åker till Abisko för vandring till Nikka med start i slutet av juli. Det ska enligt yr.no regna hela nästa vecka däruppe, blir till att ta med flytväst verkar det som :).

Följer tråden med stort intresse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
fowwe Snöläget Laponia 2018 Fjällvandring 13
Erik.erik Snöläget i muddus nu i början av maj Fjällvandring 6
WiseDuck Snöläget, Grövelsjön? Fjällvandring 4
camlun Snöläget Fjällvandring 0
cloud76 Sen vår - snöläget i Lapplandsfjällen 9 juli? Fjällvandring 1
josia Snöläget på Luohttolahko och i Lullihavagge Fjällvandring 20
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 14
Magnus S Snöläget i Abisko/Kebnekaisefjällen Fjällvandring 19
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 0
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
virror Snöläget i Sarek i påsk? Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
josia Snöläget i Fjällen 2013 Fjällvandring 7
JoeSwede Snöläget Grövelsjön? Fjällvandring 12
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
Elvah Snöläget vid midsommar Lunndörrsfjällen-Härjångsfjällen (och fotbolls-EM)? Fjällvandring 1
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
jens.voepel snöläget Nikkaluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 11
norrahisingen snöläget i Kirunafjällen Fjällvandring 3
Mr. O Snöläget i Sylarna-Blåhammaren Fjällvandring 3
C_Johansson Snöläget kring sylarna? Fjällvandring 5
jmb77 Snöläget i Hemavan Fjällvandring 0
claesf Snöläget i Kebnekaisefjällen Fjällvandring 0
camillabacher Snöläget + status Abisko Fjällvandring 1
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
avslut1008 Snöläget i Jokkmokksfjällen Fjällvandring 0
niklas104 Snöläget på kenbnekaise nu??? Fjällvandring 0
sandwichman Snöläget i Jotunheimen? Fjällvandring 1
sundstorm Snöläget i Hemavan/Artfjället? Fjällvandring 1
en kollega Snöläget i jämtlandsfjällen Fjällvandring 4
Skråmsta Snöläget i Härjedalen? Fjällvandring 6
niki Snöläget i Helags? Fjällvandring 1
Tuki Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 1
Snöläget på Kebnekaise just nu Fjällvandring 4
nidob49 Snöläget i Padjelanta idag. Färsk rapport. Fjällvandring 3
MLind Väta och snöläget i Abisko-Nikkaloukta nu Fjällvandring 37
samme83 snöläget i stora sjöfallets naturreservat? Fjällvandring 6
sundancekid Snöläget sylarna/helags Fjällvandring 7
Hedman Snöläget Abisko Fjällvandring 3
Strykarräven Snöläget i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 3
Anna_N Snöläget på Jojoleden i år? Fjällvandring 7
mafr snöläget Kungsleden Abisko-Keb Fjällvandring 0
Hedman Snöläget Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.