Snöläget

Hej igen, Samuel!
Med tanke på den obefintliga bron skulle jag föreslå att ni från Suorva tar er till Guhkesvagge och använder den dalen för att ta er till Nijak. Därefter finns det alternativ om ni vill tillbringa mer tid i Sarek och inte gå närmaste vägen till Akkastugorna.

Guhkesvagge är en relativt lättvandrad dal med små eller måttliga vad. Storslagen utsikt upp mot sarektopparna och väl värd att besöka. Det står inget i min bok om den men jag berättar gärna mer. Om vädret är bra hinner ni bestiga Nijak (om ni vill). Jag måste också själv överväga annan väg än Skarja nu, även om jag inte ska börja riktigt så tidigt som du.

Bästa hälsningar
/Hans

Tack för tipset, jag ska kolla in den dalen och se närmare på den om jag hittar något om den här på forumet. Jag ska upp med min moster och hon har aldrig varit i sarek, så jag skulle så gärna vilja visa henne "sareks hjärta" =)

Ett annat alternativ kan vara suorva - snavvavagge - rapadalen - upp vid alep vassjajågåsj - skierfe - saltoluokta och sedan ta bussen därifrån till bilen i suorva. vandring ovanför rapadalen är en av mina favoriter, det är väldigt fint och tyst där. Enda nackdelen är att man måste ner i rapadalen och där tycker jag inte alls om att vandra :) Har varit där 2 gånger och varje gång tänkt att det blir den sista :D men men.... :)

Synd att inte mihkajåhkå är vadbara :) annars kunde man vandrat nordöstra sidan om ruohtesvagge :/
 
Tack för tipset, jag ska kolla in den dalen och se närmare på den om jag hittar något om den här på forumet. Jag ska upp med min moster och hon har aldrig varit i sarek, så jag skulle så gärna vilja visa henne "sareks hjärta" =)

Ett annat alternativ kan vara suorva - snavvavagge - rapadalen - upp vid alep vassjajågåsj - skierfe - saltoluokta och sedan ta bussen därifrån till bilen i suorva. vandring ovanför rapadalen är en av mina favoriter, det är väldigt fint och tyst där. Enda nackdelen är att man måste ner i rapadalen och där tycker jag inte alls om att vandra :) Har varit där 2 gånger och varje gång tänkt att det blir den sista :D men men.... :)

Synd att inte mihkajåhkå är vadbara :) annars kunde man vandrat nordöstra sidan om ruohtesvagge :/

Jo, "Sareks hjärta" går nog att visa, men det blir troligen till att vända sedan. Det här med Snavvavagge och Rapadalen, tänk på det som plaskdaja skrev. Det ligger troligen mycket snö kvar på sina ställen när man ska högre upp. Jag gissar att det är (så gott som) helt grönt nere i Rapadalen, men ovanför kan det vara mycket snö. Dessutom kan det vara vårflod i de bägge Vassjajågåsj och det kan göra dem mycket svåra att vada, rentav omöjliga. Hur mycket klarar din moster? ;-)

Naturligtvis kan jag ha helt fel. Om det blir kyligt väder minskar snösmältningen och man kan vada nästan allt. Jag vadade exempelvis Rahpajåhkå (ej Tielmavadet) i juni för 2 år sedan, och den gången var det lätt som en plätt för det var kallt. Men man kan ju inte säkert veta i förväg.
 
Skulle vilja ha tips om var man ska vandra om det är för mycket snö för en topptur på kebnekaise.
Måste ha en backup som är nästan lika bra som en topptur på kebne!
 
Jo, "Sareks hjärta" går nog att visa, men det blir troligen till att vända sedan. Det här med Snavvavagge och Rapadalen, tänk på det som plaskdaja skrev. Det ligger troligen mycket snö kvar på sina ställen när man ska högre upp. Jag gissar att det är (så gott som) helt grönt nere i Rapadalen, men ovanför kan det vara mycket snö. Dessutom kan det vara vårflod i de bägge Vassjajågåsj och det kan göra dem mycket svåra att vada, rentav omöjliga. Hur mycket klarar din moster? ;-)

Naturligtvis kan jag ha helt fel. Om det blir kyligt väder minskar snösmältningen och man kan vada nästan allt. Jag vadade exempelvis Rahpajåhkå (ej Tielmavadet) i juni för 2 år sedan, och den gången var det lätt som en plätt för det var kallt. Men man kan ju inte säkert veta i förväg.

Tack för tipsen fowwe :) ska tänkta o se över alternativen. Just nu verkar det som att guhkesvagge är bästa alternativet =)
 
Sett och hört från Kvikkjokkstrakten

På Säkok (mot Pårte)går det bra att köra skoter ännu.Pårte och Säkok lyser vitt,det mesta ovan 900 ser väldigt vitt ut.
Dalkrypning lär väl gå bra ändå.
 
Ritsemvägen släpper igenom lite trafik nu på Måndag.

Vägen kommer delvis öppnas på Måndag 25 Juni. Iallafall är det det som ryktas. Vi får väl se!
 
Senast ändrad:
Snörapport Kvikkjokk och södra Sarek

Var en sväng upp på Vallespiken via Prinskullen på självaste midsommar. Här är några bilder som ger en uppfattning om snöläget i området. Lägg märke till att Boarekslätten är så gott som snöfri vilket man å andra sidan inte kan säga om Bårdde och högslätterna kring Luohttoláhko :) Det smälter fort nu!

Bild 1: Bårddemassivet från Prinskullen
Bild 2: Vallespiken från Vállevárre
Bild 3: Bårddemassivet från Vállevárre
Bild 4: Tjuoldavágge från Vallespiken
Bild 5: Änok, Stuor Dáhtá, Gábllá och Tjaktjajávrre från Vallespiken
Bild 6: Boarekslätten från Vallespiken

Jag far till Rapadalen via Aktse och Skierffe på Måndag, räknar med att det är framkomligt.

//B
 

Bilagor

  • Valles8.jpg
    Valles8.jpg
    258.7 KB · Visningar: 677
  • Valles6.jpg
    Valles6.jpg
    277.3 KB · Visningar: 688
  • Valles2.jpg
    Valles2.jpg
    298.4 KB · Visningar: 668
  • Valles3.jpg
    Valles3.jpg
    283.4 KB · Visningar: 694
  • Valles5.jpg
    Valles5.jpg
    255.1 KB · Visningar: 675
  • Valles4.jpg
    Valles4.jpg
    50.9 KB · Visningar: 653
Tack Björn för dina läckra bilder! Värdefullt för mig som tänker gå över Boarek och runda Boarde om en vecka. Snön är ju inget problem om den håller att gå på, och min erfarenhet är att den normalt gör det. Men jag undrar vad som minskar bärigheten, är det stark värme eller ihållande regn eller hur ska man resonera? Är värmen avgörande kan man kanske gå på natten?

undrar Pelle
 
Tack Björn för dina läckra bilder! Värdefullt för mig som tänker gå över Boarek och runda Boarde om en vecka. Snön är ju inget problem om den håller att gå på, och min erfarenhet är att den normalt gör det. Men jag undrar vad som minskar bärigheten, är det stark värme eller ihållande regn eller hur ska man resonera? Är värmen avgörande kan man kanske gå på natten?

undrar Pelle

Snön är så hårt packad nu, skulle tro att den bär bra på de flesta ställen. Där jag gick var det iaf inga problem.

//B
 
Var en sväng upp på Vallespiken via Prinskullen på självaste midsommar. Här är några bilder som ger en uppfattning om snöläget i området. Lägg märke till att Boarekslätten är så gott som snöfri vilket man å andra sidan inte kan säga om Bårdde och högslätterna kring Luohttoláhko :) Det smälter fort nu!

//B

Tack för foton och rapport! Jag gör ofta fjällresor i juni, och nu börjar det se ut som jag är van vid ;-). Dvs gott om snöfält av varierande storlek.

Vad som avgör bärigheten har jag inte klurat ut, det är säkert många faktorer som spelar in. Att nattliga minusgrader gör snön hård kan man ju räkna med. Men när det gäller vad som gör den lös tror jag det finns många olika faktorer. Solstrålning, lufttemperatur, markreflektion, vindförhållanden, väderstreck för att nämna några. En hel vetenskap. Kanske Yngve Ryds bok Snö kan ge en del svar. På Luohttoláhko ligger snön ofta kvar länge pga den höga höjden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
fowwe Snöläget Laponia 2018 Fjällvandring 13
Erik.erik Snöläget i muddus nu i början av maj Fjällvandring 6
WiseDuck Snöläget, Grövelsjön? Fjällvandring 4
camlun Snöläget Fjällvandring 0
cloud76 Sen vår - snöläget i Lapplandsfjällen 9 juli? Fjällvandring 1
josia Snöläget på Luohttolahko och i Lullihavagge Fjällvandring 20
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 14
Magnus S Snöläget i Abisko/Kebnekaisefjällen Fjällvandring 19
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 0
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
virror Snöläget i Sarek i påsk? Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
josia Snöläget i Fjällen 2013 Fjällvandring 7
JoeSwede Snöläget Grövelsjön? Fjällvandring 12
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
Elvah Snöläget vid midsommar Lunndörrsfjällen-Härjångsfjällen (och fotbolls-EM)? Fjällvandring 1
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
jens.voepel snöläget Nikkaluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 11
norrahisingen snöläget i Kirunafjällen Fjällvandring 3
Mr. O Snöläget i Sylarna-Blåhammaren Fjällvandring 3
C_Johansson Snöläget kring sylarna? Fjällvandring 5
jmb77 Snöläget i Hemavan Fjällvandring 0
claesf Snöläget i Kebnekaisefjällen Fjällvandring 0
camillabacher Snöläget + status Abisko Fjällvandring 1
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
avslut1008 Snöläget i Jokkmokksfjällen Fjällvandring 0
niklas104 Snöläget på kenbnekaise nu??? Fjällvandring 0
sandwichman Snöläget i Jotunheimen? Fjällvandring 1
sundstorm Snöläget i Hemavan/Artfjället? Fjällvandring 1
en kollega Snöläget i jämtlandsfjällen Fjällvandring 4
Skråmsta Snöläget i Härjedalen? Fjällvandring 6
niki Snöläget i Helags? Fjällvandring 1
Tuki Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 1
Snöläget på Kebnekaise just nu Fjällvandring 4
nidob49 Snöläget i Padjelanta idag. Färsk rapport. Fjällvandring 3
MLind Väta och snöläget i Abisko-Nikkaloukta nu Fjällvandring 37
samme83 snöläget i stora sjöfallets naturreservat? Fjällvandring 6
sundancekid Snöläget sylarna/helags Fjällvandring 7
Hedman Snöläget Abisko Fjällvandring 3
Strykarräven Snöläget i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 3
Anna_N Snöläget på Jojoleden i år? Fjällvandring 7
mafr snöläget Kungsleden Abisko-Keb Fjällvandring 0
Hedman Snöläget Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...