Snittfart - hur stor betydelse har cykeln ?

Shimanos

Flightdeckdator räknar ut kadensen via antalet kugg vid fram resp bakväxeln och farten via ekermagnet och sensor på gaffeln. Finns en sensor i växelreglagen som via tråd är i förbindelse med cykeldatorn och ger info om vilket växelläge som är i. Andra kadensmätare mäter mycket riktigt via sensor som känner av en magnet på ena veven.

Thure
 
Kadens är överskattat. Kolla TdF, en del spinner på med hög kadens medan andra maler på med låg. Trampa så fort det är bekvämt...

Ja se bara skillnaden mellan Lance Armstrong(säkert 100 i kadens) å Jan Ulrich och Michael Indurain(som säkert aldrig var över 80 i kadens)
Sen beror väl det lite hur man är som cyklist om man gillar köra tungt eller man hellre kör på puls å då har högre kadens ;)

/janne
 
Har du några tips ?
Hur funkar det med kadensmätare ?
.

Det finns givet vis ett flertal olika cykeldatorer med kadensmätare, t.ex. Sigma BC 1606, Cateye Strada Cadence. Kolla med din cykelhandlare vad som finns tillgängligt och kom ihåg att till vissa modeller får ett kadenskit köpas separat.
/Niklas
 
I mitt fall vore cykeldatorn mest (eller kanske enbart) ett verktyg för att hålla koll på hur långt jag har cyklat, samt för att pusha mig själv att höja medelhastigheten allt eftersom jag förhoppningsvis blir snabbare och snabbare.
Därför känns det i dagsläget lite overkill med alltför avancerade mätare/datorer.
Ska jag lägga pengar på något i dagsläget skulle det antagligen vara ett par bättre handskar eller kanske något som håller fötterna lite varmare inför den kallare säsongen.
 
Min subjektiva

upplevelse är att förmågan att accelerera är betydligt bättre vid kadens kring 100 än vid kadens kring 80.

Thure
 
Ja se bara skillnaden mellan Lance Armstrong(säkert 100 i kadens) å Jan Ulrich och Michael Indurain(som säkert aldrig var över 80 i kadens)
Sen beror väl det lite hur man är som cyklist om man gillar köra tungt eller man hellre kör på puls å då har högre kadens ;)

/janne


Men de allra flesta nybörjare kör i alla fall oftast på alltför tunga växlar, oavsett vilken kadens som är optimalt för just dem.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.