Snittfart - hur stor betydelse har cykeln ?

Som nybörjarpendlare förundras jag över hur snabbt en del tar sig fram på cykel.
Jag nöter på med min mtb, som fått nya, lite smalare däck, men kan inte låta bli att undra hur fort det skulle gå med till exempel en racer.
Självklart sitter det mesta i cyklisten snarare än i cykeln men jag undrar ändå.

Vad håller ni som pendlar för snittfart ?

Och - hur förändras snittfarten när ni byter cykel ?

Jag skulle gärna vilja ha svar från sådana som ibland cyklar med en racer eller en hybrid och ibland med en mtb.
Hur mycket snabbare går det med racern/hybriden ?

Personligen blir det min gamla trotjänare ett bra tag till, eftersom jag är mer än nöjd med den.
(Jag snittar själv ca 22,5 km/h på mina cirka två mil (inklusive ett par rödljus) men siktar på att komma upp till i alla fall 25 km/h i snitt.)
 
För några år sen cyklade jag ofta "Härskogsrundan" utgick från Partille sträckan är på 44km å ganska backig(backarna upp till Härskogen+landvetterbacken) hade som bäst där med racer ett snitt på 37km/h(tid 1:09) Cyklade samma sträcka med MTB fick mitt bästa snitt då på 30.9km/h(tid 1:23)

/Janne
 
Har tittat mer i mina papper å hittat en sträcka till: Mölnlycke -Tahult distans 31 25km bästa tid där med racer var 50:35(snitt 37,3km/h) Med hybrid blev bästa tid 56:20(snitt 33,1km/h) å med Mtb blev min bästa tid 58:39(snitt 32,1km/h)
Kan nämna att racern var utrustad med både båge å discwheel, hybriden hade släta däck å mtb var utrustad med semislicks(rätt släta mitt på å mönster på sidorna)
Så mkt av farten beror just på hjulen, däcken å lufttrycket!

/Janne
 
Rask landsvägscykling med packning snitt över tiden mellan 23-30km/h men kall och blöt motvind kan sänka både humör och fart med mer än 10km/h. När du äter och sover går klockan men inte km....
 
inte kollat så noga, men jag cyklar minst 3km/h fortare i snitt med min racer med klossar, än med min 5växlade herrcykel med småmönstrade inte allt för breda däck. på vägen till jobbet, 1,5mil... tror att hjulen/däcken gör det mesta, klossarna endel, och resten litegrann...
 
Jag kör genom stan på slutet, så där dras snittet ner en del, men jag kör på mina 22 km i alla fall kanske 3-4 km/h snabbare på racer jft med hybrid. (33-34 isf ca 30). På landsväg blir skillnaden större. Men det är på något sätt en träningssak också: på racer blir det tungt på ett annat sätt när man drar på. När jag började pendla, 2x22 km 5 dagar, var jag helt väck på fredagen!
 
Möjligheten att "gå ner i bocken" på en racer minskar ju luftmotståndet dramatiskt, även om det inte är till så mycket nytta i stadstrafik.

Pendlar med mtb (grova däck) resp cyclocross med 28 mm racerdäck. 1,3 mil genom stan, dvs mycket rödljus (och jag brukar stanna för rödljus...). Genom stan är det större skillnad om man har tur trafikljusen, än vilken cykel man har... men naturigtvis är mtb:n långsammare.
 
Jag som kör en gammal Skeppshult och bara har en mil på 25 min till jobbet och dubbat dessutom vintertid brukar trösta mig med att ju tyngre det går desto mer motion får jag. Så inget ont som inte har ngt gott med sig eller hur ordspråket nu var. Sedan heter det ju att långsamhetens vällust är vida skönare än fartens tjusning. Rulla roligt! //Omar
 
Liknande erfarenheter

som de som skrivit tidigare i tråden.

Snittfarten beror på mycket och om jag studerar en GPSregistrering från min pendelsträcka ser jag att farten varierar väldigt mycket beroende på bland annat underlag trafiksituation vind lutning etc. Vid farter kring 20-30 km per timme betyder rullmotståndet mycket. Över 30 km/h börjar luftmotståndet och sittställningen spdpedaler etc spela större roll.

Jag såg och hörde att de cyklister som cyklade Hammarby Hill i lördags hade nabbade däck tämligen genomgående. Bordeinte slicks vara snabbare även på grusunderlag?

Thure
 
Jag har också samma funderingar som Rookien, om det är lönt att byta sig upp till en hybrid/racer-cykel för att cykla snabbare? Att skillnaden blir pass så stor att man upplever den mycket? Nu har jag slicks på cykeln, 1,2x26" och det känns bra att cykla på dem. Jag kan tänka mig att skillnaden upplevs mycket mer om man cyklar många mil i veckan förutom pendling.

I stan känns det tryggare med MTB på något sätt, jag vet inte varför. Lättare att bromsa, lättare att svänga och öka farten osv. Om jag skulle ha större hjul dvs hybrid/racer kanske det blir sämre kontroll för cykling i stan? Det är bara känsla jag har....Jag inbillar mig säkert :)
 
Det går att cykla fort på en mtb ;)
Men då gäller det oxå som sagts! Smala släta däck(som tål högt tryck) spd-pedal såklart! Helst ingen fjädring! Hög utväxling(stort drev fram,helst 50-52) gärna tätstegrad racerkrans bak! Helst oxå långa barends så du får låg fin körställning! En sån "mtb" tog mig runt Vättern på 9:33 å den funkar oxå fint i stan å för pendling!

/Janne
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.