snitt fart

Ing; sa:
Hej cykelfantaster undrar vilken snittfart ni har när ni tränar på en tex en 5 mils runda
För min del beror det på en massa olika faktorer, bl.a:

- typ av träningspass (intervall, tempo m.m.)
- vind
- banprofil
- återhämtning sedan föregående pass

Det är svårt att säga något generellt utan det varierar väl mellan 28 och 36km/h, m.a.o. ett ganska stort spann... :)
Om jag kör en femmilsrunda så är det oftast någon form av intervallträning - sprintintervall, backintervall eller naturlig intervall - så då är frågan kanske inte fullt så relevant heller.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har alltid tränat på mina långfärdscyklar. Trots att jag tänker innan en 4-7 mila tur att jag ska ta i ordentligt så efter 1-2 mil så hamnar jag i det jag kallar långfärdslunken. Man börjar fundera på helt andra saker än själva cyklingen och tuffar på i tempot som ska ta en jorden runt.

Därför får jag litet spann i mina medelhastigheter, mellan 21-25 km/tim.

Bröderna brothers, Fåglum-Pettersson, var tydligen enna jevlar på att jaga varann. De körde fullt, men inte så jäkla långt. Enligt va ja hört allså.

Hete re snitt fart elle snittfart förresten? Ja bli inte klok påt.

rullsnitt

Det man läser av på GPS eller eller cykeldator brukar vara medelhastighetn när hjulen rullar dvs man tar bort pauser vid t ex järnvägsbommar raster etc.

Det andra värdet dvs distans per tid brukar jag kalla för total medelhastighet.

Rullsnittet tycker jag är mer relavant att jämföra. Även paustid och totaltid är intressanta.

Medianhastighet är något annat och det påverkas så mycket av högsta respektive lägsta hastigheten att det inte är lika intressant. Men man skulle kunna göra ett histogram där man ser hur länge under turen man håller farter i olika intervall det skulle beskriva turen rätt väl. Sådant är enkelt att plocka ut från en GPS-fil som man lagt över på persondatorn men jag tror inte den informationen är så lätt åtkomlig från en cykeldator. Finns det cykeldatorer med PC-interface?

Thure

Re: rullsnitt

thureb; sa:
Finns det cykeldatorer med PC-interface?
Tja, cykeldator och cykeldator...
Jag tycker att min Polar S625X funkar utmärkt om jag vill föra över data för vidare analys - t.ex. av medianfart - även om jag gärna sett att det funnits programvara för Linux eller *BSD också.

Beror som på

Det beror nog mest på dagsformen och val av cykel, långfärdare eller stålretroracer, på långfärdaren så kan väl snittet ligga mellan 23 och 28 km/h i snitt och då är det mätt på effektiv cykeltid.

Kör jag racern så höj snittet med ca 3km/h på en runda.

Då jag är ren gubbe med grått i hår och skägg och närmare 50 än 45 så kör jag inte intervallträning och annat som momentant kan smärta. Utan kör långa rundor eller arbetspendling där jag låter terräng och vind variera kraftinsats och motstånd. Förhoppningsvis ger detta tillräckligt med variation för att förbättra träningseffekten.

Dagar jag inte cyklar så paddlar jag kajak eller marscherar raskt i terrängen med stavar. På så sätt kan jag motionera i stort sett alla veckans dagar utan att bli utsliten. Har ca. 4 vildagar i månaden.

Nackdelen är att jag inte alls är särskilt snabb, eller duktig att klättra i backar men fördelen är att jag är tålig utav bara den över längre distanser.

Hade 24 km/h i snitt (på långfärdshojen) runt Vänern senast jag cyklade loppet (effektiv cykeltid), inte så snabbt men jag cyklade 4 mil dagen därpå utan att vara helt genomsliten.

Re: rullsnitt

thureb; sa:
Medianhastighet är något annat och det påverkas så mycket av högsta respektive lägsta hastigheten att det inte är lika intressant.
Försöker du kolla om vi är vakna? :)

Jag bjuder på lite akademiskt rapportspråk från http://www.scb.se: "Medianen är det mittersta värdet i redovisningsgruppen då de observerade värdena sorterats i stigande ordning efter värdet. ... Medianen kan vara ett lämpligt mått om observationer har en sned fördelning med många höga eller låga värden. I motsats till medelvärdet påverkas inte medianen av sådana extremvärden."

Re: Re: rullsnitt

haskell; sa:
Tja, cykeldator och cykeldator...
Jag tycker att min Polar S625X funkar utmärkt om jag vill föra över data för vidare analys - t.ex. av medianfart - även om jag gärna sett att det funnits programvara för Linux eller *BSD också.

Yjix!
S625X funkar fint för mig i Linux, får ut det mesta från den ;)
Good shit!
/nisse

sök på sportstracker linux på google så får du nog bra hittar!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips