Snabbhjälp mot ryggont?

Jag höll på att packa ryggsäcken och när jag lyfte den "högg" det till lite vid sidan av ryggen, under skuldran, typ. Det brukar väl gå över av sig själv, men jag ska iväg och vandra imorgon (bra timing), så jag undrar vad det finns för enkla övningar som kan hjälpa till?
 
Jag har också fått ett lättare ryggskott idag. Såvitt jag vet finns det inga snabba fixar mot sådant. Min bror är ortoped (och har taskig rygg dessutom...) och enligt honom finns det bara en sak som hjälper: att röra på sig. Problemet är ju att det gör så förbaskat ont. Och då rör man sig märkligt och belastar fel, om man rör sig alls.

Lösningen är enkel nog, ta droger. Ipren (ta två) eller pronaxen är väl det som ligger närmast till hands. Får du tag i paraflex så är det jättebra.

Möjligen kan stretchövningar hjälpa också. Sätesmuskulaturen och ryggen, framför allt.
 
Jag tror att det bästa är att låta det vara.
Du har nog sträckt latsen eller trapetsius tänj lite försiktigt innan vandringen så löser det sig nog efter ett par dar.
 
Anledningarna till ryggskott är många. Det kan röra sig om muskelspasmer/kramper; småskador på diskar, ligament och liknande eller något annat. Lite av en slaskdiagnos, alltså. Men samtliga förståsigpåare, såväl skolmedicinare som diverse kotknackare, verkar ense om att det bästa är att röra på sig. Googla "ryggskott" så kan du läsa själv.
 
Tack för svaren. Har rört mig, stretchat lite lätt och min favorit medicin, sömn. känns iaf. lite bättre.
Hade jag haft tid och riktigt ont hade jag kanske uppsökt en kiropraktor.
 
eller.. varför inte vara wild n crazy och gå till en kiropraktiker, 500:- och du får ett riktigt utlåtande..

Nå, en kiropraktiker är inte alltid den rätta lösningen. För drygt fyra år sedan fick jag en del ischiasbesvär och gick till en kiropraktiker några gånger. Det hjälpte inte och något vettigt utlåtande fick jag inte. Lite senare gick jag till en specialläkare och han konstaterade ett sannolikt diskbråck och var helt förfärad över att jag lite tidigare fått manipulativ vård.. Kiropraktikern hade kunnat göra riktigt ordentlig skada. En magnetröntgen bekräftade sedan ett stort diskbråck i korsryggen.
 
Medicin,,,

är det som gäller hävdar jag. Allt enligt en avhandling om ryggont (som jag tyvärr inte läst utan bara hört om på P1). Den enda behandling som verkligen gav nåt var om man hade diskbråck som var så svårt att det behövde opereras. I de fallen hjälpte verkligen operationen och de flesta blev bra. I övrigt spelade det ingen roll vad man gjorde (sjukgymnastik, massage, vila etc). Ryggontet försvann efter ett tag hursomhelst. Hennes (hon som skrev avhandlingen) rekomendation var att leva sitt liv som vanligt och käka smärstillande om det var allt för ont. Ryggont var inte så farligt, det gick över! Så har du inte diskbråck så ta lite piller och lev som vanligt.

Nu är jag själv positiv till kiropraktik, men då skall det ju vara konstaterat att det är nån låsning eller disfunktion som låter sig manipuleras. Och så är, precis som sagts ovan, inte alltid fallet.

/Lars
 
I övrigt spelade det ingen roll vad man gjorde (sjukgymnastik, massage, vila etc). Ryggontet försvann efter ett tag hursomhelst. Hennes (hon som skrev avhandlingen) rekomendation var att leva sitt liv som vanligt och käka smärstillande om det var allt för ont.

Man hade ju gärna velat veta vilken sorts forskningsmetod, vilket patienturval och framför allt vilken hälsodisciplin hon står får... 100 spänn på att sjukgymnasterna hade kommit till en annan slutsats. ;)
 
Hitta en deprimerad kompis som har en Stesolid över. Stesolid är kraftigt kramplösande, men även väldigt sederande så det gäller att hålla igång efteråt så att man mjukar upp muskulaturen istället för att somna.
 
Och eftersom jag är apotekare var föregående inlägg helt hypotetiskt. Man ska inte leka med receptbelagda läkemedel - framförallt inte med narkotika
 
problem

Det är inte helt ovanligt att en den läkare förfäras över att man varit hos en kiropraktor och de tror sig veta att man ABSOLUT inte skall ha den eller den bahandlingen. Faktum är att när det kommer till ryggar så står sig "vanliga" läkare sig helt slätt mot både kiropraktorer, naprapater och sjukgymnaster när det kommer till behandlingar som inte är kirurgiska eller innebär piller. Det är skrämmande hur de på ett så säkert sätt kan uttala sig om saker de inte har kompetens för, bara för att de kan titulera sig läkare. jag kan däremot hålla med om att det rätt viktigt att veta vad det är för skada men behandla, så behandlingen blir därefter, oavsett vilken yrkesgrupp man tillhör.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.