Snabbhjälp mot ryggont?

Det är intressant att en allmänläkarutbildad oftast har de mest dogmatiska förhållningsätten.
Ryggont kan givetvis ha flera orsaker, varje kräver sin behandling.
Men att röra på sig påskyndar i varje fall läkningsprocessen och ökar allmänna välbefinnandet.
Att låta benvikten dra ut sig i en dörrkarms hängning har flera gånger hjälpt mig efter grävande och snickrande i omänskliga ställningar, men sätten är flera och allt passar säkert inte alla.....ryggont är ett ondo
 
Ryggskott?

Om det onda sitter lite på sidan under skuldran skulle det i så fall röra sig om ett ryggskott i bröstryggen vilket är rätt ovanligt, om än inte omöjligt. Med ryggskott menar man ju smärta i ländryggen. Snarare muskelsträckning/låsning/upphakning etc beroende på vem man frågar. Prognosen låter gynnsam.

Kunde inte låta bli. Tipsen ovan verkar rimliga.

//Daniel
 
Det är inte helt ovanligt att en den läkare förfäras över att man varit hos en kiropraktor och de tror sig veta att man ABSOLUT inte skall ha den eller den bahandlingen. Faktum är att när det kommer till ryggar så står sig "vanliga" läkare sig helt slätt mot både kiropraktorer, naprapater och sjukgymnaster när det kommer till behandlingar som inte är kirurgiska eller innebär piller. Det är skrämmande hur de på ett så säkert sätt kan uttala sig om saker de inte har kompetens för, bara för att de kan titulera sig läkare...QUOTE]
Precis, t o m när de sen bekräftar diagnosen med en MR (som ett exempel tidigare i tråden) så har de nog fel innerst inne...?

Självklart gör läkare ibland tvärsäkra och felaktiga uttalanden. Men detta gäller också andra yrkeskategorier inom vården. Herregud så mycket smörja man fått höra av sjukgymnaster ("dina ryggproblem beror på att det ena benet är 1 cm kortare än det andra" (vilket är väldigt vanligt)), barnmorskor ("ammande mödrar ska inte smaka alkohol", (och det vet de ju bäst därför att de säger det, stick i stäv med aktuell forskning)), naprapater (don't get me started on "upphakningar"), sjuksyrror, etc etc. Trots att de flesta av alla dessa är väldigt, väldigt kompetenta.
 
Självklart gör läkare ibland tvärsäkra och felaktiga uttalanden. Men detta gäller också andra yrkeskategorier inom vården. Herregud så mycket smörja man fått höra av sjukgymnaster ("dina ryggproblem beror på att det ena benet är 1 cm kortare än det andra" (vilket är väldigt vanligt)), barnmorskor ("ammande mödrar ska inte smaka alkohol", (och det vet de ju bäst därför att de säger det, stick i stäv med aktuell forskning)), naprapater (don't get me started on "upphakningar"), sjuksyrror, etc etc. Trots att de flesta av alla dessa är väldigt, väldigt kompetenta.[/QUOTE]


För att inte prata om bilmekaniker.... Lämna in bilen på tio verkstäder och få tio diagnoser.... Hantverkare. Tio offerter tio prisbilder och tio olika lösningar. Alla har sin sanning och alla har rätt.

Roland
 
Det är därför vetenskap är så underbar. Vetenskapen har i och för sig sällan eller aldrig helt rätt (tänk Newton, vars fysik funkar bra i vardagliga sammanhang, men inte alls i en del andra). Men när vetenskapen har lite fel, korrigerar den sig och får lite mer rätt. Och så där håller den på. Det är ett grymt system, och alla som inte fattar vitsen med vetenskap är idioter.

Och det, pojkar och flickor, står jag för.
 
Eftersom ironi är så svårtolkat på ett nätforum, väljer jag att helt oreserverat hålla med i lillspökets påstående, så som det står. Men sure, om man föredrar ovetenskap framför vetenskap så inte mig emot. Men inte för mina skattepengar.
 
Jag tycker du gör rätt som håller med. För jag menade precis vad jag skrev. Ironifritt följaktligen. Och jag håller med du, vad folk gör med sina egna pengar lägger jag mig inte i (jo, det gör jag, litegrann, eftersom bluffmakare och kvackare tjänar pengar på kundernas dumhet, och det gillar jag inte, så jag blir lite blöt om nosen mellan varven). Men skattepengar? Näru.
 
Det är inte helt ovanligt att en den läkare förfäras över att man varit hos en kiropraktor och de tror sig veta att man ABSOLUT inte skall ha den eller den bahandlingen. Faktum är att när det kommer till ryggar så står sig "vanliga" läkare sig helt slätt mot både kiropraktorer, naprapater och sjukgymnaster när det kommer till behandlingar som inte är kirurgiska eller innebär piller. Det är skrämmande hur de på ett så säkert sätt kan uttala sig om saker de inte har kompetens för, bara för att de kan titulera sig läkare. jag kan däremot hålla med om att det rätt viktigt att veta vad det är för skada men behandla, så behandlingen blir därefter, oavsett vilken yrkesgrupp man tillhör.

Håller med - har slösat en jäkla massa tusenlappar på yrkesmänniskor som tyvärr inte haft kompetens att göra en valid bedömning. När jag uppsökte en riktig kiropraktor förklarade han problemet på nolltid.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.