Snabbaste tid upp för Kebnekaise?

Det måste vara en fantastisk naturupplevelse att besöka vår svenska vackra fjällvärld. Sätta sig ner och ta lite kaffe och begrunda tillvaron. Se renhjordarna på håll. Språka lite med andra vandrare och ge varandra tips. Småmysa vid en liten eld där fisket i tjärnen givit resultat,

Jag söker mig allt längre bort från storstaden som invaderat mina gamla stigar med cyklar som renskötarna snart vill rätt att få skjuta precis som lösa drivande jakthundar som inte låter sig infångas. Vissa man möter på stigen tror att de fortfarande kliver på spårvagnen, tunnelbanan, bussen, morgonflyget och stirrar utan att morsa. De som rusar förbi med en liten rygga undrar man om de är lössläppta från Lidingöloppet eller bara motsvarigheten till en vilsen strören.

Tillbaka till naturen. Låt oss förbjuda det som tyvärr måste förbjudas. Gör viss del av vår natur befriad från den moderna människas fysiska och mentala hets.
Värna naturen.


Mycket bra förslag, förbjud också folk att sitta och slita på marken. Det norska förbudet mot eldning i naturen 15. april till 15. september borde också implementeras i Sverige
 
Det måste vara en fantastisk naturupplevelse att besöka vår svenska vackra fjällvärld. Sätta sig ner och ta lite kaffe och begrunda tillvaron. Se renhjordarna på håll. Språka lite med andra vandrare och ge varandra tips. Småmysa vid en liten eld där fisket i tjärnen givit resultat,

Jag söker mig allt längre bort från storstaden som invaderat mina gamla stigar med cyklar som renskötarna snart vill rätt att få skjuta precis som lösa drivande jakthundar som inte låter sig infångas. Vissa man möter på stigen tror att de fortfarande kliver på spårvagnen, tunnelbanan, bussen, morgonflyget och stirrar utan att morsa. De som rusar förbi med en liten rygga undrar man om de är lössläppta från Lidingöloppet eller bara motsvarigheten till en vilsen strören.

Tillbaka till naturen. Låt oss förbjuda det som tyvärr måste förbjudas. Gör viss del av vår natur befriad från den moderna människas fysiska och mentala hets.
Värna naturen.

Du låter som en sur Stockholmare 😂 som får uppleva riktig natur en gång om året på semestern. Jag bor här, naturen är min vardag, då även mitt gym.
 
Mycket bra förslag, förbjud också folk att sitta och slita på marken. Det norska förbudet mot eldning i naturen 15. april till 15. september borde också implementeras i Sverige

Är det inte fint och bra att olika människor njuter av naturen på olika sätt, de är ute, rör på sig och får frisk luft och genererar lokala intäkter. Dock får man inte skrämma renar oavsett hur fort eller långsamt man rör sig.
Att hälsa på varandra är trevligt men även här är människor olika, somliga säger bara hej till andra de känner sedan tidigare.
Eldningsförbud avgör respektive kommun eller region/länsstyrelse utifrån lokala betingelser och msb har numera en samlad sida med uppdaterad info för hela landet, onödigt att förbjuda eld i skog och mark när det inte behövs OCH nu behövs det VERKLIGEN på många håll, bla i mitt hemlän Blekinge.


/Patrik
 
Senast ändrad:
Är det inte fint och bra att olika människor njuter av naturen på olika sätt, de är ute, rör på sig och får frisk luft och genererar lokala intäkter. Dock får man inte skrämma renar oavsett hur fort eller långsamt man rör sig.
Att hälsa på varandra är trevligt men även här är människor olika, somliga säger bara hej till andra de känner sedan tidigare.
Eldningsförbud avgör respektive kommun eller region/länsstyrelse utifrån lokala betingelser och msb har numera en samlad sida med uppdaterad info för hela landet, onödigt att förbjuda eld i skog och mark när det inte behövs MEN nu behövs det VERKLIGEN på många håll, bla i mitt hemlän Blekinge.


/Patrik

Det är bra att folk är ute och rör på sig däremot borde vissa områden reserveras för cykling och löpartävlingar i vår känsliga fjällvärld. Kebnekaise, Jämtlandstriangeln, Åre kanske är bra ställen då det redan är exploaterat.
Andra ställen borde fredas. Att som någon raljera om sittförbud visar på okunskap och ointresse att vilja förstå.
Och visst, var och en måste få glädjas så långt det går över sin grej, cykla, spring, tävla, slå upp stora tävlingccenter för hantering men inte var som helst.

Slutligen, att säga goddag goddag, hej, Morning eller vad det nu är till varandra är högst frivilligt. Möter man andra vandrare var o varannan minut kanske men har jag vandrat en hel dag och plötsligt möter en annan som bara passerar stint bligande ner i backen skulle jag känna oro, olust och lite rädsla. En galning? Men vad vet jag, kanske ska ses som helt normalt, som att inte heja på grannen, slänga igen dörren för den som kommer två meter efter etc. Jag kanske är allt för gammal, allt för o-urban för att begripa.
 
Det måste vara en fantastisk naturupplevelse att besöka vår svenska vackra fjällvärld. Sätta sig ner och ta lite kaffe och begrunda tillvaron. Se renhjordarna på håll. Språka lite med andra vandrare och ge varandra tips. Småmysa vid en liten eld där fisket i tjärnen givit resultat,

Jag söker mig allt längre bort från storstaden som invaderat mina gamla stigar med cyklar som renskötarna snart vill rätt att få skjuta precis som lösa drivande jakthundar som inte låter sig infångas. Vissa man möter på stigen tror att de fortfarande kliver på spårvagnen, tunnelbanan, bussen, morgonflyget och stirrar utan att morsa. De som rusar förbi med en liten rygga undrar man om de är lössläppta från Lidingöloppet eller bara motsvarigheten till en vilsen strören.

Tillbaka till naturen. Låt oss förbjuda det som tyvärr måste förbjudas. Gör viss del av vår natur befriad från den moderna människas fysiska och mentala hets.
Värna naturen.
+ en på den.
 
Förstår jag det rätt att ni vill förbjuda folk från att springa i delar av fjällvärlden? Jag hänger inte riktigt med på vad som gör det mer rätt att vandra jämfört med att springa. Det är såklart en sak om folk inte visar respekt och är otrevliga men vad är problemet om någon tar sig fram snabbare än någon annan till fots om man gör det på ett hövligt sätt? Jag har inte sprungit i fjällen själv men har börjat mer och mer med terränglöpning och för mig är det precis lika avkopplande som vandring och jag hinner uppleva naturen på ett väldigt likartat sätt med skillnaden att jag kan röra mig snabbare. Var drar man i så fall gränsen för vad som skulle vara tillåtet? Är det en viss hastighet? Eller sättet en person rör sig på? Personligen blir jag irriterad när jag är i ett sällskap som rör sig för långsamt, typ 2,5 km/h. Naturligtvis vill jag inte förbjuda det, men jag tycker det är frustrerande att ta mig fram i den hastigheten. Vanlig vandring håller jag väl 4-5 km/h, och vid terränglöpning med packning om jag ska långt blir det kanske 7-10 km/h beroende på terrängen. För mig har det inget med mental hets att göra, jag älskar att både vandra och springa. Det är för mig bara två likartade men olika sätt att ta sig fram och båda har sin starka charm. Cykel kan jag till större grad förstå då det påverkar lederna på ett helt annat sätt.
 
Men herregud. Vad hände med denna tråden?
Att skriva i en sån här tråd om hur fint det är att dricka kaffe i lugn och ro och småprata med folk på vägen blir ju bara oförskämt. Och förbud mot det ena och det andra?
Missar jag någon ironi här eller vad händer?

Ska vi ha en friluftselit som sysslar med "finare" saker som att sitta och meditera och titta på renar och förbjuda andra att utöva sina intressen? Håna folk med små löparryggor?

Nej, jag tycker att vi friluftsmänniskor ska hålla ihop och respektera/acceptera varandras olikheter. Vissa vill springa. Vissa vill småprata. Vissa vill gå i omarkerad terräng och vissa vill gå på riksberömda leder. Önskar man att andra ska ta hänsyn till ens eget sätt så får man börja med att respektera det de gör.

Vill man diskutera sociala problem som kan uppstå i naturen kan man ju göra det men att sabba stämningen med att dra upp förbud lite då och då när det passar ens humör är inte att visa respekt och kan väl aldrig leda till något bra..?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Enklaste, snabbaste vägen till Alkavare kapell? Fjällvandring 24
gusbo Snabbaste vägen till Rapaselet - Sitojaure- Vassjavagge? Fjällvandring 15
Vandrare Rapadalen, snabbaste vägen dit? Fjällvandring 5
bastrummis GPS tracking på Fjället under lång tid - Hur? Fjällvandring 17
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Gefwo Bo i fjäll under ca 1 månads tid? Fjällvandring 47
Aleggs Nikkaluokta - Kebnekaise hur lång tid? Fjällvandring 9
kutmsta Hur lång tid kan det ta? Fjällvandring 0
everest4ever kebnekaise tid? Fjällvandring 10
markanthus Tid på året att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 2
Mackan99 Tid för vandring Fjällvandring 2
ABS Hur långt pallar e rookie på rimlig tid? Fjällvandring 14
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
gegga moya Vad är en bra tid att bestiga kebnekaise på? Fjällvandring 19
Joakim Ambrosson Keb +tid? Fjällvandring 8
davnie Sommarvandra i norge! Vilken tid är bäst? Fjällvandring 11
tbergman Optimal tid för höstvandring i Sarek? Fjällvandring 1
pjurka Alesätno - Vistas hur lång tid? Fjällvandring 5
jesper.holst Hur lång tid tar det? Fjällvandring 2
crilleus Vinter tid Fjällvandring 2
kmike Hur lång tid tar det? Fjällvandring 7
SvenBertil Hur sätta upp tältet Helsport Nordmarka2 Fjällvandring 6
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Martes Vandringsbart från Kläppen upp mot Torkilstöten? Fjällvandring 2
UteMats Fjälljägarna och fjällräddningen teamar upp Fjällvandring 1
Ralphandersson Helikopter upp på Kebnekaises topp? Övernatta halvvägs? Fjällvandring 14
Tomppen Durlings led upp till Kebne? Fjällvandring 12
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
AJogefors 4-5dagars tur inklusive dagstur upp Galdhöpiggen. Tips? Fjällvandring 10
Avarage Val av väg upp för Ö Bunnerstöten Fjällvandring 4
Trottoarbonn Vägar upp på Kebnekaise?? Fjällvandring 4
såg bila upp till fjälls. Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
Lasse Be Upp på Helags och Sylarna, och ner Fjällvandring 0
anle Fjälleder ska rustas upp (och läggas ned) Fjällvandring 8
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
BjörnGBG Vilken väg upp på Storsylen? Fjällvandring 9
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
kanis Leden mellan Nikkaluokta och Kebnekaise rustas upp Fjällvandring 0
Leo_73 Säkraste leden upp på Galdhöpiggen med hund? Fjällvandring 14
Smocken Sista skvätten upp mot Kebnekaise. Fjällvandring 6
Jenny-73 Med hund upp på Helags, går det? Fjällvandring 3
H.W Stigen upp mot Akka och mot Ruohtesvagge Fjällvandring 3
Totteman Sarek, upp på toppen? Fjällvandring 4
fowwe Upp på Kanalberget? Fjällvandring 7
oscarsundholm Väg/led upp på Slottet Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.