"Snabb" ryggsäck

Jag letar efter en liten ryggsäck för snabba dagsvandringar, cyckling & viss klättring.

Kraven på säcken är följande:

• Inte sitta tight mot ryggen då jag svettas en del när jag går snabbt
    • Ha plats med följande (innuti säcken): regnställ,byxor, softcell tröja, underställ, bars + lite extra.
    • Plats för 2 flaskor vatten på 1l var gärna på utsidan helst så att de är lätta att ta loss för att dricka ur & sätta tillbaka utan att behöva ta av sig ryggan
    .

Det gör inget om den väger mindre än 1kg och är hyffsat billig.

Någon som har ett bra förslag?

MVH
zzeezz

Inte sitta tight mot ryggen då jag svettas en del när jag går snabbt

Du behöver med andra ord någon slags ram-ryggsäck med utanpåliggande ram som på gamla hederliga fjällräventiden. Det blir nog till att jaga på blocket eller liknande.

Tyvärr har ryggsäckar med luft mot ryggen blivit extremt omoderna och numera är det kutymt att man skall svettas med ryggsäck på sig. Ju klistrigare mot ryggen desto bättre verkar det vara.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har för mig att jag sett även "nya" mindre ryggsäckar med ett visst utrymme mellan rygg och säck. Tror det var på Stadium. Deras Everest-säckar kanske?
Ta en titt på denna: http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/ryggsackar/090947/everest-flex-multi-750g
2l vatten "inbyggt". 7 liter att packa på - kanske lite väl lite utrymme? kostar 499:-.
Edit: annars verkar Haglöfs Endurance ha det du söker: http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=HAGLOFSENDURANCE_S07
"Polstrad ryggsköld med luftkanaler" - vad nu det egentligen innebär ;-)

he he

När jag läser verkar det som det finns en hel del ryggor under 45L som har olika system för att hålla ryggen torr TEX. Haglöfs & Osprey.
Så att gåtilbka til ramryggsäk behövjag nog inte....

Du behöver med andra ord någon slags ram-ryggsäck med utanpåliggande ram som på gamla hederliga fjällräventiden. Det blir nog till att jaga på blocket eller liknande.

Tyvärr har ryggsäckar med luft mot ryggen blivit extremt omoderna och numera är det kutymt att man skall svettas med ryggsäck på sig. Ju klistrigare mot ryggen desto bättre verkar det vara.

Stavar

Glömde skriva att det skulle vara bra om det gick fästa stavar på utsidan av säcken.
MVH
zzeezz

Haglöfs har reat ut sina fjolårssäckar med mesh mot ryggen och en aluram som lyfter ut säcken från ryggen, kommer tyvärr inte på vad det heter men de finns i 22 och 32 liter tror jag.
Har sett dem på femmans sport i Gbg samt Haglöfs outletbutiker.

/M

Mmmm

Haglöfs Endurance verkar motsvara mina krav nästan exakt.
Jag ska gå och kolla in den så fort som möjligt.
Tack för tipset........

Har för mig att jag sett även "nya" mindre ryggsäckar med ett visst utrymme mellan rygg och säck. Tror det var på Stadium. Deras Everest-säckar kanske?
Ta en titt på denna: http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/ryggsackar/090947/everest-flex-multi-750g
2l vatten "inbyggt". 7 liter att packa på - kanske lite väl lite utrymme? kostar 499:-.
Edit: annars verkar Haglöfs Endurance ha det du söker: http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=HAGLOFSENDURANCE_S07
"Polstrad ryggsköld med luftkanaler" - vad nu det egentligen innebär ;-)

Rundskurna säckar är numera inte så vanliga men ger, rätt packade, tämligen luftande rygg. Se på toppsäckar söderöver.....

När jag läser verkar det som det finns en hel del ryggor under 45L som har olika system för att hålla ryggen torr TEX. Haglöfs & Osprey.
Så att gåtilbka til ramryggsäk behövjag nog inte....

Problemet är att de inte funkar. Spelar ingen roll vad det ärr för material om ryggsäcken sitter klistrad mot ryggen om inte hela ryggsäcken och allting du har i den också är "meshigt". Men troligtvis har du prylar i säcken som inte andas så då blir det helt tätt mot ryggen.

Ansträngning och ryggsäck resulterar i 99% av alla fall till svettig rygg, men det är väl bara att köpa det faktumet. Koncentrera dig på att den sitter stadigt och är tillräckligt stor bara så. Och tålig nog för en isyxa och stavar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips