Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs

Jag har fått problem med ”ryggdynorna” (heter de så?) på min gamla Haglöfs ramryggsäck. Alltså de där två nätöverdragna dynorna som ligger mot ryggen. Materialet i dem har åldrats och nu släpper dynorna ifrån sig mängder med kladdiga små smulor som klibbar fast på kläderna. Är det någon som varit med om något liknande, och har något fiffigt tips på vad man kan göra åt det? Dynorna verkar inte tillverkas längre.
CD0F9477-5CAA-41F0-8D19-8029967E7C0B.jpeg2BF9DC20-A5D8-4F72-BEDF-521374614DB3.jpeg

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Ja, då är det dags att sprätta upp, tömma - och sy in nya fyllningar. Du väljer
fyllningsmaterial avhängigt hur luftigt/tätt - hårt/mjukt etc du vill ha slutresultatet...
Ett spännande och kul handsömnadsprojekt...

Nej, du har rätt i att den så kallade bärsele "Special" inte tillverkas längre. De sista
exemplaren syddes för 15-20 år sedan - och det sista exemplaret sålde Haglöfs
för drygt 5 år sedan.
/Odd

Ja, då är det dags att sprätta upp, tömma - och sy in nya fyllningar. Du väljer
fyllningsmaterial avhängigt hur luftigt/tätt - hårt/mjukt etc du vill ha slutresultatet...
Ett spännande och kul handsömnadsprojekt...

Nej, du har rätt i att den så kallade bärsele "Special" inte tillverkas längre. De sista
exemplaren syddes för 15-20 år sedan - och det sista exemplaret sålde Haglöfs
för drygt 5 år sedan.
/Odd

Tack! Får fundera över fyllnadsmaterial. Det ska väl vara något stadigt och hållbart. Alternativ till liggunderlag?

Tack! Får fundera över fyllnadsmaterial. Det ska väl vara något stadigt och hållbart. Alternativ till liggunderlag?

Shelby har en del.

Extremetextil.de har också div. DYI inklusive skum/motsvarande.

Eller ett gammalt liggunderlag, kan ju perforeras för bättre ventilation.

//J

Jo en bra huggpipa kan man med en slipkon DIYa av ett tunnt rör, många hål behövs, mothåll tvärträ i ek eller bok. Tung gummiklubba ger rekylskak av handleden, det slipper man med en rekylfri hammare.

go tur

Hade ett liknande problem med en vanlig datorryggsäck. "Dynorna" smulade inte direkt, men klibbade mycket.
Vi la ner den i en kylbox fylld med vatten i 2 dygn och lät den sedan torka i solen. Problemet löst.

Hade fått samma problem på min Alaska, hela tröjan och byxorna fick svart tjärliknande kladd på sig, jag tog två äldre sittunderlag 10mm samma skum som Haglöfs hade som kärna, på dessa fäste jag med Casco Rubberfix, utskuret Woolpower 5mm sittunderlag av merinoull (99sek för ett stort på Jaktia som räckte precis, naturligt material som suger fukt bra och ger god komfort, sömnaden överlät jag till byns skomakare.

Mesta jobbet var att tvätta bort all inpackad gummi-massa i ventilationsnätet, men med ljummet vatten, såpa och gnugga av en mjuk diskborste blev det rent och klibbfritt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips