små o stora funderingar

Sitter och funderar på varför man kan göra en tävlingskajak i flera storlekar med bibehållen längd. när detta ytterst sällan verkar vara fallet med havskajaker. Så är man rätt så liten får man nöja sig med 4.5 m vattenlinjelängd.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
varför inte på havskajak

Då skulle detta vara möjligt även när de utvecklar havskajaker. De skulle iallafall inte behöva vara halvmetern kortare.

Amerikanska Kayakpro Nemo är en aningen slankare variant av Marlin. Samma längd o bredd på bägge 5,47 x 0,54 m men gjort för olika stora/tunga paddlare.

Säljs av norska Utinaturen, svenska Paddelkraft gjorde ett försök till lansering förra året men vet ej om de fortsätter?

Nemo

Har kollat på Nemo och den verkar intressant. Hoppas på att den kommer finnas på endera båtmässan i stockholm eller vildmarksmässan.

Sitter och funderar på varför man kan göra en tävlingskajak i flera storlekar med bibehållen längd. när detta ytterst sällan verkar vara fallet med havskajaker. Så är man rätt så liten får man nöja sig med 4.5 m vattenlinjelängd.

Orsaken till bibehållen längd, är att det är längdbegränsning på slätlopps tävlingskajaker och canadensare. K1, C1 max 520 cm K2,C2 max 650 cm. Bredden är numera fri, var tidigare en minbredd.

Svante

Tycker det finns många havskajaker med längre vattenlinje än 450cm som även skulle passa för lite mindre paddlare!
Som tex Cobolt Mentor,Skim Differ eller varför inte en Commander ;)
Alla med rätt så lång vattenlinje å lättdrivna även om man inte är jättestor å stark :cool:

/Janne

inte bara styrka

Problemet är inte styrkan utan snarare att kajaken ligger mera ovanpå än i vattnet och i vissa fall för höga fribord. Alternativet med barlast förtar ju lite av glädjen med en snabb kajak.

Magnus_74: Jag håller med dig.

Du pekar på en svaghet i marknaden nu. Jag tycker att en hel del i övrigt riktigt intressanta kajaker känns förbannat pråmiga. Och med för tok för mycket volym & vindfång - just waste of energy and happiness. :)

Jag har alltså inget tydligare syfte med detta inlägg än att meddela att jag delar din syn.... :)

Magnus_74: Jag håller med dig.

Du pekar på en svaghet i marknaden nu. Jag tycker att en hel del i övrigt riktigt intressanta kajaker känns förbannat pråmiga. Och med för tok för mycket volym & vindfång - just waste of energy and happiness. :)

:)

Du satte huvudet på spiken. Skulle vara kul att gå ihop några stycken och tillverka en icke pråmig lågvolymskajak..

Det kan väl inte vara så att det finns nån anledning till att kajaker som ska kunna gå i sjö, har högre volym än de som bara ska gå i slätvatten?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips