små o stora funderingar

Sitter och funderar på varför man kan göra en tävlingskajak i flera storlekar med bibehållen längd. när detta ytterst sällan verkar vara fallet med havskajaker. Så är man rätt så liten får man nöja sig med 4.5 m vattenlinjelängd.
 
varför inte på havskajak

Då skulle detta vara möjligt även när de utvecklar havskajaker. De skulle iallafall inte behöva vara halvmetern kortare.
 
Amerikanska Kayakpro Nemo är en aningen slankare variant av Marlin. Samma längd o bredd på bägge 5,47 x 0,54 m men gjort för olika stora/tunga paddlare.

Säljs av norska Utinaturen, svenska Paddelkraft gjorde ett försök till lansering förra året men vet ej om de fortsätter?
 
Nemo

Har kollat på Nemo och den verkar intressant. Hoppas på att den kommer finnas på endera båtmässan i stockholm eller vildmarksmässan.
 
Sitter och funderar på varför man kan göra en tävlingskajak i flera storlekar med bibehållen längd. när detta ytterst sällan verkar vara fallet med havskajaker. Så är man rätt så liten får man nöja sig med 4.5 m vattenlinjelängd.

Orsaken till bibehållen längd, är att det är längdbegränsning på slätlopps tävlingskajaker och canadensare. K1, C1 max 520 cm K2,C2 max 650 cm. Bredden är numera fri, var tidigare en minbredd.

Svante
 
Tycker det finns många havskajaker med längre vattenlinje än 450cm som även skulle passa för lite mindre paddlare!
Som tex Cobolt Mentor,Skim Differ eller varför inte en Commander ;)
Alla med rätt så lång vattenlinje å lättdrivna även om man inte är jättestor å stark :cool:

/Janne
 
inte bara styrka

Problemet är inte styrkan utan snarare att kajaken ligger mera ovanpå än i vattnet och i vissa fall för höga fribord. Alternativet med barlast förtar ju lite av glädjen med en snabb kajak.
 
Magnus_74: Jag håller med dig.

Du pekar på en svaghet i marknaden nu. Jag tycker att en hel del i övrigt riktigt intressanta kajaker känns förbannat pråmiga. Och med för tok för mycket volym & vindfång - just waste of energy and happiness. :)

Jag har alltså inget tydligare syfte med detta inlägg än att meddela att jag delar din syn.... :)
 
Magnus_74: Jag håller med dig.

Du pekar på en svaghet i marknaden nu. Jag tycker att en hel del i övrigt riktigt intressanta kajaker känns förbannat pråmiga. Och med för tok för mycket volym & vindfång - just waste of energy and happiness. :)

:)

Du satte huvudet på spiken. Skulle vara kul att gå ihop några stycken och tillverka en icke pråmig lågvolymskajak..
 
Det kan väl inte vara så att det finns nån anledning till att kajaker som ska kunna gå i sjö, har högre volym än de som bara ska gå i slätvatten?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
medinfoto Kajak för fotande på små sjöar Paddling allmänt 18
heah Kajak / surfski för små vågor/ insjövågor? Paddling allmänt 35
Sara L Paddling med små barn? Paddling allmänt 18
Hedman Paddla med små fötter Paddling allmänt 8
jjjjy66 Små skador på glasfiberpaddel Paddling allmänt 1
jjjjy66 två små tält.. Paddling allmänt 0
ingrid_huzby.com Villcamping med små barn nær Gräbbestad ? Paddling allmänt 2
PetStr52 Paddla med små barn Paddling allmänt 2
delfinen Blåvita bandet och stora skärgårdsbandet år 2016 Paddling allmänt 1
delfinen Stora Skärgårdsbandet och Blåvita Bandet säsongen 2015 Paddling allmänt 0
dilbert3000 Paddla från Saltoluokta och in i Stora Sjöfallet? Paddling allmänt 3
makro Stora fötter i P&H Cetus MV? Paddling allmänt 0
delfinen Stora Skärgårdsbandet - Blåvita Bandet Paddling allmänt 5
fuchs Stora och Lilla Karlsö Paddling allmänt 5
delfinen Reglerna för stora skärgårdsbandet har uppdaterats Paddling allmänt 0
avslutatmedlemskap130327 Taxibåt - stora nassa? Paddling allmänt 1
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
MattiasA Havskajak för stora fötter? Paddling allmänt 8
BJK Kajak för stora Paddling allmänt 13
tango kajak för stora personer? Paddling allmänt 8
Björnb Hur stora fötter i Prijon Seayak ? Paddling allmänt 2
friluftaren Funderingar kring ny kajak Paddling allmänt 2
Ernst07 Nybörjar funderingar Paddling allmänt 1
sveom Funderingar om Ilaga Paddling allmänt 13
North shore Funderingar kring en K2a Paddling allmänt 13
csj Funderingar kring materialval till stripbygge Paddling allmänt 9
estar Diverse Pouch-funderingar Paddling allmänt 7
Makker Funderingar om tävlingar Paddling allmänt 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.