Raskesven; sa:Det låter ju bra att alla skärverktyg ska vara vassa. Jag tycker dock det är skillnad mellan en stor yxa som står i vebo´n och en liten yxa som man bär med sig i ryggsäcken. En liten yxa används också rätt annorlunda än en stor. Man använder inte mycket kraft med en liten yxa och behöver inte ta i speciellt för att hugga upp småklabbar. Det blir mer tekniska hugg. En liten lägeryxa går man omkring med i och kring lägret och den är, till skillnad mot en kniv, oftare framme oskyddad. Risken att förr eller senare snitta sig själv eller sin polare blir ganska stor när man är trött och blir okoncentrerad. Anledningen till att man slinter med en liten lägeryxa eller en större stationär yxa skiljer sig också ofta åt. Det är sant att med en stor yxa, vid typ vebo´n, är risken att slinta större med en slö yxa eftersom man då kompenserar med mer kraft. Men då slinter yxan mot träklabben. Med en liten lägeryxa slinter man inte så ofta mot den lilla träklabben, utan mot det provisorium som man använder som "huggkubbe". Man slinter alltså inte för att man tagit i som katten och försökt kompensera för att eggen inte är sylvass.norpan_; sa:Anser själv att vertyg med skärande egg ska underhållas och vara vassa. En slö yxa är inget att ha. Man tar i mer för att kompensera slöheten och därmed ökar skaderisken. Jag tycker du ska slipa yxan. Bry dig inte om att coatingen på slipfasen försvinner. Du kan ju alltid fetta in den efteråt.
/mattías
Och om man väl slinter med en sylvass yxa ute i fält, ja då kan exempelvis benet snittas upp rejält, och man ångrar den sylvassa eggen. Ytterligare en anledning till att jag upplever att en liten lägeryxa inte ska vara sylvass är att man ofta använder baksidan av yxan för att slå på baksidan av knivbladet och hacka upp småpinnar. Då är det inte så roligt med ett sylvasst yxblad. Det är inte alltid man är så disciplinerad att man tar av och på eggskyddet hela tiden när man växlar mellan kniv och yxa. En till anledning, som kanske är lite speciell för vårt fall, är att vi använder en kåta och då används baksidan av yxan för att banka ner de relativt stora tältpinnarna. Missförstå mig inte nu. Jag påstår inte att yxan ska vara helt trubbig. Men jag avråder från att låta lägeryxan slipas sylvass. Det finns en egg mellan trubbig och sylvass som fungerar utmärkt för ändamålet, och samtidigt undviker man risken att snitta sig fördärvad.
Håller inte med dig. Köper men en smidd yxa är den väldigt vass (stor som liten) och det finns en anledning till det. En liten slö yxa skulle i varjefall jag vara försiktig med. Ett syfte med yxan är väl ändå att den ska vara så lätt att arbeta med som möjligt. Det anser jag att man inte uppnår med en slö egg. Vilket i sin tur ofta innebär en större risk för skador. Handhavande och sunt förnuft gäller, som alltid, när man arbetar med yxor och dylikt.
/mattias