Bör man slipa bladet på en turyxa med rakt skaft? Eller är det inte värt då man får en yta som blir känslig för rost då "coatingen" försvinner?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Slipning av turyxor
- Trådstartare Carlarmfelt
- Start datum
Brukar sällan slipa den Fiskars yxa som vi har med ut. Inte så mycket för att coatingen försvinner utan för att en sylvass yxa vill jag inte ha p.g.a. skaderisken. Här gäller motsatsen mot en kniv. Slö kniv = högre skaderisk. Det är förvånansvärt hur trubbig en yxa kan vara och ändå fungera bra. Till slut måste man dock slipa yxan något, annars blir det inte mycket att ha. Vid slipningen undviker man att slipa bort coatingen upp på bladet, så långt det är möjligt. Brukar bara använda en stor sandsten och slipa till eggen något. Ibland använder jag lite Svinto för att få bort typ kåda och putsa upp den lite. Nuvarande yxan har varit med ut sedan 1999 och ännu har jag inte sett tillstymmelse till rost.Carlarmfelt; sa:Bör man slipa bladet på en turyxa med rakt skaft? Eller är det inte värt då man får en yta som blir känslig för rost då "coatingen" försvinner?
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Anser själv att vertyg med skärande egg ska underhållas och vara vassa. En slö yxa är inget att ha. Man tar i mer för att kompensera slöheten och därmed ökar skaderisken. Jag tycker du ska slipa yxan. Bry dig inte om att coatingen på slipfasen försvinner. Du kan ju alltid fetta in den efteråt.
/mattías
/mattías
Bry dig inte om coatingen. yxan är till för att användas och en slö yxa är livsfarlig. Den rost som kan uppstå nöts bort när du väl använder den annars så kan man alltid smörja in den
Slipa, bryna och vässa... Som tidigare sagt så är en vass yxa att föredra i alla lägen, yxor rostar inte om man sköter dom.. Jag har en hjärtum hemma som inte e rostig, å den har varit med lääänge..
Lär dig hur man slipar sin yxa och olja sedan in den när du inte använder den så blirre nog bra!
Lär dig hur man slipar sin yxa och olja sedan in den när du inte använder den så blirre nog bra!
Det låter ju bra att alla skärverktyg ska vara vassa. Jag tycker dock det är skillnad mellan en stor yxa som står i vebo´n och en liten yxa som man bär med sig i ryggsäcken. En liten yxa används också rätt annorlunda än en stor. Man använder inte mycket kraft med en liten yxa och behöver inte ta i speciellt för att hugga upp småklabbar. Det blir mer tekniska hugg. En liten lägeryxa går man omkring med i och kring lägret och den är, till skillnad mot en kniv, oftare framme oskyddad. Risken att förr eller senare snitta sig själv eller sin polare blir ganska stor när man är trött och blir okoncentrerad. Anledningen till att man slinter med en liten lägeryxa eller en större stationär yxa skiljer sig också ofta åt. Det är sant att med en stor yxa, vid typ vebo´n, är risken att slinta större med en slö yxa eftersom man då kompenserar med mer kraft. Men då slinter yxan mot träklabben. Med en liten lägeryxa slinter man inte så ofta mot den lilla träklabben, utan mot det provisorium som man använder som "huggkubbe". Man slinter alltså inte för att man tagit i som katten och försökt kompensera för att eggen inte är sylvass.norpan_; sa:Anser själv att vertyg med skärande egg ska underhållas och vara vassa. En slö yxa är inget att ha. Man tar i mer för att kompensera slöheten och därmed ökar skaderisken. Jag tycker du ska slipa yxan. Bry dig inte om att coatingen på slipfasen försvinner. Du kan ju alltid fetta in den efteråt.
/mattías
Och om man väl slinter med en sylvass yxa ute i fält, ja då kan exempelvis benet snittas upp rejält, och man ångrar den sylvassa eggen. Ytterligare en anledning till att jag upplever att en liten lägeryxa inte ska vara sylvass är att man ofta använder baksidan av yxan för att slå på baksidan av knivbladet och hacka upp småpinnar. Då är det inte så roligt med ett sylvasst yxblad. Det är inte alltid man är så disciplinerad att man tar av och på eggskyddet hela tiden när man växlar mellan kniv och yxa. En till anledning, som kanske är lite speciell för vårt fall, är att vi använder en kåta och då används baksidan av yxan för att banka ner de relativt stora tältpinnarna. Missförstå mig inte nu. Jag påstår inte att yxan ska vara helt trubbig. Men jag avråder från att låta lägeryxan slipas sylvass. Det finns en egg mellan trubbig och sylvass som fungerar utmärkt för ändamålet, och samtidigt undviker man risken att snitta sig fördärvad.
Jag köper inte det resonemanget om att yxan skall vara slö för att kompensera dåligt handhavande.. Det finns betydligt farligare saker man kan ha med i skogen än yxor, tex motorsågar och gevär.. Skall man jaga älg med luftgevär? Så att älgen inte skadar sig?
MAO, det är bättre att man har med rätt verktyg till rätt uppgift än att hävda att yxan skall vara slö för att man har den som hammare?!?
Lite på skoj men rätt mycke allvar!!
MAO, det är bättre att man har med rätt verktyg till rätt uppgift än att hävda att yxan skall vara slö för att man har den som hammare?!?
Lite på skoj men rätt mycke allvar!!
Raskesven!
Använd den vassa yxan och en annan vedklabbe till att spänta stickor med i stället.
"Risken" att slå yxan i pannbenet när du misshandlar din kniv är väl ett litet väl klent argument, eller?
Och om du nu väl sätter den där, i pannbenet, har det då någon större betydelse om den är slö eller vass?
Det framgår säker av dessa frågor vad jag tycker...
/Ulf
Använd den vassa yxan och en annan vedklabbe till att spänta stickor med i stället.
"Risken" att slå yxan i pannbenet när du misshandlar din kniv är väl ett litet väl klent argument, eller?
Och om du nu väl sätter den där, i pannbenet, har det då någon större betydelse om den är slö eller vass?
Det framgår säker av dessa frågor vad jag tycker...
/Ulf
yxa och kniv
Har haft min campingyxa i 20 år alltid sett till att den är så vass som möjligt. angående rost så se till att fetta in grejorna efter användning så borde inte det vara ngt problem. anledning till att man har med sig yxan är ju att kuna hugga småpinnar till brasan m.m. så ha en vass yxa och spara kniven till annat.
Har haft min campingyxa i 20 år alltid sett till att den är så vass som möjligt. angående rost så se till att fetta in grejorna efter användning så borde inte det vara ngt problem. anledning till att man har med sig yxan är ju att kuna hugga småpinnar till brasan m.m. så ha en vass yxa och spara kniven till annat.
pery; sa:Turyxa med rakt skaft... Låter som en isyxa tycker jag.
hmmm... nu när du säger det så! Men den andra debatten om vanliga yxor e nog så intressant!!
Rakt skaft...?
Menar du en isyxa? Så fattade jag inlägget, men tydligen ingen annan. Vad menas annars med rakt skaft? Viken yxa du än menar så är väl redan coatingen borta om den har blivit trubbig? Klart du ska slipa. Är du rädd för rost så kan du väl bara fetta in den när du lägger in den på förvaring. Är det en Grivel isyxa som avses så rostar den i vilket fall, är det en Camp måste du slipa den för att den ska gå att använda....
/Svenska missuppfattningsförbundet
Menar du en isyxa? Så fattade jag inlägget, men tydligen ingen annan. Vad menas annars med rakt skaft? Viken yxa du än menar så är väl redan coatingen borta om den har blivit trubbig? Klart du ska slipa. Är du rädd för rost så kan du väl bara fetta in den när du lägger in den på förvaring. Är det en Grivel isyxa som avses så rostar den i vilket fall, är det en Camp måste du slipa den för att den ska gå att använda....
/Svenska missuppfattningsförbundet
Liknande trådar
- Svar
- 5
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 4
- Visningar
- 768
- Svar
- 7