Slipning av isyxor.

dePaul; sa:
climber wild; sa:
Brukar använda mej av en el- slipmaskin, brukar gå bra om man kyler av med jämna mellanrum, så att inte stålet blånar.
Det här är inte tillfredsställande Krister. Stål tar skada redan vid så låg temperatur som 100 grader, dvs kokpunkten. När stålet börjar blåna då har du verkligen blåst härdningen.

Blåningen uppkommer vid en temperatur över 150 grader, dvs i närheten av många stålsorters anlöpningsstemperatur. Men som jag nämnde i början, då har stålet redan tagit skada.

~Paul~
Givetvis får det ej gå så långt att det blånar, men det krävs skiklighet, å man ska veta vad man gör!
 
climber wild; sa:
Givetvis får det ej gå så långt att det blånar, men det krävs skiklighet, å man ska veta vad man gör!
Det håller jag med om. Men det är lättare sagt än gjort.

Med tanke på trådinitieraren, mo9jans (johan andersson) fråga, så får man nog utgå ifrån att han inte riktigt besitter den graden av kunskap? ;)

~Paul~
 
mo9jan; sa:
Tack för alla råd. Fil och stort tålamod verkar det genomgående bästa. Vet någon om det finns en hemsida någonstans där detta står mer beskrivet i detalj? Villka vinklar som funkar bäst osv. Anledningen till att jag frågar är att spetsarna idag är ganska runda. Köpte yxorna begagnade men ser inte ut att vara nedslitna, ser inte använda ut alls faktiskt. /Johan
Det kan nog vara svårt att hitta en hemsida som exakt beskriver hur du skall slipa din yxa.

När det gäller vinklar så bör du nog hålla dig till originalvinklarna. Annars får du omprofilera varenda tandning och det kan vara ett ytterst plågsamt och långsamt arbete.

När det gäller de avrundade spetsarna så råder jag dig att låta dem vara som de är. Som du själv nämner så är det så de såg ut från början. Antagligen finns det en påäng bakom det ;)

~Paul~
 
Re: Re: Re: Rundfil

Vandrare; sa:
Ha ha ha! Vad ska du ha den isyxan till? Beundra och lägga i en monter? Ska man inte polera den också och kanske lägga på ett lager bladguld? ;)

Jag har en känsla av att om Paul fick ett simpelt järnspett i händerna, skulle han inte kunna motstå att korrigera "eggen", slipa, bryna och slutligen strigla till rakbladsskärpa, innan han började bända bort stenar med det.

;-)
 
Hahaha, ja det ligger något i det. Jag hatar när verktyg saknar den rätta skärpan.

Ligger också mycket i att jag snabbt sabbar verktygen pga fel handhavande. Igår knäckte jag en av mina bästa köksknivar t ex.

I förrgår slängde jag också en kökskniv när jag fick en del repor på bladet i samband med en misslyckad omprofilering. Till mitt försvar kan jag säga att jag jobbade på frihand.

~Paul~
 
Lika viktigt som att ha den rätta skärpan på verktygen är att rätt verktyg för arbetet. Det är ingen idé att försöka hacka lök med ett järnspett eller bryta sten med en kökskniv.

Skaffa därför åtminstonde ett par extra blad så att man har ett par B-blad för ren is och ett par T-blad för de dagar som man ska ut och hacka i klippa och sen kanske ett par "finblad" på vilka man kan spara på fabriksslipningen för de där speciella turerna där det krävs lite extra bett. Det samma går att tillämpa med stegjärnstaggar.

Det är alltid idé att ta med ett extra blad när man är ute och hackar. Det krävs inte så mycket som man kan tro för att knäcka ett blad.
 
mo9jan; sa:
Villka vinklar som funkar bäst osv. Anledningen till att jag frågar är att spetsarna idag är ganska runda. Köpte yxorna begagnade men ser inte ut att vara nedslitna, ser inte använda ut alls faktiskt. /Johan

När det gäller spetsen på bladet så får du bättre penetration om de är vassa och om vinkeln är mer flack (spetsen mer spetsig). Vinkeln på första tanden har stor betydelse för hur bra yxan sitter i en marginell placering. Avfasningen på bladets ovansida gör att bladet blir lättare att ta ut ur isen. Detta gäller även avfasningen av tänderna (bevelled teeth). Här kan jag säga en del erfarenhetsmässigt. I princip samma blad sitter på Aztar, Quark och Nomic. På Aztar helt utan avfasade tänder. Dessa sitter ruggigt bra i isen, men är lite svårare att få loss än de på Quark. På Nomic är tänderna ännu mer avfasade och dessa är mycket lätta att få loss. Ibland lite för lätta, i en hook-placering är det viktigt att hålla drag neråt.

OT: I den gamla kultboken Ice World av Jeff Lowe modifierar han bladen på sina nya Charlet Moser Pulsar. Det färdiga resultatet är identiskt med det Cascade-blad som kom på efterföljaren Quark
 
fn; sa:
När det gäller spetsen på bladet så får du bättre penetration om de är vassa och om vinkeln är mer flack (spetsen mer spetsig). Vinkeln på första tanden har stor betydelse för hur bra yxan sitter i en marginell placering. Avfasningen på bladets ovansida gör att bladet blir lättare att ta ut ur isen. Detta gäller även avfasningen av tänderna (bevelled teeth). Här kan jag säga en del erfarenhetsmässigt. I princip samma blad sitter på Aztar, Quark och Nomic. På Aztar helt utan avfasade tänder. Dessa sitter ruggigt bra i isen, men är lite svårare att få loss än de på Quark. På Nomic är tänderna ännu mer avfasade och dessa är mycket lätta att få loss. Ibland lite för lätta, i en hook-placering är det viktigt att hålla drag neråt.

OT: I den gamla kultboken Ice World av Jeff Lowe modifierar han bladen på sina nya Charlet Moser Pulsar. Det färdiga resultatet är identiskt med det Cascade-blad som kom på efterföljaren Quark
Hatten av :)

~Paul~
 
teoek; sa:
Lika viktigt som att ha den rätta skärpan på verktygen är att rätt verktyg för arbetet. Det är ingen idé att försöka hacka lök med ett järnspett eller bryta sten med en kökskniv.

Skaffa därför åtminstonde ett par extra blad så att man har ett par B-blad för ren is och ett par T-blad för de dagar som man ska ut och hacka i klippa och sen kanske ett par "finblad" på vilka man kan spara på fabriksslipningen för de där speciella turerna där det krävs lite extra bett. Det samma går att tillämpa med stegjärnstaggar.

Det är alltid idé att ta med ett extra blad när man är ute och hackar. Det krävs inte så mycket som man kan tro för att knäcka ett blad.

Har inte kunnat formulerat mej bättre Ted!
Tummen upp för ett par B-blad, Viktigt!!
Men var är Snön någerst å på tal om isen å kylan, ja håller på att regna bort i detta eviga regnande.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.