Slipning av isyxor.

Hej! Tänkte höra om någon har erfarenheter att dela med sig av vad man bör tänka på när man slipar till taggarna på isyxan? Jag har Charlet moser quark yxor. Med cascade blad. MVH Johan
 
Försök forma spetsen som den såg ut från början, använd en lång fil så är det enklare. Med en kort fil tenderar man att runda av spetsen.

Vidare så kan man forma om spetsen för att få yxan att fastna bättre eller vara lättare att få ut eller att penetrera bättre. Jag saknar erfarenhet på att ge generella riktlinjer för hur man gör detta.

PS
Fila försiktigt så räcker bladen länge :)
DS

/Johan
 
Innan vi går vidare så vill jag bara bestyrka några saker. Jag förmodar att det är den här pjäsen vi talar om?
CascadePick.jpg


Vet du vilket material den är tillverkad i? Dvs, vilken typ av legering?

Hur ser den ut på andra sidan? Hittade bara den här bilden och det förtäljer inte det.

~Paul~
 
En enradig Sandvik skärpfil funkar utmärkt. Inget billigt skräp, det blir bara jobbigt. Stålet i bladen är hyffsat mjukt (jämfört med en kniv) så det går ganska lätt att slipa.
 
Glöm inte skruvstycke, mellanbackar, bra ljus, handskar och förkläde/overall, så går det kanon med en 12" Öberg. Tror du behöver både flatfil och en trekantig.

Go tur
 
Brukar använda mej av en el- slipmaskin, brukar gå bra om man kyler av med jämna mellanrum, så att inte stålet blånar. Finliret blir som vanligt med en rundfil/fil.
fördelen om man lär sig att andvända en el slip är att det behöver inte bli så tidskrävande, och om man vill ha agresiva spetsar vill säga.

Lycka till med dina yxor!
[Ändrat av climber wild 2006-10-19 kl 12:40]
 
Tack för alla råd. Fil och stort tålamod verkar det genomgående bästa. Vet någon om det finns en hemsida någonstans där detta står mer beskrivet i detalj? Villka vinklar som funkar bäst osv. Anledningen till att jag frågar är att spetsarna idag är ganska runda. Köpte yxorna begagnade men ser inte ut att vara nedslitna, ser inte använda ut alls faktiskt. /Johan
 
Rundfil

Glöm inte rundfilen för att få till den snygga hooken längst fram...

Men det tar inte många minuter med en bra fil att vässa upp dem så de är som nya...
 
climber wild; sa:
Brukar använda mej av en el- slipmaskin, brukar gå bra om man kyler av med jämna mellanrum, så att inte stålet blånar.
Det här är inte tillfredsställande Krister. Stål tar skada redan vid så låg temperatur som 100 grader, dvs kokpunkten. När stålet börjar blåna då har du verkligen blåst härdningen.

Blåningen uppkommer vid en temperatur över 150 grader, dvs i närheten av många stålsorters anlöpningsstemperatur. Men som jag nämnde i början, då har stålet redan tagit skada.

~Paul~
 
Re: Rundfil

fafner; sa:
Glöm inte rundfilen för att få till den snygga hooken längst fram...

Men det tar inte många minuter med en bra fil att vässa upp dem så de är som nya...
Håller med Peter, glöm det där med maskindrivet och gå in för rundfilen. Det finns traditionella sådana eller keramiska för den slutgiltiga putsningen.

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...