Slipa "U-profil" på långfärdsskridskorna?

Detta kanske har diskuterat tidigare men jag lyckades inte hitta något.

Är det någon som åker med skridskor slipade mer som hockeyrör? Har funderat ett tag på varför långfärdsskridskorna ska vara plattslipade. Otaliga vurpor har gjort att jag börjat fundera på detta.

Vad skulle tala mot en sådan slipprofil?

Du får ett betydligt bättre glid med "platt" slipning.
En hockeyslipning är till för att få bra grepp i de snabba vändningarna.

Vurpar Du beror det nog inte på slipningen (såvida den inte är för dålig)

/Peter
f.d. hastighetsskridskoåkare

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag tog mina första skär på ett par skålslipade ELGE. Skenan var 3 mm bred så det blev bra grepp på såväl ytter- som innerskäret. Sannolikt slipade på legendariska Idrottsmagasinet på Birger Jarlsgatan i Stockholm någon gång på 40-talet. Min far gjorde en enda utfärd på dem men återgick sedan till att åka skidor med sina vänner i Hellas.

En dag i skarsnön på Svartlöga fjärden 1980 slet jag ner halva trästockarna. Då hade jag åkt planslipat i flera år. När jag därefter bytte till metallgrillor åkte jag plötsligt på hälften så tunna skenor. Det vore knappast möjligt att skålslipa dagens 1,25 mm skenor. För att inte tala om hur svårt det vore att skärpa dom.

Torbjörn

Skålslipning

kallas det och den är mycket uttalad på konståkningsskridskor. Med sådan slipning skär skenan fast mera i isen vilket kan vara bra på väldigt hårda isar. Men med t ex 0,9 mm skenor på hastighetsrör har man inte något behov av att skära fast bättre.

Finns ett skridskobryne som ger lätt skålslipning i teorin http://www.skatemate.com/svensk.html. Om det har någon betydelse i praktiken vet jag inte.

Thure

Jag har haft U-slipning med 1.75mm skenor, ingen större +/- , man kan känna att skenan biter skarpare, slipningen var gjort av en pro-slipare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips