Slipa en yxa från grunden, hur gör man?

Tips

@troswe: Tack för länken till yxboken, trevlig läsning.

@nAnders: Ja, jag kanske inte kommer undan den typen av åtgärd. Jag ska testa lite med ett bryne jag har för att se om jag kommer någon vart. Annars är det väl en mer grundläggande renovering som behövs. Tidigare i tråden länkades till ngn bushcraft-sida med steg-för-steg som verkar pedagogisk - jag kanske får följa den.

Den andra yxan jag köpte, också från samma tillverkare - en liten yxa inspirerad av ett vikingafynd, är desto skarpare. Den putsade jag bara till lite, det verkar ha varit någon slags råegg kvar nämligen.

/TungSten

Tips: Glöm inte att smörja in yxhuvudet med t.ex. linolja efteråt så rostskyddar du yxhuvudet... funkar bra på träskaftet oxå!

Mvh troswe

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Åratal sedan jag behövde mer än diamantbryne :-/

I yngre dagar då man mer högg i sten, bokstavligt talat .Då användes både smärgel och handvevad slipsten, men diskret så man inte skulle få f*n för hur ovarsam man var med yxan...

Rent generellt så tycker jag att en yxa ska ha brantare vinkel än en kniv men man vill ändå att den ska kunna bita lite om man ska tälja/spänta stickor...men måttan är smal...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips