Gästrikeleden - hur jag tycker.

Hej,
Ber om ursäkt fall om titeln kanske inte är helt korrekt, meningen med denna tråd är att jag skall gå hela Gästrikeleden och ge er mitt tycka m.m om hur den var.
Jag kommer försöka hinna gå en sträcka en gång i veckan.

Kommer även länka till "Mina spår" finns för Android, jag kommer spela in hur jag går samt ta div kort m.m.
Tyvärr är inte första helt "inspelad" pga. jag kom på detta projekt när jag hade gått en del redan och då började jag ta kort på div saker m.m.
Och jag började spela in första inspelningen redan vid Hemlingby Köpcentrum där jag hoppade av bussen.

För er med Android så kan ni ladda ner "Mina Spår" applikationen i PlayStore till eran telefon / platta, det är den applikationen ni behöver för att kunna ladda ner min inspelning samt ser div kort m.m som jag knäppte under färdens gång.

Länk till "Mina Spår": Klicka här


Hemlingby - Valbo
Datum: 2014-07-06
Väder: Soligt och enormt varmt.
Färdmedel till start: Buss nr 14 från Gävle C till Hemlingby köpcentrum.
Färdmedel från slut in till stan: Buss nr 1 från Valbo Köpcentrum in till Gävle C.
Mina Spår länk: Klicka här

Bedömning:
Väldigt vackert vissa delar, tyvärr så har dom förstör en del av den pga. skogsarbete.
Men överlag så tyckte jag det var väldigt givande att gå denna strecka, man vandrar mycket genom skogen på stigar som det är rätt så steniga, och även så är det en del "sumpig" mark vissa delar.
Även så är det små korta kalhyggen.

Vatten:
Ta med eget vatten, det finns ingen som helst chans att man vill dricka vattnet som nästan står still, och många av bäckarna var uttorkade när jag gick där.

Rastplatser:
Det finns en del älgpass efter vägen som man kan söka skydd i, men även så fanns det en dedikerad rastplats, se mer info och koordinater m.m i "Mina Spår".
När man börjar närma sig Valbo så kommer man in i något jogging-spår och efter den finns det en hel del bänkar m.m.

Övrigt:
När jag gick där så såg jag färsk björn-spillning i början ca 3km in, dvs nästan i hemlingby.
Klappade lite händer och gjorde en del ljud för jag vill absolut inte stöta på en björn.

Va enormt mycket orm, såg ett flertal huggormar och snokar.
En huggorm hann jag inte se, så den bet mig i kängan som tur var - jag hoppade bakåt och inte så att huggormen hade bråttom därifrån utom slingrade väldigt sakta iväg och väste tämligen högt.

Rekommendationer:
Jag rekommenderar att man har stövlar eller kängor med högt skaft, dels pga. det är rätt stenigt efter vägen men även att det är mycket lera och en del "sumpmark".
Och även för ormar.

Nät för ansiktet kan även rekommenderas då det är en heldel mygg, knott m.m i "sump delen" av leden.

Och inte minst, eget vatten som att det inte går att dricka vattnet efter leden.
 

Bilagor

  • 2014-07-07 15.42.12.jpg
    2014-07-07 15.42.12.jpg
    61.2 KB · Visningar: 2,081
  • 2014-07-07 15.52.59.jpg
    2014-07-07 15.52.59.jpg
    67.1 KB · Visningar: 1,752
  • 2014-07-07 15.53.07.jpg
    2014-07-07 15.53.07.jpg
    49.8 KB · Visningar: 1,659
Kul initiativ. Ska bli intressant att läsa vidare.

//Per

Hoppas fler kommer tycka som du, för den information / dom kartorna m.m som finns om leden är föråldrad och jag tycker verkligen att denna led skall användas.

Och nu blir det en liten annan överblick, och dom som har "Mina Spår" till sin mobil / surfplatta kan även ladda ner och se koordinater m.m på hur jag gick samt bilder på div saker.

Hoppas detta förenklar för folk att ta sig ut.


Och ni som tar er ut, skräpa inte ner i leden, utom lägg skräpet i fickan och ta med er det hem.
 
Eftersom jag bor i Dalarna men jobbar i Gärstrikland så är detta nästan min bakgård. Dock har jag väldigt lite erfarenhet av leden, mest varit ute kring Hofors.

//Per
 
Jag har vandrat delar av leden tidigare år, men norr om Högbo har den varit så dålig så jag slutade. Men nu verkar det som om en upprustning är på gång.

http://www.vandra-gestrikland.se/


Dålig på vilket sätt, myr? Stenar och rötter?
Man får inte ta och glömma att en del av charmen iaf för mig att vandra denna led är att det är naturlig och inte sågspån / rullgrus, om man vill ha det på det sättet så hänvisar jag till hemlingby.

Tänkte första hinna ta Valbo - Kungsberget på Onsdag, den skall tydligen vara bra där.


För er som bor i Gävle kan jag rekommendera er att springa in på Stadium Outlet.
Rea på Hagalöfs sovsäck 390kr ord pris 800kr.
Frystorkad mat 50kr / portionen.

Sen mitt absolut bästa köp Craft funktion T-shirt vit för endast 120kr!
Så har dom en del Craft byxor samt långärmade funktionströjor med till väldigt rabatterat pris.
Dock så finns det endast L samt XXL kvar i dom långärmade varianten, vilket är förstört för mig då jag har M.
 
Dålig därför att det saknades ledmarkeringar, igenväxt, ruttna spångar och broar samt sönderkörd av cross förare.
 
Dålig därför att det saknades ledmarkeringar, igenväxt, ruttna spångar och broar samt sönderkörd av cross förare.

Okej, det där med Cross var inte så bra.

Att det är igenväxt, och lite ruttet är ingen större fara om man har utrustning så att säga.
Jag föredrar det "naturligt", bara sätta sig i det tysta och lyssna på ljuden i skogen och dricka en kopp kaffe.

Ledmarkeringarna va inte så bra, då kan folk som inte kanske kan läsa karta m.m gå vilse.
Har du rapporterat det till kommun?
Dom ansvar väll för leden när det gäller markeringar så det borde dom fixa asap.
 
Okej, det där med Cross var inte så bra.

Att det är igenväxt, och lite ruttet är ingen större fara om man har utrustning så att säga.
Jag föredrar det "naturligt", bara sätta sig i det tysta och lyssna på ljuden i skogen och dricka en kopp kaffe.

Ledmarkeringarna va inte så bra, då kan folk som inte kanske kan läsa karta m.m gå vilse.
Har du rapporterat det till kommun?
Dom ansvar väll för leden när det gäller markeringar så det borde dom fixa asap.

Det var nog 6 år sedan jag gick leden. Totalt har jag gått från Valbo till Åmot och skicket på långa leder varierar mycket så karta är ett måste :) . Jag har för mig att det var sträckan Högbo till Medskogssjön som var sämst. Men det finns många guldkorn också och man möter inga människor efter stigarna.
 
I morgon blir det att gå leden från Valbo mot Sandviken.
Planerar att kunna koka vattnet som går från Storsjön in i Gavleån i höjd med Högbo.
Salthalten borde ju knappt existera i det vattnet.

Återkommer imorgon efter jag har gått med lite mer information osv.
 
Nu kan man tydligen klicka på länken mina spår så får man upp kartan och klickar man på markören så kan man se kortet på dasset som ligger vid vindskyddet.
Skall se om det går att ordna på första rundan med.


Valbo - Högbobruk​

Datum: 2014-07-16
Väder: Delvis soligt med några regnskurar.
Färdmedel till start: Bil, men man kan även ta buss nr 1 från Gävle C till Valbo.
Färdmedel från slut in till start: Buss nr 44 från Högbo in till Sandviken, sedan nr 41 från Sandviken in till Valbo, den går även in till Gävle C. Kostade 34kr.
Busshållsplatsen i Högbo hittar du om du går rakt upp på vägen bara, sedan byter du till 41 på samma ställe som bussen stannar i Sandviken, dvs slutdestinationen tror den hette Sandvikens resecenter.
Mina Spår länk: Klicka här

Bedömning:
Bitvis väldigt fin led, dessvärre så är vissa delar av leden sönderkörda av motorfordon och man går en del på vanlig landsväg samt skogsvägar.
Men dom bitar där det är stigar osv är helt perfekta, finns många "gryten" efter vägen så om man ger sig tillmods så bör man kunna se en hel del djur.

Och det finns många platser man kan sätta sig ner och bara njuta, se kortet när jag sitter vid vattnet och äter lunch.
Livskvalité.

Själv verkar man vara orm-mannen eller något stöter alltid på huggorm när jag är ute, men denna gång så bet den inte mig iaf.

Slutdestinationen Högbobruk bjuder på bad, vackert landskap samt en hel del annat inom vildmarks aktiviteter.
Så när man har kommit fram dit så kan man köpa sig en glass och njuta för att sedan antingen fortsätta leden eller kanske göra något skoj i Högbo.

Vatten:
Det finns rikligt med vatten efter vägen, från Mackmyra så tar det en stund innan man kommer fram till nästa vatten källa, men om man fyller på vattenflaskan i Mackmyra så ska det inte vara några problem.
Jag kokade vattnet i mitt stormkök i ca 2min och jag blev iaf inte sjuk.

Rastplatser:
Finns en hel del jaktpass efter vägen, men även så har vi ju Mackmyra och andra ställen efter vattnet.
Det finns ett vindskydd efter vägen med en grillstad, det finns även ett dass där.

Övrigt:
Tråkigt att dom har kört sönder leden och även tråkigt att inte Gävle kommun drar om leden så man slipper gå på skogsvägarna så mycket.

Rekommendationer:
Denna bit går att gå med låga skor, kan dock vara lerigt vissa delar men det kan man ju gå runt.
Finns en hel del blåbär i slutet av leden.
 

Bilagor

  • 2014-07-16 11.10.44.jpg
    2014-07-16 11.10.44.jpg
    60.9 KB · Visningar: 1,996
  • 2014-07-16 11.10.49.jpg
    2014-07-16 11.10.49.jpg
    60.9 KB · Visningar: 1,475
  • 2014-07-16 11.10.52.jpg
    2014-07-16 11.10.52.jpg
    50.2 KB · Visningar: 1,446
  • 2014-07-16 11.48.33.jpg
    2014-07-16 11.48.33.jpg
    140.2 KB · Visningar: 1,464

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.