Vart ska jag börja? ...Överväldigad

Hej!
Jag vill komma ut mer i naturen, vandringsleder som fjällvandring, men jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Det finns så mycket information tillgängligt, och möjligheter så det leder till att jag känner mig överväldigt och inte gör något alls istället.

Jag har ingen riktig tidigare erfarenhet men jag har nyligen flyttat ut till skogen och upptäckt att jag älskar att vara utomhus. Så nu vill jag hitta sätt att vara utomhus och uppleva naturen så mycket jag bara kan. (Jag har ett väldigt flexibelt jobb som webbdesigner så jag kan jobba i princip vart jag vill och när jag vill).

Vad har ni för rekommendationer? (Jag bor utanför Uppsala)
 
Jag gör det enkelt för dig: Sörmlandsleden!

Välordnat, välmarkerat och nära dig.

Kan rekommendera att börja med att ta tåget (SJ) till Läggesta (Mariefred) en eftermiddag sen gå några timmar till vindskydden vid Marvikarna. Dag 2 vända tillbaka mot Mölnbo, natt 2 vid valfri fin sjö (finns massor). Dag 3 gå till Mölnbo, ta pendeln tillbaka till Uppsala, eller från Järna om du har mer ork i benen.

Finns närmare leder, men tyvärr så är varken Upplandsleden eller Roslagsleden i närheten så fin som Sörmlandsleden.

Som dagsturer nära Uppsala så är Lunsen alltid mysig, eller varför inte gå genom Storskogen från Storvreta till Jälla?
 
Tjena!

Du har flyttat ut till skogen :) varför inte köpa Gröna kartan över skogsområdet som du bor i, ge dig ut i hemma skogen o njut. Tids nog så växer dina erfarenheter till större turer om du vill..

"Sök det stora i det lilla"

Med vänlig hälsning, Nicklas
 
Årstiden

Hej!
Jag vill komma ut mer i naturen, vandringsleder som fjällvandring, men jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Det finns så mycket information tillgängligt, och möjligheter så det leder till att jag känner mig överväldigt och inte gör något alls istället.

Jag har ingen riktig tidigare erfarenhet men jag har nyligen flyttat ut till skogen och upptäckt att jag älskar att vara utomhus. Så nu vill jag hitta sätt att vara utomhus och uppleva naturen så mycket jag bara kan. (Jag har ett väldigt flexibelt jobb som webbdesigner så jag kan jobba i princip vart jag vill och när jag vill).

Vad har ni för rekommendationer? (Jag bor utanför Uppsala)

Livet börjar när långfärsskridskorna är på! Uppsala ger alla möjligheter.
 
Gröna kartan över hemmatrakterna och landskapskartan är en bra start. Du har ju naturen inpå knuten och äventyret väntar runt hörnet.
Lust, matpaket och lämpliga kläder, sen är det bara att börja.
go tur
 
Håller absolut med om att börja nära hemma är smidigast. Bara börja promenera :)

I förlängningen får du antagligen ut mest av att utforska ditt närområde och vistas i natur utan leder och därmed utan annat folk. Men om det känns vanskligt är leder ett utmärkt sätt att komma igång.

Sörmlandsleden är bra. Också värt en googling för att se vad du hittar för vandrarhem och friluftsgårdar nära hemma. Där brukar det finnas leder i anslutning, ofta i slingor perfekta för dagsturer. Då kan man åka dit, ta sig en tur och lära känna området. Vartefter man känner sig tryggare kan man då börja ta ut svängarna mer och mer, både i form av att orientera bortom lederna och i form av övernattningar. (Dessutom kan man ofta avsluta dagen med bastu och öl på sådana ställen, inte fy skam det heller.)

Finns gratis kartor som är rätt bra på massa olika ställen, bland annat:
http://gis.lst.se/lanskartor/

Annars är Calazos tyvekkartor väldigt bra om man är mycket i ett område, håller över förväntan.
http://www.calazo.se/kartor/terrangkartor/uppsala

Jag rekommenderar alltid starkt att ta någon sak man vill öva lite på när man är ute, mest för skojs skull, men även för det i förlängningen låter en komma vidare i sitt intresse. Till exempel kan det vara värt att ha karta och kompass även när man följer en enkel led, så kan man träna på att ta ut kurser och få känsla för hur det funkar. (Du kommer antagligen ha mobiltäckning, så bara jämföra ditt kartresultat med GPSen, bra träning inför eventuella fjällresor och annat.)

Om du sedan känner att du vill ta ditt intresse vidare men gärna skulle ha sällskap så går det utmärkt att samla ihop folk här på utsidan för diverse äventyr, finns även en hemsida som heter meetup.com där det finns grupper för hiking och annat.
 
Till skillnad från de flesta andra som svarat dig, så tänker jag så här:

Är det fjällen du drömmer om och längtar till, så åk dit.
Visst kan man då vandra leder där uppe, men är du osäker på din kapacitet så skulle jag välja att ligga i en stuga/fjällstation och göra kortare eller längre turer därifrån. Själv har jag två "drömställen" när det gäller aktiviteter av det slaget: Saltoluokta och Abisko.

Saltoluokta har fördelen att vara en fantastisk mysig fjällstation mycket vackert belägen. Det är bara att googla.
Abisko är mer ett hotell med vandrarhemsdel. Fördelen med Abisko är att det finns hur många vackra och häftiga dagsturer som helst att göra. Följande är ett citat från ett svar som jag lämnat på en fråga om barn i fjällen:


Abisko fjällstation måste vara den ultimata utgångspunkten för fjällvistelse med barn. Det finns mängder med intressant i närheten. Om jag börjar västerifrån:

1) Ta tåget tor till Narvik. Hur spännande som helst med stupen ner mot fjorden. Se till att få plats på höger sida på ditvägen och vänster på hemvägen.
2) Ta tåget till Vassijaure. Följ stigen in i Kärkevagge och lek kurragömma bland alla magnifika stenblock och kullar. Tälta på någon mäktig plats. Gå fram till Trollsjön som har Sveriges största siktdjup på över 30 m. Ta den andra stigen till Låktatjåkka och tåget tillbaka.
3) Ta tåget till Låktatjåkka och följ leden till Låktatjåkkastugan. Ät god mat och bo i stugan eller tälta. Nästa dag följer ni stigen ner till Björkliden och tar tåget tillbaka till Abisko.
4) Besök de fantastiska grottorna i Björkliden. Det brukar finnas ordnade turer från Abisko fjällstation.
5) Ta sittliften upp till Njulla. Underbar utsikt över Torne träsk. Tälta ev uppe på fjället vid något litet vattendrag. Liften ner igen.
6) Ta en dagstur söderut till Nissongorsa, en vacker och dramatisk bäckravin.
7) Njut av sällskapet av likasinnade på Abisko fjällstation och rör er i grannskapet, bl a längs jokken.

mvh HåkanF
 
Med cykel i hemlandskapet rör du dig tyst och enkelt på småvägar och leder. Fikapaketen och regnkläderna kan du ha i väskorna. Bara du, kartan och kompassen framme, kanske en kikare och en lupp, världen har många dimensioner.
go tur
 
Oh shit! Tack så jätte mycket för hjälpen allihopa! Nu är jag så jävla taggad på att komma ut, har längtat till det så mycket! Lånade Calazos bok igåt och vandrade på hågaleden och idag blir det boldering om vädret tillåter. Mål för 2014 är att spendera mer tid utomhus än inomhus :) fortsätt gärna komma med förslag om ni har några...

Blev riktigt inspirerad av Calazos bok och alla saker man kan göra utomhus. Nu vill det bara till att hitta några likasinnade för att berika upplevelserna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Silver Fang Höga Kusten - Vart ska jag bo och starta etappen Vandringsleder 1
Rebeckaswardsen Vart ska jag ta vägen?:) Vandringsleder 4
krippa81 4 dgr i Jämtland, vart ska vi gå? Vandringsleder 6
iknor Vart slutar höga kusten-leden? Vandringsleder 1
jffoto Vart ligger denna tjärn i Grövelsjön, Båthusberget Vandringsleder 2
TROY GARNER Vart är denna bild tagen? Vandringsleder 2
markanthus Vart börjar Hälsingeleden! Vandringsleder 2
ChrBjr Äntligen ska kungsleden moderniseras! Vandringsleder 17
lleberg Lättillgängligt fiske i fjällmiljö, längst upp i norr. Var ska vi? Vandringsleder 4
Jörgen Fjaderlatt.se Kust till kust Sverige - ska du med? Vandringsleder 13
jooose var ska man vandra? Vandringsleder 3
tröttast 2 vuxna,2 barn, stadsbor o amatörer, ska vandra m en övernattn nära Stockh Vandringsleder 3
Alexander85 Jag behöver en cykelkompis, ska till Kina Vandringsleder 0
capman Ska du med och vandra 19-21 sepember (Göteborg) Vandringsleder 5
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
makkan77 Var kan jag vandra och fiska Vandringsleder 0
rJohansson Gästrikeleden - hur jag tycker. Vandringsleder 17
Skipper_ Hur sover ni nära civilisationen? Så här gör jag. Vandringsleder 6
aik_putte Vågar jag gå här? Vandringsleder 2
ando Hjälp ! Jag söker en bok över Sylarna - Helags. Vandringsleder 5
liten_puh Jag hänger gärna på i sommar... Vandringsleder 3
Workingclass Hero Jag vill vandra i Dalarna Vandringsleder 18
pjurka Jag är här Vandringsleder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...