Gästrikeleden Hemlingby-Gysinge

Hej, har sökt på forumet men ej hittat något svar så startar en ny tråd.

Någon som vandrat denna sträcka och har tips på en övernattningsplats? En rastplats finns utmärkt vid Kvillanudden, är det ett sovdugligt vindskydd?

Andra tips och sevärdigheter, och/eller erfarenheter längs sträckan tas också gärna emot.

Tack!
 
Ok, det tar en stund att berätta vad jag vet, så ha tålamod. Jag har i huvudsak cyklat eller burit cykeln längs leden, så jag kanske är litet färgad av det i mina åsikter.

Hemlingby - Kubbo
Lättgånget på vägar och ordentligt upptrampade stigar ned till söder om Hemlingbysjön. Avsnittt därefter går längs ett större dike där det kan finnas en del sly om det inte blivit röjt de senaste åren. Från Syltorp och förbi Mårtsbo går leden i huvudsak längs den gamla flottningsrännan och där är det lättgånget. Vägarna fram till Kubbo är också ganska trevliga att gå.

Kubbo - Glamsen
Vid Kubbo drar leden österut för att ansluta till Upplandsleden, och det avsnittet är lättgånget. Jag vill minnas att det kan vara ganska mycket gräs och brännässlor där leden viker av från vägen strax öster om Kubbo, men därefter är det ganska ren barrskog fram till Upplandsleden. Här viker Gästrikeleden av söderut och ett av mina favoritavsnitt. I princip ända ned till Glamsen går leden längs en gammal körväg som är rolig att cykla och alltså trevlig att gå. Längs söderut går visserligen leden mitt i länsgränsen och här kan det bitvis vara ganska sumpigt.

Glamsen - Hyttön
Från Glamsen går leden längs vägen åt NV och fram till flottningsrännan igen. Att gå längs vägar är ingen höjdare, och man tröttnar ganska snart på flottningsrännan då allt ser likadant kilometer efter kilometer. Från det att leden korsat E4 så blir det litet bättre, även om leden går i en spikrak gränsgata en knapp kilometer. Här får man bära en cykel. Avsnittet längs Kakängssundet är roligare. Det var flera år sedan jag passerade här, så jag vet inte hur vindskyddet ser ut nuförtiden. FRamme i Hyttön kan det vara värt att titta litet på masugnsruinen och resterna av kolhuset uppe på höjden (fyra murade pelare av slaggsten).

Hyttön - Kågbo
Från Hyttön och söderut så blir det att knalla jämte flottningsrännan i knappt fem kilometer. Jag föreslår att du inte följer ledmarkeringarna där leden korsar rännan, utan följer rännan söderut över vattnet där den går som en akvedukt. Gör också en liten avstickare till dammarna vid Storgysingen och försök föreställa dig hur det såg ut en gång då en oreglerad Dalälven forsade fram i Storgysingen. Här gick älvens huvudfåra innan man byggde Untraverket. Följ vägarana förbi Strandbergs tills du kommer fram till leden igen och gå vidare mot Kågbo.

Kågbo - Sända
Här går leden i kanten av Bredforsens naturreservat, och här finns vackra älvängar med gott om intressanta platser för den som är botaniskt intresserad. Det finns en liten rastplats vid Sigeränget som ligger vid älvkanten strax söder om namnet Näsängarna i Terrängkartan. Det är dock kanska blött den markerade stigen. Sista biten fram till sända är ganska intetsägande (jag har nog förträngt den biten efter att ha burit cykeln stora delar).

Sända - Torsbo
Det här avsnittet kan upplevas både fint och katastrofalt beroende på väder och tur med vägval. Leden följer i vissa delar inga hävdade stigar utan plöjer rakt fram genom sten och myr. Från vad som på kartan ser ut som en hårnålskurva norr om Gamleviken går leden längs skogsvägar i drygt två kilometer. När stigen lämnar vägen för att gå åt SV är det till en början ganska fint om man inte avverkat i området nyligen. Efter litet drygt en kilometer längs stigen finns två alternativ att gå. Antingen följer man ledmarkeringen och då får man plumsa i sumpmark och slåss med sly på gamla hyggen i princip ända fram till norr om Torsbo. Eller så tar man den alternativa vägen ned mot Rosmurbäcken, över Tärnmyran och fram till en skogsbilväg som man följer söderut. Den här alternativa sträckningen föreslog jag då Skogsvårdsstyrelsen rustade leden för några år sedan. Efter att de gjort nya markeringar så blev det någon fnurra på tråden med någon markägare och man fick backa tillbaka till den gamla sträckningen igen. Träden kan därför ha markeringar som är övermålade med brun färg för att inte synas. Nåväl, tag vänster vid det första vägskälet och följ vägen fram till vändplatsen. Därifrån kan man nog se de övermålade markeringarna sticka av åt NV. Följ dem över en gammal äng och du kommer upp på en äldre körväg markerad som stig på kartan.

Torsbo - Hedesunda kyrka
Du frågade om status på vindskyddet vid Kvillanudden. Det är tämligen nybyggd och fungerar säkert för övernattning. Jag skulle ändå rekommandera att du väljer ett liknande vindskydd vid Torsbobadet i stället (N60.385818° E17.114366°). Det blir någon kilometer längre att gå, men du har större möjligheter att få sova ifred, även om bilden antyder att du får sova under tak på marken eller på bänkarna.
torsbo.jpg


Vindskyddet vid Kvillanudden har nämligen blivit populärt bland traktens ungdomar som inofficiell festplats, så om du har otur får du samsas med en massa skränande fjortisar. Från Kvillanudden är det mest väg att traska fram till Hedesunda reningsverk, vidare längs en dammvall och landsvägen norr om kyrkan. Jag har alltid undrat vem som har valt just den sträckningen...

Hedesunda kyrka - Gysinge
Bortsett från ett kortare avsnitt längs en skogsstig så går leden mellan Hedesunda och Gysinge längs banvallen till den gamla Salabanan. Det innebär att det är spikrakt vissa bitar så långt ögat når. Det finns dock litet lämningar efter banvaktarboställen om sånt kan vara intressant (N60.356712° E16.965358° och N60.314777° E16.912413°). Annars är det ganska hjärndött.

Slutsats: Undantaget några enstaka avsnitt av leden så är den bit du tänker gå en av de allra tristaste längs hela Gästrikeleden, framför allt biten mellan Sända och Gysinge.
 
OK, tack för en detaljerad beskrivning med tips. Ska bli trevligt att gå den "tristaste" delen av leden först, då kommer de andra kännas betydligt trevligare.

Har du kört någon av de andra etapperna och har tid att beskriva dem får du väldigt gärna göra det så ska jag överväga mitt beslut om att köra sträckan Hemlingby-Gysinge.

Tack!
 
Från Gysinge till Österfärnebo har leden ganska nyligen dragits om för att nu gå i älv/sjökanten fram till Österfärnebo. Den delen har jag aldrig besökt.

Vidare västerut från Österfärnebo har jag endast följ enstaka bitar men terrängen vid sidan av vägarna är i huvudsak storskog. Närmare Skommarhyttan passerar leden inte långt från naturreservatet vid Köpmansmossen, och skogen runtikring gäller som ett av Gästriklands bästa områden för orientering.

Från Skommarhyttan (sevärd masugnsruin) och vidare västerut är det mest småvägar och alltså lättgånget.

Från Bagghyttan/Bodås, via Kratte Masugn och vidare mot Hofors blir det rejäl terräng och i huvudsak riktigt fint.

Avsnittet Hofors-Granstanda-Storvik är också trevligt med övervägande skogsstig.

Jag vill minnas att norrut från Storvik upp till Kungsberget också är fint, även om det blir mycket knallande längs skogsvägar. Men å andra sidan så går det ju fortare på de bitarna.

Norrut från Kungsberget har jag inte varit, men däremot cyklat längs Fäbodleden/Lenåsleden upp till Mårtensklack. Det avsnittet gillar jag.

Bitar av leden från Mårtensklack ner till Högbo är också trevliga.

Biten Högbo till Mackmyra/Valbo är väl sådär, med långa avsnitt längs vägar.

Från Valbo till Hemlingby tycker jag leden är trist, även de avsnitt som går på stigar inne i skogen. Det var ännu värre tidigare då leden i stort sett följde en kraftledningsgata.

Generellt så tycker jag att ju längre västerut/norrut leden kommer, desto roligare blir den om man är intresserad av litet kupering och möjlighet till utsikter från något berg. Det finns föralldel intressanta bitar närmare Gävle och söderut, men i regel är terrängen där mest platt och stenig.

Apropå mitt förra inlägg så stack jag ut och tog några bilder längs det alternativa ledavsnitt öster om Hedesunda som jag nämnde.
http://www.djuvfeldt.se/album/g-leden/index.html
 
Åter igen, tack. Mycket nyttig information i dina svar. Kör nog etapp Hemlingby-Gysinge med ditt förslag som delsträcka. Tack för utförliga bilder också! Jag får hoppas att tonnårskidsen håller till i någon källare när jag ska ut så jag kan övernatta i vindskyddet.
 
Varning för ledavsnitt

Jag var ute under eftermiddagen och gick den nya sträckningen av Gästrikeleden mellan Gysinge och Österfärnebo.

Det är den enda vandringsled jag beträtt där jag haft småfisk framför mig på stigen och där det bitvis skulle gå alldeles utmärkt att paddla kanot.

Nu är det möjligt att det är ett extremt högt vattenstånd i Dalälven uppströms Gysinge efter de inledande höstregnen, men det är ganska stor chans att det är likadant också vid andra tillfällen under året.

Leden upplevs bra från omedelbart efter både Gysinge och Österfärnebo, men efter de inledande spängerna finns endast kortare avsnitt med spänger/broar där man troligen inte skulle bottna över huvud taget. För att få leden vandringsbar även vid högvatten skulle det behövas ytterligare c:a 2,5 km spänger.

Jag försökte i det längsta hålla mig torrskodd. På fötterna hade jag ett par stövlar med relativt kort skaft, men inte ens ett par riktigt höga vandrarstövlar hade fungerat. Efter att ha plurrat den första gången så gav jag upp och brydde mig inte om att vattnet bitvis gick över knäna.

Antingen accepterar man redan från början att bli blöt och väljer t.ex. ett par stadiga träningsskor, eller också så försöker man klafsa leden i vadarstövlar som går upp över midjan.

På bilden nedan gick vattnet upp till mitten på låren.
ny_led.jpg


Avsnittet är förmodligen trevligast att uppleva under vintern och med skidor på fötterna. Under sommarhalvåret får man vänta tills vårfloden sjunkit undan, men då kommer å andra sidan myggen i massor. September-oktober tror jag är den bästa tiden, förutsatt att vattenståndet är minst en halvmeter lägre än idag.

Det enda positiva med min tur idag var att myggen inte var särskilt envisa och att det var varmt i vattnet ;).
 
Har liknande upplevelser från helgen. Blev lite ändrade planer med barnvakt osv så jag tänkte korta ner sträckan till Hedesunda. Kom iväg vid 13 tiden lördag har hade planerat en ev två övernattningar beroende på vädret.

Första sträckan från Hemlingby till Mårtsbo gick fint, torrt och skapligt röjt i de skogsavsnitt som är. Skogsvägarna mellan Mårtsbo och Kubbo inget problem men sedan började våtmarkerna. Leden går ju som bekant efter en skoterled i skogsavsnitten mellan Kubbo och Långhäll och där var det lervälling och vattensamlingar som gällde. Lera och vatten upp till mina knän trotts att jag avvek lätt från själva leden som var mer lämpad för just kanot vid tillfället. Till och med hunden hade problem att ta sig fram.

Hann med en avstickare ner mot naturreservaten vid Glamsen från norrsidan också, samma sak där; så fort man kom in i skogspartier var det ren våtmark.

Kom fram till länsgränsen och Långhäll vid 19.30 på kvällen, rejält blöt och kall och då passade det utlovade regnet på att börja vilket höll i sig större delan av kvällen och förnatten.

Dag två insåg jag att det inte känndes helt bekvät att gå ner mot dalälven och våtare marker, speciellt eftersom kängor och byxor var rejält blöta samt att fötterna redan började smärta.

Följde istället upplandsleden ner mot Älvkarleby för fika, följde sedan småväger och kortare stigavsnitt till Skutskär för buss hem till Gävle.

Ångrar inte beslutet att inte förtsätta söderut med tanke på vätan. Du vet ju hur härligt smärtande skavsår man får i blöta kängor. Är fortfarande halt och lär så förbli veckan ut.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.