Slingor nylon/dyneema

Ja, om jag betraktar den som värdelös så vore det ingen stor uppoffring...

Jag har samtidigt ett minne av en test (som jag för många år sen också länkat till...) där man provdrar bl a cordeletter av den typen och i det arrangemanget, och där man konstaterar att Dyneema är betydligt känsligare än bl a nylon för ålder och UV. Däremot verkade dock inte knuten för centralpunkten vara kritisk. Eller så var det just där det hela gick sönder...
Jag tror dock att en nyare Dyneemaslinga höll bra även med knut.

Mm, jag minns dimmigt något sådant också. Att cordeletten brister någonstans i centralpunkten är väl ingen högoddsare direkt. Frågan är ju bara vad som krävs för att det ska hända.

Dvs det intressanta är inte att knuten försvagar dyneeman utan om den försvagar så mycket att den riskerar att utgöra den svagaste länken i hela kedjan.
 
Precis, knuten är förstås en försvagning och t o m den svagaste punkten, men frågan är ju egentligen om den är svagare än t ex 22 kN.
Att göra en cordelette-rigg med tre punkter och "sliding-x" mellan alla, är ju inte heller att riktigt rekommendera, även om jämviktningen blir bra.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Liten film med exempel

Här kommer lite tydligare exempel på vad jag menar när jag säger att dyneema kan vara olämpligt i kombination med en del väldigt vanliga tekniker för avkortning.

http://vimeo.com/41522053

Som vanligt vill jag och de som genomförde testet (jag var själv inte med, jag har bara redigerat ett par filmklipp) poängtera att detta inte är vetenskap utan enskilda testtillfällen.
 
Här kommer lite tydligare exempel på vad jag menar när jag säger att dyneema kan vara olämpligt i kombination med en del väldigt vanliga tekniker för avkortning.

http://vimeo.com/41522053

Som vanligt vill jag och de som genomförde testet (jag var själv inte med, jag har bara redigerat ett par filmklipp) poängtera att detta inte är vetenskap utan enskilda testtillfällen.

Note to self, endast bygga toppankare med slingor i framtiden.
 
Det är ett bra råd. Brukar dock vara lite svårt att få folk att verkligen göra det. Standplatsen känns väl som en trygg "säkring" och man klättrar ändå tills det känns som att man är en lagom bit över den. Är stand en hylla och man kan stå på den och nå en första placering är det inte så dumt att börja redan där...
 
Sett till hur mycket en avknuten slinga försvagas så gjorde DMM ett antal falltester där detta ingick, en filmsnutt många säkert sett.

http://dmmclimbing.com/knowledge/how-to-break-nylon-dyneema-slings/

Att slingan brister vid knuten vid en belastning klart under 22 kn är intressant. Inte på så vis att den brister men att försvagningen var så pass rejäl. Dyneema imponerade väl inte alls speciellt mycket vid den testsekvensen.

Precis, knuten är förstås en försvagning och t o m den svagaste punkten, men frågan är ju egentligen om den är svagare än t ex 22 kN.
Att göra en cordelette-rigg med tre punkter och "sliding-x" mellan alla, är ju inte heller att riktigt rekommendera, även om jämviktningen blir bra.
 
Jo, jag är skeptisk till hållfastheten i cordelettefallet, men man ska ändå komma ihåg att det är många parter som ingår i knuten, och det hela är nog i praktiken inte jämförbart med de tester man gjorde hos DMM.
Där var det väl en "enkel" slinga, och dessutom inte en människa utan en vikt som stod för lasten. Dels betyder det att man får räkna på nåt annat än 22 kN minus försvagningen på knuten, kanske rent av 66kN om det är en cordelett med tre punkter - och försvagningen av cordeletteknuten vet jag inte heller hur den påverkas av att knuten blir "tjockare".

I fallet med DMM-testet så släpper man en stålvikt, vilket innebär att det blir ett hårdare ryck än om en människa faller. Nu redovisades ju brottkrafterna i filmklippet, men det är svårt att göra en en jämförelse rakt över i alla fall.
 
Det är helt sant. Dock visas på klara skillnader mellan olika konfigurationer och material och det är nog inte alltför långsökt att tänka sig att liknande skillnader kan finnas även då det gäller en mer dynamisk vikt. Vad det kanske främst kan liknas vid är en situation där man klipper ankaret med slinga i selen och sedan tar ett fall på x antal cm. Visst kommer förutsättningarna även här att vara annorlunda men det är nog lätt hänt att slingan ses som bombsäker oavsett situation.

"Den här håller för två bilar" är ett uttryck jag hört många gånger, trots min ganska blygsamma klätterkarriär. Myntet har alltid flera sidor, i det här fallet en hel massa sidor. Och givetvis, mitt eget nördintresse för det hela spelar såklart in i att man ens läser sådana tester med lite fascination i blicken:)
 
Jag har länge varit ganska antidyneema, och man kan väl säga att det här testet inte på något sätt fick dyneema att framstå som bättre i förhållande till nylon. Jag försöker att bara köpa nylon, men jag har ett antal tradQD som ju förstås är mycket smidigare med dyneemaslingor, och sen finns det dyneema i andra färdigsydda prylar där man itne riktigt kan välja nylon. Men då brukar å andra sidan inte knutar vara nåt som försämrar det hela.
Dyneemas egenskaper avseende olika former av åldring är dock nåt annat som talar emot materialet.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips