Avstängningar

Några år sedan.
Inget namn på personen jag växlade bara några ord med personen men fick ingen direkt kontakt jag är 193 cm L vältränad och få skulle nog fysiskt hota mig så han vek undan nästan direkt.
Jag angav ungefär plats det var allt för att ev spåra person.
Jag är mot självutnämda internet-domstolar och förordar att man kontaktar polisen om man upplever en person hotfull. Att utan inblandning av rättväsendet hänga ut folk på nätet är inte rättssäkert.

/Patrik

Några år sedan.
Inget namn på personen jag växlade bara några ord med personen men fick ingen direkt kontakt jag är 193 cm L vältränad och få skulle nog fysiskt hota mig så han vek undan nästan direkt.
Jag angav ungefär plats det var allt för att ev spåra person.
Är det några år sedan inlägget skrevs? Kanske inte lätt för Christer att man minnas så långt efteråt. Upplevde du personen som hotfull och i så fall på vilket sätt? Personligen tycker jag att det känns väldigt tveksamt att skriva typ "där bor den personen. Se upp för honom".

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Håller med föregående två talare (Tango och Still Alive). Att hänga ut folk på internet borde vara totalförbjudet enligt mig. Skadestånd som motsvarar skadan borde utdömas.

Att hänga ut någon på lösa grunder är katastrof för den drabbade.

Senast ändrad:
Har för mig att jag läste inlägget.

Tycker mest det verkar konstigt att skriva ett sådant inlägg om man inte har något mer att gå på. Som andra skriver så är det bättre att ta kontakt med polisen.

Men vad har det med avstängningar eller varningar på utsidan att göra? Jag fattar ingenting varför han tog upp det i den här tråden under "funktionsförslag"

Ett inlägg helt utanför trådens rubrik

Ett alternativt sätt att bemöta en udda människa som de senaste inläggen i tråden handlar om:

Jag mötte en riktig ”knepis” i storskogen långt ifrån städerna som flydde från mig. Såg svår misär med rutten mat på lägerplatsen som jag undersökte noggrant, men inget skydd att sova i trots frostnätter. Mötte åter personen samma dag som flytt i timmar från mig och sitt läger och försökte få kontakt med honom och fråga om läget. Personen flydde bokstavligen. Jag konsulterade en bekant om situationen då jag såg kylan som potentiellt (livs)farlig för denna människa som jag bedömde hade personliga problem, inte problem med ”rättvisan”. Det resulterade i en orosanmälan till socialtjänsten som jag gjorde i eget namn direkt efteråt. Rådde dem att åka dit och kolla läget. Blev kontaktad av polis och fick ge fler detaljer. Hur det gick får man sällan veta i sådana här fall p.g.a. sekretess.

Min tröskel att soc-anmäla privat är mycket hög. I detta fall valde jag det framför att kanske behöva läsa om ett dödsfall som jag hade kunnat förhindra.

När det går för långt så ska personen stängas av. Om man själv inte förstår varför man stängs av ligger problemet hos en själv.
Jag anser att moderatorerna gör ett lysande jobb.
Regler finns...och ska såklart följas.

Utsidans forum är berikande och bra, och ibland blir det riktigt bra diskussioner. Tyvärr är det ofta samma personer som ältar samma saker, om och om igen. Utan att ha länk till fakta eller källa.

Har jag fel tar jag matchen. Tyvärr orkar jag inte alltid att bemöta energitjuvarna, och då tröttnar jag, vilket jag får kritik för. Energitjuvarna är duktiga på sin sak...som oftast slutar med anmälningar och förhoppningsvis avstängningar.

Heja moderatorer! All eloge till er!

Ett inlägg helt utanför trådens rubrik

Ett alternativt sätt att bemöta en udda människa som de senaste inläggen i tråden handlar om:

Jag mötte en riktig ”knepis” i storskogen långt ifrån städerna som flydde från mig. Såg svår misär med rutten mat på lägerplatsen som jag undersökte noggrant, men inget skydd att sova i trots frostnätter. Mötte åter personen samma dag som flytt i timmar från mig och sitt läger och försökte få kontakt med honom och fråga om läget. Personen flydde bokstavligen. Jag konsulterade en bekant om situationen då jag såg kylan som potentiellt (livs)farlig för denna människa som jag bedömde hade personliga problem, inte problem med ”rättvisan”. Det resulterade i en orosanmälan till socialtjänsten som jag gjorde i eget namn direkt efteråt. Rådde dem att åka dit och kolla läget. Blev kontaktad av polis och fick ge fler detaljer. Hur det gick får man sällan veta i sådana här fall p.g.a. sekretess.

Min tröskel att soc-anmäla privat är mycket hög. I detta fall valde jag det framför att kanske behöva läsa om ett dödsfall som jag hade kunnat förhindra.
Fortsatt OT:
Det hedrar dig att du brydde dig, först med personlig kontakt och sedan lämna över till myndigheter som kan agera. Medmänsklighet!

/Patrik

Jag skulle mycket gärna vilja veta vad det var hos "skogsmannen" som gjorde att han uppfattades som ett hot. Det fattas mycket väsentlig information i hsp inlägg.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips