Avstängningar

Några år sedan.
Inget namn på personen jag växlade bara några ord med personen men fick ingen direkt kontakt jag är 193 cm L vältränad och få skulle nog fysiskt hota mig så han vek undan nästan direkt.
Jag angav ungefär plats det var allt för att ev spåra person.
Jag är mot självutnämda internet-domstolar och förordar att man kontaktar polisen om man upplever en person hotfull. Att utan inblandning av rättväsendet hänga ut folk på nätet är inte rättssäkert.

/Patrik
 
Några år sedan.
Inget namn på personen jag växlade bara några ord med personen men fick ingen direkt kontakt jag är 193 cm L vältränad och få skulle nog fysiskt hota mig så han vek undan nästan direkt.
Jag angav ungefär plats det var allt för att ev spåra person.
Är det några år sedan inlägget skrevs? Kanske inte lätt för Christer att man minnas så långt efteråt. Upplevde du personen som hotfull och i så fall på vilket sätt? Personligen tycker jag att det känns väldigt tveksamt att skriva typ "där bor den personen. Se upp för honom".
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Håller med föregående två talare (Tango och Still Alive). Att hänga ut folk på internet borde vara totalförbjudet enligt mig. Skadestånd som motsvarar skadan borde utdömas.

Att hänga ut någon på lösa grunder är katastrof för den drabbade.
 
Senast ändrad:
Har för mig att jag läste inlägget.

Tycker mest det verkar konstigt att skriva ett sådant inlägg om man inte har något mer att gå på. Som andra skriver så är det bättre att ta kontakt med polisen.
 
Ett inlägg helt utanför trådens rubrik

Ett alternativt sätt att bemöta en udda människa som de senaste inläggen i tråden handlar om:

Jag mötte en riktig ”knepis” i storskogen långt ifrån städerna som flydde från mig. Såg svår misär med rutten mat på lägerplatsen som jag undersökte noggrant, men inget skydd att sova i trots frostnätter. Mötte åter personen samma dag som flytt i timmar från mig och sitt läger och försökte få kontakt med honom och fråga om läget. Personen flydde bokstavligen. Jag konsulterade en bekant om situationen då jag såg kylan som potentiellt (livs)farlig för denna människa som jag bedömde hade personliga problem, inte problem med ”rättvisan”. Det resulterade i en orosanmälan till socialtjänsten som jag gjorde i eget namn direkt efteråt. Rådde dem att åka dit och kolla läget. Blev kontaktad av polis och fick ge fler detaljer. Hur det gick får man sällan veta i sådana här fall p.g.a. sekretess.

Min tröskel att soc-anmäla privat är mycket hög. I detta fall valde jag det framför att kanske behöva läsa om ett dödsfall som jag hade kunnat förhindra.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
När det går för långt så ska personen stängas av. Om man själv inte förstår varför man stängs av ligger problemet hos en själv.
Jag anser att moderatorerna gör ett lysande jobb.
Regler finns...och ska såklart följas.

Utsidans forum är berikande och bra, och ibland blir det riktigt bra diskussioner. Tyvärr är det ofta samma personer som ältar samma saker, om och om igen. Utan att ha länk till fakta eller källa.

Har jag fel tar jag matchen. Tyvärr orkar jag inte alltid att bemöta energitjuvarna, och då tröttnar jag, vilket jag får kritik för. Energitjuvarna är duktiga på sin sak...som oftast slutar med anmälningar och förhoppningsvis avstängningar.

Heja moderatorer! All eloge till er!
 
Ett inlägg helt utanför trådens rubrik

Ett alternativt sätt att bemöta en udda människa som de senaste inläggen i tråden handlar om:

Jag mötte en riktig ”knepis” i storskogen långt ifrån städerna som flydde från mig. Såg svår misär med rutten mat på lägerplatsen som jag undersökte noggrant, men inget skydd att sova i trots frostnätter. Mötte åter personen samma dag som flytt i timmar från mig och sitt läger och försökte få kontakt med honom och fråga om läget. Personen flydde bokstavligen. Jag konsulterade en bekant om situationen då jag såg kylan som potentiellt (livs)farlig för denna människa som jag bedömde hade personliga problem, inte problem med ”rättvisan”. Det resulterade i en orosanmälan till socialtjänsten som jag gjorde i eget namn direkt efteråt. Rådde dem att åka dit och kolla läget. Blev kontaktad av polis och fick ge fler detaljer. Hur det gick får man sällan veta i sådana här fall p.g.a. sekretess.

Min tröskel att soc-anmäla privat är mycket hög. I detta fall valde jag det framför att kanske behöva läsa om ett dödsfall som jag hade kunnat förhindra.
Fortsatt OT:
Det hedrar dig att du brydde dig, först med personlig kontakt och sedan lämna över till myndigheter som kan agera. Medmänsklighet!

/Patrik
 
Jag skulle mycket gärna vilja veta vad det var hos "skogsmannen" som gjorde att han uppfattades som ett hot. Det fattas mycket väsentlig information i hsp inlägg.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.