Sliding X och friktion

mellpat; sa:
Slingor som löper mot varandra är väl ett problem endast om den ena slingan löper mot och "sågar" på en och samma punkt av den andra slingan, och så blir inte fallet här.

Menar du att det inte är något problem eftersom båda slingorna löper och inte bara den ena alltså? Det verkar ju vettigt, lite som att säkra med HMS...

Jag är bara lite orolig för att man hänger i karbinen på ett sånt sätt att den belastas och samtidigt rör sig fram och tillbaka i sidled (det är ju hela poängen med X:et). Då borde det bli just "sågning". Inte exakt på samma ställe hela tiden, men nästan.

Men den situationen kanske aldrig uppstår, eller så räcker det att det inte är exakt samma ställe som nöts hela tiden
 
m4rt1n_a; sa:
Ser ut som du gjort rätt.

Om det är Climbing Anchors 2 ed. du köpt, borde du också kunna läsa testresultaten. Borde stått något om eventuella problem i så fall.

Vet inte riktigt vad du menar med chockbelastning. Är det om det låser sig i korset över karbinen samtidigt som draget ändrar riktning?

Om stoppknutar används är myten om chockbelastning avlivad enligt J. Longs testresultat. Så länge dynamiskt rep används som inknytning till ankaret.

Du kan också fundera på att ha två karbiner på varsin slinga mellan stoppknutarna och slippa X:et. Det finns i boken.

Chockbelastning: ja, det var "hög friktion vid plötslig snedbelastning" jag menade, inte det som händer när en punkt lossnar.

Kommer inte ihåg att det stod något om just detta i boken, varken testresultat eller att det nämndes. Men sneda ryck borde förstås ha testats om något! Ska titta igen när jag kommer hem.
 
dsmith; sa:
...När man rör på den undre karbinen så rör sig slingorna som ligger på varandra åt olika håll, och slingor som löper mot varandra under belastning sätter ju av varningsklockor i bakhuvudet!

Tror nog att du bara använder för mycket hjärnkraft i onödan ;) Stick ut och klättra istället, eftersom detta används dagligen av x antal klättrare och vad jag vet så har det ännu inte uppkommit som ett reellt problem, så är det nog försumbart om man inte har en 50 m sliding X?

- Christian
 
chrtur; sa:
Tror nog att du bara använder för mycket hjärnkraft i onödan ;) Stick ut och klättra istället, eftersom detta används dagligen av x antal klättrare och vad jag vet så har det ännu inte uppkommit som ett reellt problem, så är det nog försumbart om man inte har en 50 m sliding X?

- Christian

Oj, oj, oj vad mycket som talar emot den logiken ;) Inte minst är det aldrig slöseri med hjärnkraft att prata om klättring!
 
Lyssna på de gammla pojkarna de vet vad de talar om. Du vet en gammal klättrare = en bra sådan. Men framför allt öva på riktigt, förläs dig inte. Öva på några få ankartyper i början och krångla inte till det. (Kanske säger detta i onödan) men se till att få upp minst tre punkter. Har sett två markfall och en massa galna standplatser. Det grövsta är någ ett firningankare , en slinga genom en granrot på ca 5cm i diameter. Den höll viserligen men min klätterdag varförstöd.
Här kommer en fråga vad göra när man ser en döskalle som gör av enn annan klättrare. Säga till att det inte såg så bra ut eller hoppas inget händer?
Jag har mött både det ena och det andra. Det är känsligt att bli tillsagd eller tillrettavisad somklättrar.

hö´ru jag har klättra i 10år så jag vet vad jag gör, är vanligare att höra än åh fan tack du kanske har räddad mitt liv där.
 
Gammal är äldst...

avslutat medlemskap sa:
Lyssna på de gammla pojkarna de vet vad de talar om. Du vet en gammal klättrare = en bra sådan.

Min far Olle brukade med glimten i ögat säga att

...vad mycket grejor ni har med er när ni ska klättra nuförtiden, när jag och min polare Olle Klinker var nere i alperna förr räckte det med ett rep, två prusiksnören, några stålkarbiner, en hammare och några bultar och träkilar att slå i berget. Säkrade gjorde vi över axeln, det var tider det...!

Överlevde gjorde de i alla fall, även alla fall ;-D konstigt nog... så helt galet var det nog inte, roligt hade de fast jag vet att repet slet ut köttet i händerna mer än en gång...

Med mer allvar sagt tycker jag det ändå ligger lite i vad Cristian Türk säger, "sliding X" är sedan länge i allmänt bruk i alpländerna, hade det varit förenat med livsfara hade nog Pit Schubert i DAV (Deutsche AlpinVerein) bannlyst den för länge sen!

Ciao!

Uffe
 
Senast redigerad av en moderator:
Sliding-x är väl fint i teorin men i praktiken har man inte sällan slut på slingor av lämplig längd när det är dags att bygga standplats. Då kan man ha nytta av en "jämviktad åttaknut" gjord direkt på repet. Kan användas för att jämvikta två eller tre punkter.

217224.jpg


Fler bilder på knuten och förklaring finns i mitten av den här länken http://www.supertopo.com/climbing/thread.html?topic_id=239823&msg=240945#msg240945
Knuten är inte nämnd i "Climbing anchors" men kan nog vara bra i alla fall.
 
alien; sa:
Med mer allvar sagt tycker jag det ändå ligger lite i vad Christian Türk säger, "sliding X" är sedan länge i allmänt bruk i alpländerna, hade det varit förenat med livsfara hade nog Pit Schubert i DAV (Deutsche AlpinVerein) bannlyst den för länge sen!

Tack Uffe, ;)

mellpat; sa:
Sliding-x är väl fint i teorin men i praktiken har man inte sällan slut på slingor av lämplig längd när det är dags att bygga standplats.

Den är lika fin i teorin som i praktiken tycker jag iallafall för att forsätta diskussionen..... Kan nog vara fel vald plats för standen?

Vi använder bara sliding X och dess tre olika varianter vid all typ av klättring för den intresserade.

A - Sliding X (full rörlig central punkt)
B - Sliding X med knutar (rörlig central punkt med begränsningar)
C - Sliding X avknuten (Fixerad central punkt)

Vi använder A ofast vid bultade standplatser eller med punkter som anses vara säkra. Även den centrala punkten är där alla kopplar in sig.

Varianten B är den som används mer när man inte vill ha för stora chockbelastningar i punkterna. Såsom egna standplatser och speciellt isklättring.

Sista varianten C ger betydligt mindre chockbelastningar och här går åsikterna isär ibland angående jämviktningen. Det är nog inte full säkert att det blir perfekt jämviktat och då är variant B att föredra.

Avslutningsvis så finns det inga osäkra punkter, en säker punkt kan ta belastning i alla riktningar, i en standplats eftersom man klättrar för att komma hem senare på kvällen för en trevlig middag i vänners sällskap.

Om man sedan flyttar sig in till den alpina arenan så börjar undantagen att komma ;)

- C
 
Oj. det finns inga osäkra punkter... och ändå händer det olyckor. Menar du att de som råkar ut för olyckor är idioter eller totalt okunniga( några är väl rättså gröna). Eller menar du att du är så bra att du alltid gör säkra punkter. Även du sätter osäkra punkter du har inte en anning om vilket kondition berget är i. Slumpen och oturen avgör. Sätt alltid minst tre punkter.
Fan ett helt block lossnade ju i grönbrink. Så vad fan vad som hälst kan hända. Du med din kunskap löser det som händer efter bästa förmåga därför händer det relativt få olyckor ändå.

mellpat.
Gillade din kunt.
 
OT:

Det är nog inte så att blåbär är överrepresenterade i olycksstatistiken.

Ofta får man ju höra att de som trillat i backen är både erfarna och noga med säkerheten.

Självklart är det dock så att en "meriterad" klättrare exponeras för mer risk genom att han klättrar mycket.

Att det händer olycker även med "proffs" tycker jag märks även i andra sporter.
 
(Fortsätter på Mezzners OT:)

Man kan väl misstänka att blåbär (dit jag räknar mig själv) sällan eller aldrig medvetet pressar sina gränser. Jag håller en god marginal mellan mig själv och den punkt där jag tror att det blir farligt.
Råkar jag illa ut är det förmodligen av okunskap, för att jag inte insåg en viss risk. Visst kan jag ha otur och skada mig, men det ska till en sabla otur för att skada sig allvarligt när man topprepar på vårdberget.

En mer erfaren, däremot, kanske pressar sig längre och accepterar mindre marginaler. (Han känner ju sig själv, utrustningen och berget på ett annat sätt)
Men genom att dra in på marginalerna för allt han själv kan kontrollera minskar ju också lätt marginalerna för det han inte kan kontrollera.
 
avslutat medlemskap sa:
... Menar du att de som råkar ut för olyckor är idioter eller totalt okunniga( några är väl rättså gröna). Eller menar du att du är så bra att du alltid gör säkra punkter. ...

Huuhhhh? Du gav mig dagens skratt efter lunchrasten i solskenet och 18 grader ute....

Intressant hur man kan tolka inlägg och vart tog det sunda förnuftet vägen....?

- Christian
 
Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.