Knut på dyneema slingor?

Hej

Jag läste precis på ett franskt klätterforum att man aldrig får göra knutar på dyneema. Det har enligt tråden skett åtminstone ett dödsfall med klättrare som har, mha en lärkfot i selen satt fast en dyneema slinga. klättrarens slinga var för lång så han knöt en knut (vet inte vad för knut men jag antar, att det var en vanlig överhansknop.) som han hänge upp i standen mha av en karbin. När han av någon anledning "chockbelastade" slingan, gjorde friktionen i lärkfoten att slingan gick av. (anledningen till att det blev så mycket friktion i selen var att knuten på slingan gjorde så att lärkfoten inte var helt jämt belastad.) (hoppas att min text är mindre rörig än vad den känns;)

Länk till tråden (på franska): http://www.camptocamp.org/forums/viewtopic.php?id=139653

Enligt tråden på camptocamp.org får aldrig göra knutar på en dynema slinga som inte blir helt jämviktad. Detta på grund av friktionen som uppsår när knuten dras åt/kryper. (dyneema har en smältpunkt på ~150°C)

Min första tanke när jag läste det var om hurvida det är OK att jämvikta en stand med en dyneemaslinga (med tekninken att göra en stor knut som länkar ihop punkterna). "sliding X" kanske är bättre i det avseendet? Men då är å andra sidan risken för chockbelastning av en punkt större...

Några tankar/komentarer?

//Felix
 
OK, först en stor varning för att jag bara är en forumbesserwisser och inte på något sätt en pålitlig källa. Klättring är farligt, du kan dö etc etc.

Så, till saken:
Det som är en riktig no-no är (som du skriver) att använda ett lärkhuvud i ett sammanhang där de båda "benen" i lärkhuvudet belastas olika. Det kan gälla en avknuten slinga, eller tre slingor som är skarvade i vanandra.
Lärkhuvudet glider väldigt lätt i det läget och kan få slingan att bränna igenom sig själv. Att dyneema har lägre smältpunkt än nylon, (plus förmodligen att de slingorna är tunnare) gör att risken är större med dyneemaslingor än nylon.

Jag vill minnas att det diskuterats risker med knutna dyneemaslingor överhuvudtaget och där är saken väl inte helt klar. Allt beror förmodligen på knuten och belastningen. Personligen tycker jag att det är lättare att göra en snygg (=stark) knut på en dyneemaslinga än på en bulkigare nylondito, så det kanske kompenserar?

Men kontentan är att ojämnt belastade lärkhuvud är dåligt i sig, och att dyneema gör risken större.
 
Det här är en sak som diskuterats rätt intensivt på utsidan tidigare.

Tror nog man kan säga att det är lite olika vad olika klättrare anser är OK, beträffande Dyneema. Numer är ju en väldigt stor andel av slingora i Dyneema, tycker jag mig ha noterat.

Det finns dock instruktioner om hur man t ex gör en standplats med en lång Dyneemaslinga (typ cordelette), och gör en knut vid centralpunkten. En sån punkt blir ju inte så hårt åtdragen eftersom den innehåller flera parter (och man vill kunna knyta upp den).

Jag har sett instruktioner som pekar i olika riktningar, och i någon mån även nåt labtest. För nåt år sen var det lite rabalder (på rockclimbing.com?) när nån känd amerikansk klättrare i princip med kroppsvikt fått moderna tunna slingor att brista.

Jag har själv några riktigt smala dyneemaslingor, och de känns rätt läskiga - även om de är klassade som vanligt - och på dessa gör jag aldrig nån form av knutar. På cordeletten och nån annan slinga händer det. Men onekligen känns vanlig nylon som ett pålitligare och beständigare material.
 
Någon som vet hur det är med slingor tillverkade av dynex?

Dynex låter som ett namn som anspelar på dyneema, är det en blandning av dyneema och någonting?

någon som vet?

/Felix
 
AHHH!!! Du får inte berätta såna saker strax innan jag ska gå och lägga mig! Nu kommer jag ha mardrömmar om monsterfall och slingor som går av hela natten...
 
Undvik lärkfot

Vad jag vet så ska man aldrig använda lärkfot, pga risken för friktion och att den kan slås fel (och därmed förlorar styrka). Lärkfot belastar asymmetriskt, vilket betyder att ena slingan tar större delen av kraften.

Det här handlar inte så mycket om vilket material slingan är av. Friktion bränner igenom och det väldigt snabbt. I bilden som någon länkade till går det rätt tydligt att se hur friktionen skapades, då vikten kom från en annan riktning än det var tänkt från början.

Så sluta använda lärkfot för att binda ihop slingor. Använd istället en karbin eller ännu bättre en längre slinga.
 
Någon som vet hur det är med dubbelthalvslag (i tex en karbin) i ett sammanhang där de båda "benen" belastas olika? Jag antar att samma risk finns här, men om man ponerar att man kortar av det längre "benet" med en överhandsknut. Det är ju i princip omöjligt att på det sättet få exakt samma belastning på båda benen, men förutsatt att dubbelthalvslaget är ordentligt åtdraget borde det ju vara OK, eller?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
frasset Topprepa på privat mark Klättring allmänt 20
annakask Klättring på Malta Klättring allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.