Vågar jag lita på mitt klättringsrep?

Hej!

Jag äger detta rep: http://www.decathlon.se/inomhusrep-102mm-x-35m-id_8176506.html

Det har fungerat finfint inomhus och den är i bra skick fortfarande. Den stora frågan är: vågar jag använda detta rep vid utomhusklättring? Mitt rep är ett inomhusrep - kan det då ställa till med problem på något sätt? Vi har ju haft strålande väder den senaste tiden så jag vill ge mig ut på klippor utomhus. Vad tror ni?

Vill helst inte handla på mig någonting som jag inte behöver eftersom klättringen har ätit upp en hel del ekonomi senaste tiden. Men såklart vill jag heller inte tumma på säkerheten när det gäller en så pass viktig utrustningsdel som själva repet faktiskt är.

Tusen tack för er hjälp! :)
 
Varför skulle det inte fungera? Nqckdelen jag ser är väl längden bara. Det verkar ha lite coating också. Använda reppåse eller en ikeasäck att lägga repet på när du klättrar.
 
Klassisk Stockholmstross. :)
(Fast normalt blir de 35 meter efter några år, då man kapat det för att ändarna är för slitna...)
 
Se bara till att du har knutar i ändarna på ett så kort rep. Det borde döpas om till "inomhus- och bornholmrep".
 
När det räcker med ett kort rep är det ju faktiskt väldigt bekvämt. Att släpa med ett 70-rep till en klippa med leder på 12-14 meter är ju inte så roligt.
 
Tyvärr saknar ditt rep UV-skydd och kommer därmed att brytas ner av solljuset på mycket kort tid vid användning utomhus. Skicka det till mig så ska jag ombesörja destruktion alldeles gratis. Skämt åsido så finns det inga separata klasser för inom- och utomhusrep. Decathlon är kanske inte stället med störst kunskap vad gäller klätterprylar, men min gissning är att de benämner det som ett inomhusrep pga längden, eller snarare brist på längd...
 
Jag tycker du har svarat på frågan redan i första rubriken - är du tveksam så kan du ju fråga dig vad ditt liv är värt?
Mitt liv är värt mer än kostanden för ett nytt klätterrep - men var och en väljer sin risknivå själv.

/Patrik
 
Jag tycker du har svarat på frågan redan i första rubriken - är du tveksam så kan du ju fråga dig vad ditt liv är värt?
Mitt liv är värt mer än kostanden för ett nytt klätterrep - men var och en väljer sin risknivå själv.

/Patrik

Tycker tvärtemot att Rakman visar prov på föredömligt omdöme: Tveksam -> inhämta kunskap -> fatta beslut. Att bara köpa nytt utan att ha en susning om det är nödvändigt visar däremot på dåligt omdöme, i min värld.
 
Inget konstigt med repet. Som nämnts så duger längden till de flesta svenska klippor, men jag skulle ändå gått upp till 50m, eftersom man ofta kapar de slitna ändarna efter ett år eller två. Plus att det kan vara kul att klättra mer än 17 meter om klippan tillåter ( du ska ju kanske fira av eller topprepa = dubbelt rep).
 
Men... nu ägde han ju redan detta rep... ;-)

Bortse från att ditt rep troligen är värt mer än ett nytt rep. Detta är naturligtvis fullständigt irrelevant. Annars skulle man ju alltid behöva ta sig en funderare över hur många nya rep ens liv är värt. När man sen köpt alla tillgängliga rep, så skulle man väl få fundera hur många nya karbiner livet är värt osv osv... Arigold har förstås rätt, tänk och ifrågasätt men använd sen förnuft och logik, det funkar alltid bäst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
busnicke Bör jag köpa en ny sele? Klättring allmänt 2
Tekku Hur ska jag vårda mina fötter? Klättring allmänt 7
Callmepg Vad ska jag ha för sele? Klättring allmänt 14
Taliaferro Var ska jag klättra utomlands i sommar? Klättring allmänt 11
luktafotogen Nu vet jag vad klättring var bra till... Klättring allmänt 3
tobiastalltorp Nybörjarskor - vad ska jag tänka på? Klättring allmänt 12
Yakherden Vilken klätterstil ska jag välja? Klättring allmänt 8
cnygardh Något av det roligaste jag sett om klättring Klättring allmänt 7
magwo "Jag klättrar" online? Klättring allmänt 0
jimtho JAG VILL UT Tunaberg/ågelsjön Klättring allmänt 4
zzeezz Jag föll.... Klättring allmänt 10
Anna i Gbg Hur hittar jag en klätterinstruktör? Klättring allmänt 9
FR123 Är det någon som är lika blåst som jag?... Klättring allmänt 34
monkeyboy Var köper jag Aliens? Klättring allmänt 9
nitrox50 Jag klättrar........... Klättring allmänt 9
Natalia Jag vill börja klättra! Klättring allmänt 4
0la Nu e jag fast!! Ska fixa ett rack (så småningom)!! Klättring allmänt 10
Thomas Jäwert Jag ar mycket ledsen Klättring allmänt 0
v96andjo Jag vill gå klätterkurs... Klättring allmänt 2
petratetra Jag vill ha sko-tips!! Klättring allmänt 10
Vandrare Vad ska jag göra i mellandagarna? Klättring allmänt 0
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
Mårten Motvind Jag jobbar på saken Klättring allmänt 1
fujim Jag vill börja, hur och var???? Klättring allmänt 1
AAAahhhhh Jag är i akut behov av hjälp!! Klättring allmänt 0
Jag ska börja träna, kanske, Klättring allmänt 1
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.