Efterfrågar firningsankare på Simonsberget

Jag efterlyser fler firningsankare på Simonsberget/Tunaberg, för det är klippan och naturreservatet värt!

Det stora antalet klättrare på berget orsakar erosion och nedtrampning av växtligheten, och slitage på träd (på lång sikt ännu mer erosion när träden dör) vid firningar. Samma problem har jag upplevt vid Ågelsjön där det är ännu värre med erosionen som jag upplever det.

Med fler väl placerade firningsankare på klippan skulle slitaget på naturreservatet bli betydligt mindre tror jag. Bultningen skulle lämpligast utföras av Tunabergs KK gissar jag, där det kanske finns mest kunskap om klippan och var det klättras mest, och var det är störst problem med "bushwacking".
 
Mjo läste precis det på sverigeföraren.. och att det finns betydligt fler ankare än jag visste om.

Jag kanske skrev denna tråd i hast, men jag upplever ändå att jag ofta hamnar ute i buskaget på ett eller annat sätt, vid klättring på Simonsberget.

Kan inte på rak arm säga var jag skulle vilja ha firningsankare, mer än att jag upplever dem som få och svåra att hitta, vilket jag tror leder till slitage på naturen.
 
De ankare som finns är välgjorda, men det händer ju att folk topprepar i dem.
Det är väl ok, men eftersom det är möjligt vore det bra om man då riggade repet så att det ändå går att sätta firningsrep i samma ankare.
 
Bultning och i synnerhet borrbultning inom Simonsbergets naturreservat är omgärdat av starka restriktioner som man kan tycka vad man vill om men som i alla fall finns och därför inte bör töjas på.

Det är t.ex. "förbjudet att förstöra eller skada ytbildningar t.ex. genom att borra, rista, spränga eller måla". Det är dock tillåtet att byta ut befintliga klätterbultar på Simonsberget.

Denna skrivning bör tolkas som att det inte är tillåtet att sätta upp nya borrbultade firningsankare.
 
Bultning och i synnerhet borrbultning inom Simonsbergets naturreservat är omgärdat av starka restriktioner som man kan tycka vad man vill om men som i alla fall finns och därför inte bör töjas på.

Det är t.ex. "förbjudet att förstöra eller skada ytbildningar t.ex. genom att borra, rista, spränga eller måla". Det är dock tillåtet att byta ut befintliga klätterbultar på Simonsberget.

Denna skrivning bör tolkas som att det inte är tillåtet att sätta upp nya borrbultade firningsankare.

Ja fast? Ärligt talat...
 
Helt rätt. Det är förbjudet enligt reservatsreglerna att sätta nya borrbultar. Men det går alldeles utmärkt att begära dispens från reglerna och argumentera för sin sak. Då är möjligheten att få ett ja relativt stor.

Personligen kan jag tycka det räcker med bultade firningsankare på Simonsberget, det tillhör traditionen och klättringen där att snickra egna ankare, även om det ibland innebär lite "bushwacking". Jag har inte sett så mycket slitage på träden, men jag kan mycket väl ha fel.

Om man nödvändigtvis ska bulta ankare så tycker jag Fissurplattan är värd 1-2 st. Här satt det för länge sedan ett bultankare, men det slogs bort. Avståndet från utstegen till träden är långt. Sedan borde man ta bort alla gamla rostiga pitonger från berget och, om det är fullständigt omöjligt att säkra naturligt (vilket det sällan är), överväga om man i stället ska komplettera med borrbult.

Jag har själv blivit ombedd att lämna in en dispensansökan. Johan Luhr vill ha ca 2 bultar på sitt nya direktinsteg till Aeroflot och Erik Massih vill öppna upp en mixad linje som kan bli en av de svåraste mixturerna i landet (och antagligen ganska seriös). Har tyvärr inte haft tid och energi att ta tag i det ännu. Om Tunabergs KK vill vara med på en dispensansökan så kanske vi kan samordna? Det kanske behövs ytterligare någon bult eller ankare någonstans på berget?
 
Fissurplattan har långt till bakomvarande träd, men rätt bra sprickor för kilar. En bra bit från kanten om jag minns rätt, men kanske halvvägs till träden. Misstänker att dispens kanske i första hand gäller när det annars är uppenbar risk för att träd kommer till skada.

Och träd skadas väl i första hand vid avfirningar. Vid Toppklippan är nog också det naturliga att om man toppar ut toppsprickan så springer man till närmaste tall och lägger en slinga för repet, för att säkra upp andremannen. Det finns sprickor där också både för ledernakring Evas spricka, och ovanför Toppsprickan, men för andreman så går det nog kanske snabbare med trädankare. Slitaget av en sån slinga som ligger stilla och troligen inte ens belastas, är dock förhoppningsbart inte skadligt.

De firningsankare jag kommer ihåg på rak arm är:

Nedanför Fräcka händer, för avfirning till bottenvåningen (finns ytterligare ett på vägen ned).
Ovanför Hugo/Josefin, för åtkomst av dessa.
Ovanför Mamman.
Ovanför diverse leder (Stenknäcken, Gurksimmet, Gorillan?), samt ytterligare ett på vägen ned.
Minns inte säkert, men antar att det är ett över Himlastegen ungefär.
Ovanför Diretissemans R1.
 
Helt rätt. Det är förbjudet enligt reservatsreglerna att sätta nya borrbultar. Men det går alldeles utmärkt att begära dispens från reglerna och argumentera för sin sak. Då är möjligheten att få ett ja relativt stor.

.//massa text//

Jag har själv blivit ombedd att lämna in en dispensansökan. Johan Luhr vill ha ca 2 bultar på sitt nya direktinsteg till Aeroflot och Erik Massih vill öppna upp en mixad linje som kan bli en av de svåraste mixturerna i landet (och antagligen ganska seriös). Har tyvärr inte haft tid och energi att ta tag i det ännu. Om Tunabergs KK vill vara med på en dispensansökan så kanske vi kan samordna? Det kanske behövs ytterligare någon bult eller ankare någonstans på berget?

Jag hoppas att du har rätt i din förhoppning att det skall gå att få dispens från dom väl strikta reservatsbestämmelserna, men jag är inte så säker på det.

I samband med den dialog som TKK fört med länsstyrelsen ang. reservatet (och som mest handlat om tältmöjligheter, nytt dass och röjning) så har jag under hand ställt frågan hur länsstyrelsens handläggare ser på frågan att ompröva en del, i mitt tycke, onödigt hårda skrivningar i reservatsbestämmelserna ang. borrbultning och i praktiken nytursförbud på Simonsberget. Det har inte initialt möts med applåder och hurrarop om man får uttrycka det milt. Men som sagt, droppen utholkar stenen så visst kan upprepade propåer om dispens från borrbults- och nytursförbudet på sikt ge resultat.

TKK som klubb, har inte uttalat någon uppfattning ifall man önskar sig en uppluckring av reservatsbestämmelserna beträffande borrbults- och nytursförbud.

Det finns i reservatsbestämmelserna en skrivning om att "befintliga bultar får bytas ut". När det skrevs så trodde dom nog att gamla slagna bultar ersätts med nya slagna bultar. Så är ju inte längre fallet. Slagna bultar ersätts med borrbultar om det behövs. Detta är ett exempel på en bestämmelse som inte är " i takt med tiden".

Det är hursomhelst viktigt att dom som vill göra borrbultade nyturer och ev. också sätta upp flera ankare begär dispens och inte tar saken i egna händer.
 
Principen är väl att inga nya leder ska utvecklas, samt att det dessutom är ett berg som till större delen går att säkra naturligt.
Det har, såvitt jag vet, tillkommit bultar på en led i alla fall, efter dispensansökan. I det fallet var det dock en befintlig led, som dock långt tillbaka gjorts artificiellt och där det senare varit en kontrovers kring bultningen och fribestigningen av denna led. När den nu gjorts fritt, i god stil, så har den bultats på "samma" sätt som den en gång redan varit bultad. Fallet var därmed annorlunda och bara i visst avseende en nytur.

Självklart kan man dock söka dispenser från alla restriktioner.

När det gäller ytterligare firningsankare för att skona "klassiska avfirningsträd" är troligen förutsättninngarna för dispens hyfsat god.

Beträffande tältplatserna så blir det säkert bra, även om det tagit lite tid. Att anlägga rastplatser som på många sätt avviker från "spårlös färdsel" är ju ganska vanligt i naturreservat, och ibland är det väl upp till reservatsförvaltaren, och ibland krävs en dispens.
 
När vi nu rör oss kring frågan vad man får och inte. Jag och en kompis klättrade en enkel fyra nyligen, Lätt och lagom på Dimhyllan. Mest för att bara lite enkelt komma till toppen. Det slog mig att det faktisk var en rätt fin led om man är ny i tradklättrandet med fina säkringsmöjligheter. Dock var den mest täckt av gammal torr svart mossa numera, skulle behöva en borste.

Läser jag på accessdelen på Sverigeföraren, så står det att "Det är förbjudet att bulta nya turer! Gamla bultar får bytas. Reservatsbestämmelserna tillåter vidare endast klättring och underhåll på befintliga leder; nytursförbud alltså!".

Betyder det att det anses vara ok om man borstar en befintlig led, eller ligger det ytterligare bestämmelser som man bör ta hänsyn till? Skulle kunna tänka mig att ta en kvast med nästa gång och göra jobbet.
 
Beträffande tältplatserna så blir det säkert bra, även om det tagit lite tid. Att anlägga rastplatser som på många sätt avviker från "spårlös färdsel" är ju ganska vanligt i naturreservat, och ibland är det väl upp till reservatsförvaltaren, och ibland krävs en dispens.


OT, men den tilltänkta tältplatsen ligger omedelbart utanför själva reservatsområdet, så här handlar det om en överenskommelse med markägaren och en sådan finns.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
www.dangerzone.se Nya firningsankare Simonsberget Klättring allmänt 0
jonssonmartin Firningsankare??? Klättring allmänt 3
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.