Slalom med bebis -går det?

Hej,
Jag älskar att åka slalom och ska till fjällen med min pappa och min 9 månaders son. Jag har sett att folk ibland åker utför med barn på ryggen och visst ser det kanske olämpligt ut -men finns det något sätt att åka slalom med ett så litet barn? Vill gärna höra ifrån någon som åkt med bebisar...
Hälsningar Malin
 
Att åka med barn på ryggen är nog rätt olämpligt. Det finns historier (Klintbergare?) om barn vars nackar är brutna när föräldrarna lyfter ner bärstolen från ryggen.
Och i Norge är det förbjudet att åka släplift med barn på ryggen.

Kanske kan man ha barnet i en kroppsnära sele (Ergo eller liknande) på magen för full kontroll.

Men den viktigaste frågan kanske är vad poängen skulle vara med utförsåkning för ett sånt litet barn...
Själv lämnar jag sonen till barnvakt och åker ut och åker "på riktigt" istället. Han får sin tid i backen om ett par år.
 
Har sett ett barn i sele under mammas kläder bli skadat tillsammans med mamman i en otrevlig sammankörning. Det vill jag inte se igen.....
När vår dotter var i transportåldern gick vi på tur med henne och lämnade in henne till stugdagis när vi åkte utför, det känndes tryggare så.

go tur
 
Nej, det är nog inte så lämpligt det håller jag med om... och jag tror i så fall att en bra stadig ryggsäck är bättre för i den sitter han stadigare och kan ha hjälm på sig.
Men denna gång är inte poängen vad han får ut av det (är säker på att han skulle älska det dock) utan att jag inte har en barnvakt med mig och därför inte kan åka själv.
Men är det för farligt så låter jag ju självklart inte mitt ego gå före =)
 
När våra barn var små så undvek vi att åka slalom. Vi hade inte lust med någon sele, ansåg det för farligt och ovarsamt. Hade heller ingen lust att åka ensam medans partnern drog omkring på barnvagnen nedanför pisterna (och vice versa). Drog istället iväg över fjället med barnet/barnen i pulka, där de låg och sov. Det är underbart att gå på tur också.

Idag när barnen är större, åker vi både slalom/snowboad samt går på tur över fjället tillsammans.
 
Jag får väl vara motvalls då och berätta att jag åkt utför med bägge mina barn på ryggen (dock inte samtidigt). När dom var ett par år gamla tyckte dom att det var kul och ropade "sväng mer, fortare".

Självklart höll jag mig i snälla backar och tog det lugnt. Självklart är det en risk och som förälder får man ju hela tiden bedöma var gränsen går för vad man tycker man kan göra med barnen. Det är bara du som kan bedöma om du är komfortabel med kombinationen av hur säker du är på skidor, backarna, vädret osv och bestämma om du ska åka.

Barnen åker mycket skidor - nu är dottern 18 och nere i Alperna på sportlov och utsätter sig för alla möjliga risker......det är inte så mycket att göra åt (fast det har ju inget med den här trådens fråga att göra).
 
Vi har åkt mycket slalom när barnen varit små, men endast en gång med barnet på ryggen. Vi tyckte inte det kändes roligt, man kunde inte köra på själv för att man var rädd för att köra omkull+ att man hört dessa skräckhistorier med brutna nackar, vilka jag inte vet om de är sanna - men det förtog glädjen iallafall.

Istället har vi gått i skift. Basläger nedanför liften, och så har en av oss vuxna fått åka på rejält själv alt åkt med de barn som är stora nog för att åka slalom medan den andre varit ner i "baslägret" med de små. Det har funkat jättebra.

/Pia
 
Jag har sett bergsguiden Per Ås åka skidor med sin (då) lilla dotter på ryggen i La Grave. Själv skulle jag inte våga göra detsamma men sen jag är ju inte lika duktig åkare heller. Inte ens i närheten om vi ska vara ärliga...

För normala skidåkare är det knappst att rekomendera, barnen sitter högt i bärstolarna så kraften vid en vurpa lär bli betydande.
 
Gör det, om du känner att det känns bra

Hej!

Jag håller med de flesta i detta ämne. Själv har jag åkt med mina barn på ryggen. Det kan man göra om man känner sig trygg med det. Det är väldigt få som gör det, så jag förstår mycket väl att man avstår.

Det positiva som jag kände var att hela familjen kunde vara tillsammans.

Om du tänker göra detta så ger jag dig följande tips:
- aldrig stoppsvängar, utan runda mjuka svängar.
- Tänk igenom lugnt och sansat hur du skall göra då du kliver på och av liften. Och gör det innan.
- vid blåsigt, snöigt väder, avstå.
- stanna alltid på platser där du syns och inte mitt i farlederna".
- både mamman och pappan skall känna att detta känns bra


- åk i mycket enklare backar än du brukar.
 
Re: Gör det, om du känner att det känns bra

Om du själv är duktig och omdömesgill skidåkare har du antagligen största farorna i fåtalet andras vårdslösa åkning. Givetvis, håll dig i möjligaste mån till pistpartier med fri sikt.
Därutöver, fäst en lång pinne med trafikvimpel vid ryggsäcken; du dyker antagligen upp som plogfara på radarn hos nedstörtande matadorer, samt är kanske synlig i tid även om du skulle svänga framför ett mindre hopp.
 
det blev inget ändå...

Hejsan alla, och tack för alla svar! Vi blev sjuka och kom aldrig iväg till fjällen ändå, och dessutom så blev min pappa som jag skulle åkt med påkörd bakifrån i en väldig fart -vilket fick en att tänka att där hade man nog tur! Dock var det i en backe som jag inte skulle gett mig ut i med lillen på ryggen ändå.
Nu får jag vänta ett par år tills båda mina småttingar kan stå på skidor själva istället.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.