Springa i Sydamerika

Hej!

Mitt namn är Bror och jag har lite funderingar och hoppas ni kanske kan ge mig lite råd.

Är 20 år om två veckor, bor i en lägenhet med min bror och spenderar mina dagar funderandes på vad jag ska göra, eller ja.. Mestadels i alla fall. När jag var 18 tog jag mig till Kina på cykel och det var något jag verkligen gillade. Det var kul, spännande, äventyrligt. Nu sitter jag hemma och tycker att jag borde tivas i min situation. Har en underbar familj, flyttat med min bror till en lägenhet jag verkligen älskar. Ändå sitter jag dag efter dag och funderar och skriver på mitt nästa äventyr, egentligen något jag hade tänkt att utföra när mina studier är klara men jag känner att det är alldeles för långt tills dess.

Att springa igenom Sydamerika är tanken. Det låter lite galet, jag vet. Anledningen att jag postar här på Utsidan är att jag behöver råd. Jag vet vad jag ger mig in på, tro mig. Det är farligt, svårt, korkat?! Men jag vill ändå. Jag kan inte alls Sydamerika och behöver därför lite råd.
Det krävs ju en hel del planering, vilken rutt? Vilka länder är bäst att undvika? Ja detta är ju bara några av de stora punkterna.
Tanken kring resan är att den ska vara riktad åt välgörenhet, hur vet jag exakt inte men har tänkt lite kring det.


Att hitta en biståndsorganisation som tror på en, tex röd korset, rädda barnen mm. Få dom marknadsföra projektet. Finns ju flera olika sett att ´samla in pengar på, man kan tex, ringa in ett nr så dras 200 kr från kontot mm. Tanken med denna expedition/projekt är att de som skänker pengar ska kunna följa upp dem. En väl uppdaterad hemsida med bilder, blogg, gps och tracker med position. Att till exempel skänka pengar per mil jag springer är en rolig ide tycker jag. "Familjen Johansson skäner 1 krona per mil" Ja det finns flera olika sett man kan göra på. Jag tror att folk skänker pengar lättare om det finns en historia, syfte och kanske lite mer kreativt sett att göra det på. Här har du en historia, bilder, en ide, ett uppdrag att skänka pengarna till. Såklart så får någon stor pålitad biståndsorginastion stå för att allt går rätt till.

Mycket som jag skrivt här ovan är bara ider och tankar runt resan, jag vill gärna höra era åsikter omkring det jag skrivit. Är det möjligt? Hur ser ni på bistånds biten, bra ide?
Vad har ni för erfarenheter om Sydamerika?

Ja, jag behöver folk som brainstormar lite åsikter åt mig!
 
Länder att undvika: Colombia och Venezuela. Venezuela är typ mordtätast i världen och Colombia är visserligen bättre än för några år sen, men om du springer kan du vara i ett ganska utsatt läge.
Utrustning är: packa lätt. Beroende på om du tänkt att tälta klarar man sig på max 8 kg, inkl mat för upp till en vecka. Kolla in Jörgen Fjäderlätt Johanssons bok eller tips.
Bistånd: Kolla med Latinamerikagruppen. Oavsett organisation kan man få ett "eget" bankgiro/plusgironummer så pengarna går direkt till dem, via ditt namn.
Budget: www.fotostipendiet.se är ett stipendie som ges ut av scandinavianphoto och du har till imorgon att söka det.
Har själv rest mycket i Latinamerika och ett tips är att undvika städer, mest för att det är fult och trafikfarligt. Storstäder är givetvist farligare än mindre orter: ökad rånrisk. Du ska inte vara rädd för ditt liv: det är ganska osannolikt att turister blir mördade, däremot är rånrisken större och har du t ex ultralätt utrustning så kan det vara svårt att få tag på samma grejer därborta.
Väl på landet är folk väldigt gästvänliga och t ex i Chile och Argentina är det vanligt att bli inbjuden att sova hos folk.
Mina föräldrar är från Chile och jag har vistats i Latinamerika i sammanlagt 4 år från tonåren och hittills.
Lycka till
 
rent spontant låter det väldigt jobbigt, men ok, du känner dina begränsningar bäst själv.

Jag kan bara tala för Brasilien där jag har bott. Men generellt, undivik rio, são paulo. dom lämpar sig inte riktigt att springa igenom, speciellt inte rio. kom ihåg att norra delen av brasililen är mycket fattigare än södra, det finns några städer längre norrut som har lika hög kriminallitet som norra mexiko, undivk. Kom ihåg att i brassillien är mycket fattigt fortfarande, det sätter sin prägel.

sedan måste du kunna portugisiska, räkna inte med att dom kan engelska. men det måste du ha insett redan antar jag. spanska likaså utanför brasilien.
 
Tack för era svar! Uppskattas verkligen.

Helst vill jag nog springa vid öst kusten då förmycket öken på väst sidan. Vill helst hålla mig till kusten så mycket det går.

Är Colombia och Venezuela så farligt att det är dumt att vistas där? Någon som varit där och kan berätta om sina erfaranheter?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.