Sydamerika

Åker till Sydamerika i höst på backpacking, vill hinna med lite vandring också. Läser en del men ju mer jag läser desto snurrigare blir jag.. Kanske nån har något tips här?

Vi kommer landa i Costa Rica på slutet av september, vidare till Peru och därifrån ev ta oss in landvägen till Bolvia sen tas oss ner landvägen från Bolivia ner i Argentina och kanske Chile. Flyger hem i mitten på december från Buenos Aires.

Något man inte får missa i Peru/Bolivia? Verkar vara under värsta regn perioden i Bolivia så kanske inte är helt lätt.


Läst en del om Mendoza och El chalten. Verkar vara coolast vid El chalten med Cerro torre och Fitz roy men det är lååångt dit och verkar inte helt enkelt att ta sig. Är Mendoza området också spektakulärt? Jag föredrar heltklart bergiga och storslagna landskap än skog och slätter. Kanske inte är något av dom två man ska satsa på?
 
Svårt att räkna upp allt man inte ska missa, men ett tips: om du vill vandra i bergigt område i Bolivia så kan det vara värt att kika på Sorata-trakten. Lätt att ta sig till från La Paz, trevlig by och fina vandringar i alla fall för tio år sen...

/Mikael
 
Bolivia är perfekt för spektakulär höghöjdsvandring, La Paz är inte världens roligaste stad men den fungerar väldig bra som bas då den så att säga ligger mitt i smeten. Finns många toppar att bestiga omkring, som Illampu och Ancohuma, och även Huanya Potosi som du kan bestiga utan att vara en kunnig klättrare (dock måste man vara riktigt vältränad då det är över 6000 meter högt). Annars går det en vandringsled från incatiden ned från högplatån vid La Paz till djungeln som heter Choro treck, den är lätt att ta sig till och man vandrar från de snöklädda bergen ned till tropisk regnskog så det är väldigt mycket att se. Då den går nedåt är dessutom inte alltid för jobbig och tar runt tre dagar, går även att vandra åt andra hållet och kombinera med en av topparna (det gjorde jag för cirka fem år sedan och kan varmt rekommendera).

I Peru är Huascaráns nationalpark bra för vandring.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.