Skydd mot kyla

Fredrik Johansson

Gäst
Jag undrar ifall någon har någon bra kommentar om hur man skyddar ansiktet mot kyla (med fett).
Detta vet jag redan:
- Inget vatten.
- Tillräckligt kallt=>inget fett alls.


Vaselin - duger det, eller finns det någon nackdel?
 
Arméns hudsalva

När jag gjorde lumpen använde vi arméns hudsalva. Det är säkert inte skadligt eller så att använda vaselin heller. Hudsalvan är dock väldigt dryg, så mitt förslag är att använda den. Testa med vad som funkar bäst för dig och skriv tillbaka till forumet.


MVH


/Kotten
 

PW

Gäst
Hudsalva???????? Knappast lämpligt!!!!

Hmm, var gjorde Jasper lumpen kan man undra.
Enbart I22/K4/FJS-lumpisar torde ha god praktisk erfarenhet av dylika, dvs svinkalla upplevelser.
Enligt allt som jag lärt mig är det bästa att inte använda någon salva alls.
Risken finns att en begynnande köldskada blir värre av diverse salvor, allt enligt principen luft isolerar bäst.
Satsa på en bra vindstrut på jackan istället, eller anlägg ett tjockt helskägg och kontrollera kindknotor och näsa mm regelbundet.
Värm upp stela och vitnande partier direkt med varm hand från vanten. Jag har grejat temperaturer under-40°, min -48°, utan "problem" (jojådå, det är kallt då) på detta sätt.
Jag har däremot ingen erfarenhet av käldmasker i neopren och liknande material. Kan kanske vara bra om man måste utsätta sig för kall vind men om det är -50°, klättrar man då?


In i tältet och drick maltwhisky (Ardbeg 1975 är en höjdare) istället.


Häpp/ Peter
 
Jag vill nog hålla med om att det bästa nog är att se till att ha en bra huva på jackan som skyddar mot vind. Huden brukar ju efter en tid ute bli ganska fet i sig om man låter bli att tvätta sig med tvål. Det finns säkert något bra att kladda in sig med men det låter inte särkilt lockande för min del. Jag har en mask i neoprene som är klätt med en tunn fleece på insidan, den funkar väldigt bra. Det kan dock vara lite jobbigt vid riktigt hård ansträngning då i alla fall jag inbillar mig att jag inte får tillräckligt med luft.
Neoprenemask kan tydligen också ha ett visst underhållningsvärde för kompisarna, om man som jag snusar...


Men om sanningen ska fram så har jag INTE provat att klättra i -50 och det lär dröja innan jag gör det. Men -15 och 10m/s ger en kyleffekt på strax över -40 och det räcker ju det med. Var noga med att kolla efter vita fläckar, om du hittar några vilket du förmodligen gör så värm med handen tills färgen kommer tillbaka.
 

Fredrik Johansson

Gäst
Hemma igen efter en givande långhelg i Sylarna.


Vädret var varmt, tyckte jag. Medan vi gjorde Milleniets första syltravers förändrades vädret till blåst, småspik/snö-blandat. Storsylen var kallare.


Men hur som helst: Jag körde med vaselin vilket fungerade utmärkt. Det tog "första smällen". Kanske inte det bästa för läpparna i längden. Kändes som det bildades en hinna som inte ville släppa.


MEN DÄREMOT FATTAR JAG INTE VARFÖR VISSA FÖRESPRÅKAR ATT MAN SKALL HA BALACLAVAN ÖVER MUN OCH NÄSA. Extrem nare runt mun och näsa är faan inte skönt. DET måste vara helt fel. Det är inte skönt när det är fööör kallt utan att ha något på sig, men det är nog det bästa i längden om det är riktigt kallt.


I mitt tycke skall man ha fri väg för utandningsluften. Och det här med att "värma upp" inandningsluften....va! Var kommer en sådan tanke ifrån?
 
Kul att ni kom runt

Vi måste nog ha varit uppe samtidigt, vi hade en fantstisk dag på traversen lördag 1/4. Vädret ver förmodligen det bästa hittills i år och barometern gick i taket så vi bestämde oss för att dra ut på njutningen och grävde en snöka strax innan Storsolas topp. Söndag morgon var helt horibel så vi fick bryta och slokörade vände vi mot tältet. Hela poängen var att få en natt på berget och det fick vi men efteråt så kändes det förbannat snöpligt att inte gå runt.
Så kan det också gå...trots att det var fjärde gången på samma tur.
 
Förarbevis: Hudsalva

Hudsalvan går att använda till mycket, bland annat köldskydd. När jag gjorde lumpen (K4, 94/95) fanns det de som använde hudsalvan som köldskydd, men ett varningens ord. Skall det funka måste man smörja in kvällen innan man skall ut, annars är det bättre att skippa det. Smörjer man in samma morgon (förutom läpparna förstås) skapar man ett tätt skikt liksom utanpå, under vilket svetten liksom fryser med menliga konsekvenser för huden. Rätt använt funkar det dock hyfsat (liksom att strunta i att tvätta/raka sig)


JohanC :)
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Hudsalva mellan benen.....

....är fortfarande dess främsta användningsområde.
Rätt god att tugga på när käket är slut......
Finns det några andra fördelar?


Jo, K4 blev ett saft och bulle regemente när den numera åsidosatte generalinspektören, fd bataljonschefen, allas hatobjekt Mertil Melon eller var det Melin, blev reg.c på nämda förband. Som tur var hann jag missa den parodin, när det stolta dragonregementet degraderades till "politiskt korrekt" daltläger där det mesta blev för farligt för att 19:åriga småpojkar skulle få deltaga i dylika lekar.
/ PW skäggig(are när det är kallt) ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thegedd Mot höga höjder.... Alpin / Bigwall 2
silwerarrow Trångt på väg mot Everest topp.... Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...